Minden jog fenntartva. © 2005-2024.
|
|
A hozzászólások időben csökkenő sorrendben olvashatók egymás alatt, vagyis a legfelső a legfrissebb.
Hozzászólást küldeni egy állomáshoz az állomás saját oldalán is lehet.
A hozzászólás mellett lehetősége van mindenkinek saját képét feltölteni az állomáshoz. Várjuk mindenkitől szeretettel saját készítésű képeit!
Zákány iskola
Hofer, 2023.02.28 23:06.58 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Zákányszék és Zákány iskola között volt még egy megálló Ördögtanya néven. Az 1951. évi menetrendben még szerepel, az 1967. évi menetrendben már nem.
Forrás: Szegedi Kisvasút Facebook oldal.
|
|
Ruzsa
Hofer, 2023.02.28 23:03.43 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az állomás az 1943. évi menetrendben Ruzsajárás, az 1951. évi menetrendben Csorva néven szerepel.
forrás: Szegedi Kisvasút Fecebook oldal.
|
|
Zákányszék
Hofer, 2023.02.28 22:59.18 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az állomás az 1943. évi menetrendben még Lengyelkápolna néven szerepel:
https://www.facebook.com/photo/?fbid=214925962038895&set=pb.100082643672974.-2207520000.
|
|
Zákányszék alsó
Hofer, 2023.02.28 22:57.39 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az állomást az 1951-es menetrendben még Domaszék néven találjuk, a mostani Domaszék meg Sárkányhegy néven szerepelt:
https://www.facebook.com/photo/?fbid=214926005372224&set=pb.100082643672974.-2207520000.
|
|
Domaszék
Hofer, 2023.02.28 22:55.30 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az állomást az 1951-es menetrendben még Sárkányhegy néven találjuk:
https://www.facebook.com/photo/?fbid=214926005372224&set=pb.100082643672974.-2207520000.
|
|
Szentmihálytelek
ROCOman, 2023.02.28 05:44.17 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
https://szegeder.hu/helyi/2023-02-25/mar-epul-szentmihalytelek-uj-vasuti-megalloja-az-intercity-re-oszig-kell-varni/63fa4bec47d3c01e03e4a0dd
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
|
|
|
Nagyhát
VT22, 2023.02.27 15:20.03 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A kitérőket elbontották
|
|
Andornaktálya
ROCOman, 2023.02.27 07:42.52 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Egy elképzelés a megállóhely lehetséges jövőjéről:
https://hevesivasutak.blog.hu/2023/02/26/legyen_ujra_andornaktalya_vasuti_megallohely_aztan_egyszer_csak_lesz_vegre_eger_s-bahn_is
|
|
Drnje
VT22, 2023.02.26 19:19.46 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Új állomás épül Novo Drnje néven
https://www.hzinfra.hr/rekonstrukcija-postojeceg-i-izgradnja-drugog-kolosijeka-na-dionici-krizevci-koprivnica-drzavna-granica/
|
|
Debrecen-Kertváros
JasonX, 2023.02.26 18:57.16 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Nyulas/Tiszalök felé
|
|
|
Debrecen-Kertváros
JasonX, 2023.02.26 18:56.50 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Debrecen-Vásártér felé
|
|
|
Debrecen-Kertváros
JasonX, 2023.02.26 18:56.10 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
2022.11.05
Helye:
N47.542572° E21.600710°
|
|
|
Debrecen marhavásártér
JasonX, 2023.02.26 18:52.30 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Kismacs felé
|
|
|
Debrecen marhavásártér
JasonX, 2023.02.26 18:52.01 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Debrecen-Vásártér felé
|
|
|
Debrecen marhavásártér
JasonX, 2023.02.26 18:51.35 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
2022.11.05
|
|
|
Debrecen-Vásártér
JasonX, 2023.02.26 18:50.29 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Baromfivásártér/Nyulas/Józsa/Tiszalök, illetve Marhavásártér-Kismacs-Balmazújváros-Füzesabony felé
|
|
|
Debrecen-Vásártér
JasonX, 2023.02.26 18:49.29 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Debrecen felé
|
|
|
Debrecen-Vásártér
JasonX, 2023.02.26 18:48.39 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
2022.11.05 Nagy valószínűséggel itt állt az állomás
|
|
|
Debrecen-Vásártér
JasonX, 2023.02.26 18:47.26 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A középen lévő oszloptól jobbra állt a sorompókezelő hely, mellette jobbra haladt át a pálya a Széchenyi utcán
|
|
|
Debrecen-Vásártér
JasonX, 2023.02.26 18:40.08 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
https://nevtelenutazo.blog.hu/2023/02/24/2022_11_05_a_109-es_es_108-as_regi_nyomvonala
|
|
Mónosbél
fizolt, 2023.02.17 10:31.29 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Háromvágányos állomás, átmenő fővágánya a második, az első Bélapátfalva felőli oldalon a váltókörzet után egy hosszabb csonkavágányban folytatódik, a harmadik Eger-felnémet felőli végén a váltókörzetben egy rövidebb csonkavágányban folytatódik. Bélapátfalva felőli váltókörzetben iparvágány ágazott ki az Egercsehi szénbányák szénrakodójához, ennek a kitérője még a helyén van, a vágány azonban nagyrészt fel lett szedve. Jelenleg már csak az átmenő fővágány van használatban, az első és harmadik ki van zárva a forgalomból. Egyszerűsített, kisállomási D55 típusú biztosítóberendezés üzemel, központi állítású váltókkal, biztosított fény bejárati- és közös kijárati jelzőkkel. A Bélapátfalva felőli oldalon fénysorompóval biztosított, minimális forgalmú útátjáró van (az út a megszűnt szénrakodóhoz vezet). Az állomáson a személyvonatok közlekedésének időszakában (napi 8-12 órában) forgalmi szolgálattevő teljesít szolgálatot. Várhatóan az útátjáró fénysorompós biztosítása néhány hónapon belül megszűnik, ezzel az állomáson a forgalmi szolgálat is megszűnik.
|
|
Hosszúhetény
vaci, 2023.02.16 10:18.55 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az épület még mindig lakott, látszólag változatlan állapotban. 2023.02.15-én készítettem ezt a képet.
|
|
|
Máriaradna
Endre, 2023.02.08 01:48.33 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az észak felé továbbmenő vonal eszerint önálló 760-as kisvasút volt a kőbányáig: https://digital.bibliotecaarad.ro/files/original/f23543c4b4b2aa52700b520b35871fb522c735aa.pdf
|
|
Portelek
Tastam, 2023.02.07 11:05.28 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az 1960-as évek első felében került sor a Hatvan - Újszász vasútvonal teljes újjáépítésére. Ennek során épült Portelek vasútállomás, amelyet nem Szent-Imre megállóhely helyén, hanem attól mintegy 750 méter távolságra helyezték el. A hivatalos átadására 1965. április 4-én került sor, ez a nap akkor pirosbetűs ünnep, Magyarország felszabadításának napja volt. Ugyanekkor valószínűleg megszűnt a szent-imrei megálló. Az új állomás alkalmas volt vonatkeresztezés lebonyolítására és (ma már használaton kívüli) rakodóvágánnyal is rendelkezett.
|
|
Dunaújváros
cd196, 2023.02.04 16:13.56 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Pár éve bejártam a volt úttörővasutat, egy része elépült: https://www.intercisamuzeum.hu/galeria/muki-a-vidam-park-vasparipaja
https://www.intercisamuzeum.hu/muzeumblog/dunapentele,-sztalinvaros,-dunaujvaros-az-ido-sodraban---10.resz
http://dunaujvarosmesel.hu/2013/05/01/vidam-park/
https://kisvasut.hu/vasutlista/view_vasut.php?kat=8273| (van sok kép, kamu a 0 db)
https://fortepan.hu/hu/photos/?q=Dunaújváros, vasút
|
|
|
Nagykarácsony régi
cd196, 2023.02.04 15:45.20 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
http://dunaujvarosmesel.hu/2023/01/14/komlotol-sztalinvarosig/
Az első akadály
A mozdonyvezető kihasználja a komlói-bakócai szakasz lejtviszonyait és Bakócáig 11 perc rövidmenetet csinál, így a 43 perces előírásos menet helyett 32 perces menetidővel 1 óra 43 perckor akadálytalanul haladunk át Bakócán. Az így szerzett előny, sajnos, hamar elvész, mert jelentkezik az első akadály. A sásdi kijárati jelző előtt meg kell állni, mert a bejáratnál “kinyújtózott” a 978-as tehervonat, amellyel itt kellett volna keresztezni. A rajta levő 324-es gép csak füttyög, de nem bírja felhúzni az emelkedőn vonatát – amint utóbb kiderül – azért, mert rossz a homokoló berendezése.
Már 15 perce ácsorgunk, amikor az állomásból kerékpáron érkezik a szolgálattevő és intézkedik, hogy a mi 424- esünket akasszák le, menjen előre a váltóig és húzza meg az elakadt vonatot. A mozdonyvezető morog és valami olyasmit mond, hogy “nem adnak nekem azért egy fillért se”, de leakasztás után mégis azonnal indul és mozgásba hozza az 52 tengelyes K-szerelvényt. Alig negyedóra alatt vissza is tér, ám ekkorára már 37 percet “ránk vert” ez a nem várt epizód. Emiatt aztán most szurkolhatunk, hogy be tudunk-e menni Dombóvárra a 6120-as érkezése előtt. Mert ha nem, jöhet az újabb ácsorgás. Szerencsére sikerül, de a tervezett áthaladásból mégsem lesz semmi, mert be kell várnunk az útban levő 950/C számú vonatot.
No, ha már úgyis várni kell, a vonatvezető kihasználja az alkalmat és megbeszélést folytat a menetirányítóval. Megegyeznek: Szakály-Hőgyészig szabad az út, onnan vízvételezés után gyorsan tovább kell menni, hogy át tudjunk haladni Keszőhidegkút-Gyönkön. Ezzel az elhatározással indulunk tovább, most már 1075-ös vonatszámban 3.14-kor. Erősen szürkül már, amikor 4.02-kor bejárunk Szakály-Hőgyészre. Amíg a gép kezel és vizet vesz, Tombor elvtárs ismét értekezik a menetirányítóval, akinek tanácsára a vízvételezés meg is hosszabbodik három perccel, hogy az 1962/D-nek legyen ideje befutni Hidegkútra mire mi odaérünk és a keresztezésnek ne legyen akadálya. Így is korán érkezünk azonban, mert az 1962/C még nem futott be és nekünk ismét meg kell állni, igaz, hogy csak egy percre.
Innen azonban már csakugyan szabad az út, úgy hogy Rétszilason áthaladás közben kiáltják fel a 7877-es újabb vonatszámot. Már-már úgy látszik, hogy megállás nélkül befutunk Sztálinvárosba, de Nagykarácsonyban ismét megállás következik a 6870-es K-szerelvény és a 6822/II. keresztezése miatt. Hat óra 11 perctől pontosan 7 óráig tart az ácsorgás. Csekély vigasz, hogy innen aztán csakugyan nem kell többet megállni, mert a Sztálinváros előtti emelkedőn a gép csak lépésben húzhat felfelé, s így vonatunk 7.40-kor jár be első szocialista városunk állomásába.
A 6.39 órás menetidő így is azt mutatja, hogy a mozdonyszemélyzet, amelynek Pintér elvtárson kívül Herke és Mészáros fűtők voltak a tagjai, valamint a vonatkíséret jól dolgozott. A 2.03 órás ácsorgás azonban arra figyelmeztet, hogy a menetirányító és az állomási szolgálatnak még sok tennivalója van a vonatforgalom tervezésében, szabályozásában, hogy az irányvonatok útja zavartalan lehessen és megfeleljen azoknak a követelményeknek, amelyeket a XI. vasútüzemi értekezlet határozata megszab.
|
|
Dunapentele
cd196, 2023.02.04 15:43.46 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Köszönöm a hozzászólásokat.
A régi kép az állomásépület előtt állókkal itt nagyban: http://dunaujvarosmesel.hu/2015/01/26/dunapentele-ii/
|
|
Dunaújváros
cd196, 2023.02.04 15:33.11 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
dunaujvarosmesel.hu/2022/01/14/uj-vasut-szuletett/
Sztálinváros·2022-01-14
Új vasút született
Népszava – 1954. január 17.
ÚJ VASÚT SZÜLETETT
Utazás Rétszilastól Sztálinvárosig
Félévszázados ígéret
Nagy dolog az, ami most a mi falunkkal történt – így mondja ezt Kiss János az alapi vasútállomáson. Deres bajuszát, haját, csillogó ókuláréját fehér selyemfátyollal vonja be a szemerkélő hó. De mit bánja most ő! Rendületlenül áll az ideiglenes állomásépület halványveres téglafalai előtt, amelyeknek tetejébe sapkát szabott a hófúvás, olyat, mint valami félrecsapott cukorsüveg. Az első vonatot várja. Az elsőt, amely ünnepélyesen keresztülhalad az újdonatúj vasútvonalon, Rétszilas és Sztálinváros között. Azt mondja:
– Én már 67 esztendős vagyok, megettem a kenyerem javát. De nem hittem volna, hogy ezt megérem. Itt már ötven évvel ezelőtt is vasútat ígértek. S azután majd minden választáson. Olykor el is jött egy sereg mérnök, méricskéltek, póznákat tűztek ki s azután elmentek s nem történt semmi…
Acélországúton, az acél városába
Bizony, nagy dolog esett meg itt. Valami új született meg. Új? De hiszen vaspályákat azelőtt is létesítettek ebben az országban, már a múlt században is. Igaz. A kapitalizmus a tizenkilencedik század második felében több ezer kilométernyi vasúthálózatot épített ki. Persze, a maga módján. A síneket mindenütt nyomon követte a panama, mint fényt az árnyék. A vállalkozók milliókat húztak ki az állam pénztárából, hamis csődök útján, a “kamatbiztosítás” hírhedt rendszerének segítségével. Tenyészett a “gründolás” és a kijárás, minden vasdarab, minden talpfa munkások és parasztok vérében és verítékében fürdött előbb meg, csak úgy került a földre, útnak urak számára, végállomásnak öngyilkosok részére. Lónyai miniszterelnök 1872-ben végtére is azért bukott meg, mert az ellenzék fejére olvasta, hogy ami sok, az sok, a nyíregyházi vasútat nem kellett volna a saját gabonaraktárai mellé irányítani. Dehát ekkor még ifjú volt a kapitalizmus és nem csupán lopni, csalni, hanem fejlődni is tudott. De azután hamar elöregedett, hirtelen, mint a százesztendős szépasszony, akinek arcáról letörli a kendőzést egy udvariatlan kéz s előtűnik rútsága. A századforduló tájától kezdve, ötven esztendőn keresztül, úgyszólván szünetelt a vasútépítés.
S íme, most, a felszabadulás után, vasút keletkezett újra – s már nem is az első. Vasút, amely nem hentergett a “kamatbiztosítás” szennyes levében, hanem tiszta, mint a népi demokratikus rendszer, amely szülte s mint a januári hó, amely fürösztötte és keresztelte.
Előre a Sztálin Vasműért! A Sztálinváros-rétszilasi vasútvonal forgalombahelyezésének ünnepélyes pillanata:
Bebrits elvtárs elvágja az új vonal felett kifeszített szalagot.
(Németh Gy. felvétele.) /Szocialista Vasútért
Egymillióegyszázezer köbméter föld!
Már jön is rajta az első személyszállító vonat: Bogdán Gyulának, a 424.058 számú mozdony vezetőjének, a hatalmas, türelmetlenül fújtató gőzparipa urának széles mosoly ül koromlepte ábrázatán. Valahol Simontornya táján már várakozik az első tehervonat is: komlói bányászok rakták meg szénnel, a sztálinvárosi vasasok számára. Gergely Józsefné, a rétszilasi állomás fiatal távirásza, kiáll a sínek mellé és üdvözli az első szerelvényeket. Nem hivatali kötelességből – hiszen nem forgalmista -, csak úgy, ünneplésből. Keskeny kezét szőke hajához emeli, kék szoknyája lebben a szélben, örül, mint a vasutasok, az utasok és a hólepte, napsütötte táj. A dokumentumfilmgyár operatőrjei gyorsan ráirányítják a felvevőgép lencséjét, filmre veszik…
.
Alap-Nagykarácsony-Mezőfalva-Sztálinváros… fellobogózott állomásépületek, diadalkapuk, dermedő-didergő, bundákba bugyolált falusiak, s forró kiáltásaik között halad a vonat. Most csend ül a tájon, amelyet még csak néhány napja is a munka zaja vert fel. Sima a pálya, gördül a pullman – kubikosok serény keze tüntetett itt el dombot, töltött fel völgyet. Egyedül Sztálinváros és Mezőfalva között egymillió-egyszázezer köbméter földet emeltek ki a MÁV Budapesti Vasútépítő Üzemi Vállalat dolgozói. Ha ezt vagonokba raknák, akkora vonatot állíthatnának össze, amely Budapesttől Kievig érne el. Ha ehhez hozzátoldanák azt a 615 ezer köbméterföldet is, amelyet az alapi emelkedőből faragtak le, akkor a vagonsor nagyon megközelítené Moszkvát is. A legnagyobb, a legkeményebb munka éppen itt folyt: az úgynevezett alapi bevágásnál. Képzeljük csak el! Több, mint két kilométer hosszú, 18 méter mély csatornát kellett itt kivájni: mintha csak – teszem fel – a budapesti Sztálin-útat kellett volna felásni négy emelet mélységben. S még e számok nem is érzékeltetnek mindent.
Egy vasúti bevágás, amelyben elférne a Sztálin-út
A legnagyobb csatát a talajvizzel kellett megvívni, amely minduntalan feltört a mélyből, átáztatta, mocsarassá tette a talajt. Ezerfejű rém volt: ha levágták egyik fejét, száz új nőtt helyébe. Új, a Szovjetuniótól tanult munkamódszerrel birkóztak meg vele: az úgynevezett vákuumkutas talaj vízszint-sülyesztéssel. Ennek a lényege az, hogy vascsöveket süllyesztenek a földbe, amelyeknek a vége lyukacsos. A csöveket közös hálózatba vonják össze és légszivattyú segítségével megritkítják bennük a levegőt. Így szívó hatást idéznek elő az átlyuggatott csővégek környezetében és a gyűjtőhálózatba vonják be a talajnedvességet. Hanem, amíg ez megtörtént! Mérnökök, építésvezetők, pályamunkások küzdöttek az alattomos áradattal, sebeket osztottak és sebeket kaptak.
|
|
Cirókahosszúmező
VT22, 2023.01.31 14:17.15 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Ez a régi kép nem ide való hanem Hosszúmező állomáshoz ami nincs felvéve még
|
|
Köveshegy
Hofer, 2023.01.28 20:27.50 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Ez forgalmi kitérő volt, tehát nem egy vágánnyal rendelkezett!
|
|
|