Létavértes
Holló Vince, 2012.02.23 08:08.08 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Kedves Kempelen,
Megkövetem magam, valóban rossz példát hoztam fel. Ha jobban belegondolok a UK-s útjaim során repültem, taxiztam, vagy vezettem, csak ritkán vonatoztam. Talán azért ugrott be ez gőzmozdonyos emlék mert Mahchesterben járva láttam régi szerelvényt közledni. Most utána néztem ez egy újra megnyitott vonal.
Üdvözlettlel:
Vince
|
|
Létavértes
Kempelen, 2012.02.23 07:09.59 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Kedves Vince!
Jó volt olvasni a leírást az egykori létavértesi állapotokról. Kevés emlék van feljegyezve ennyire részletesen talán egyes vasútállomásokról.
Minden tiszteletem azért, hogy bejárta a világot és sok mindent látott, ezért kérem semmi esetre se vegye kötözködésnek, de az utolsó mondatával az angliai állapotokról nem értek egyet. Igaz, kis hazánkban rengeteg vasútvonalat felszedtek, megszüntettek és az épületeket elbontották. De Angliában, a vasút "őshazájában" sem jártak jobban a vasutak ha csak a felszedett, megszüntetett és lebontott épületekről beszélünk. Amit Ön ma - nevezzük Egyesült Királyságnak - lát az már meg sem közelíti egykori önmagát.
Még egyszer hangsúlyozom, semmi célom, okom a kötekedésre és elismerésem hozzászólásának létavértesi mondandójával kapcsolatban.
Valóban nekünk az fáj, ami a miénk volt egykor és ebből a szempontból rengeteg pótolhatatlan ipari emléket semmisítettek meg az elmúlt évtizedekben. Ez nem kétséges és nincs szándékomban degradálni a hazai állapotokat, mert én sem érzek közömbösen sokszor, ha körülnézek és szembesülök azzal mitől fosztottak meg minket. Csak arra szerettem volna felhívni a figyelmet, hogy egyes "bezzeg" országok cseppet sem jártak jobban. Erre a legjobb példa Anglia, ráadásul ott közlekedéspolitikai koncepció nélkül is felrángatták a vasútvonalakat már a két világháború között is, Trianon nélkül.
Nem győzöm hangsúlyozni, hogy vasút párti vagyok, de nekem is szembesülnöm kellett tényekkel a külföldi állapotokkal kapcsolatban.
Kérem, ha van ideje olvassa el a következő linket, az Egyesült Királyságban bezárt és megszüntetett vasútvonalakkal kapcsolatban. Adatok és okok a főoldalon:
http://www.disused-stations.org.uk/index.shtml
|
|
Létavértes
Holló Vince, 2012.02.22 21:01.41 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Létán nőttem fel, innen jártam négy évig akkor még fapados, gőzmozdony vontatta szerelvénnyel gimnáziumba Debrecenbe. Annyi volt akkoriban az utas hogy tíz-tizenkét kéttengelyes kocsit kapcsoltak két darab 275-ös gőzös után. A kocsik műszaki állapota csapnivaló volt, az ablakok állandóan lecsúsztak, világítás és a gőz fűtés is ki-ki hagyott, de azért szerettük. Az állomásról készült képeket nézve, miért foghíjasok most a vágányok? Mert volt egy negyedik vágány is, amit a gőzről Diesel-re váltáskor felszedtek úgy a hetvenes évek közepén. Sok mást is lebontottak ekkor. Volt egy fűtőház is kúttal a most ütközővel lezárt végen. A fűtőház mögött volt az ÁFOR kút, amihez a tartálykocsik kijártak. Volt még egy másik vak vágány is a TűZÉP-re járt be. Az állomás épület után a most is meglévő volt WC épület után volt egy téglából épült áruraktár. Ebből még vettem át árut a hetvenes évek végén. Debrecen irányába haladva a most is meglévő állatrakodó rom előtt volt még egy deszkából épült raktár is amit emlékeim szerint már a hatvanas évek végén lebontottak. Az állatrakodó után pedig a "kalauz" lak állt, aminek még virágos kertje is volt. Ezt nem tudom mikor tarolták le. A leírásomból kitűnik hogy igen jól felszerelt állomása volt a MÁV-nak valaha a létai. Ez a felszereltség nem volt céltalan, mert Trianon előtt tovább akarták vinni a vasutat Kokadon át Erdélybe, hogy becsatlakozzon az ottani ágakba. Állítólag már a síneket is lehozták Létara, de jött Trianon és az álmoknak vége lett. Mostanság is járok Létára és ha az állomás épületet látom fájó szível gondolok az esztelen rombolásra. A világ sok táját bejártam, így voltam Angliában is ahol megvannak a régi vasúti épületek és használják a régi vonalakat, még gőzösök is közlekednek. Talán lehetett volna az angol mintát követni.
|
|
Tóhát
-=Pointsman=-, 2012.02.21 21:49.28 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Én úgy hallottam a régi öregektől, hogy a megálló Tiszafüred felé haladva a bal oldalon helyezkedett el közvetlenül a nádas utáni részen. Ezt szerintem igazolhatja az is, hogy azon a sík, gyepes részen igen nagy kiterjedésű orgona bokros található, ami köztudottan nem egy vadon termő bokor fajta. Arról is hallottam, hogy egy vonatot is felrobbantottak ott és még mai napon is lehet találni foszfor rudacskákat (mikor általános iskolás voltam Tiszafüreden, 1990 és 1993 közt, biztosan lehetett találni ott foszfort, mert az egyik volt osztálytársam is hozott onnan).
|
|
Bánréve
RZoltan, 2012.02.21 11:17.09 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Édesapám (id. Rónaföldi Zoltán) feljegyzései, fénykép és iratgyűjteménye, valamint a további közös kutatások alapján, valószínűleg még ez évben befejezem - sajnos már egyedül - a "Bánréve és a vasút" című könyvet. Akiket azonosítani tudtunk a szolgálati helyek főnökei közül:
Állomásfőnökök
Salamon István 1903
Grantner Vilmos 1933 előtt?
Ragyák ? 1934-ben biztosan
Munka Bertalan
Kovács ?
Csúz Sándor
Lakos Zsigmond
Gál Ferenc 1948-53
Savcsák Jenő
Esztergomi György
Gyöngyösi Géza
Liszkai János
Havasi András
Kőrösi Pál 1955 előtt ?
Benkő István
Dobák Ferenc
Liszkai János 1966 után ?
Balázs Pál 1967
Hortobágyi János 1968
Sándor Jenő
Halász Lászlóné
Révai István
A bánrévei fűtőház kirendeltségének (nem önálló fűtőház) vezetői
Obholczer Gyula 1919-ben biztosan!
Oláh Lajos
Székely Gergely
Barna Árpád
Az önálló fűtőház főnökei
Székely József 1938-
Szeles István -1947
Kalló Barna 1947-
Nyíri Béla
Kálvin István
Mohácsi Gyula
Gál Lajos
Szabó Béla
Martos György -1954
Rónaföldi Zoltán 1954-1962
Pályamesterek
Pál János
Várkonyi Sándor ….-1930
Bakó György 1930-1947
Nagy István 1947-…
Terge Lajos
Balázs György 1961?
?
Szmerek Lajos
|
|
Nagytőke
VT22, 2012.02.20 22:54.29 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Nagytőke állomásépülete a vasúttal egyidős, 1887-es építésű. Egyedi, HÉV-szabványtervek előtti épület.
A vasútállomás három vágányos. Forgalmi szolgálat van, rendszeresek a vonatkeresztezések. Teherforgalom nincs, a rakodóvágány az utóbbi időkben a Nagytőke-Kunszentmárton nyíltvonali átépítés idején volt használatban, amikor a pályaépítési anyagok nagy részét itt tárolták le.
Nagytőkét az 1950-es években szervezték községgé a környező tanyavilágból. A falu azonban nem az állomás mellé épült, hanem attól kissé délre. Ideális lenne innen mintegy 800 méterre Szentes felé, a sportpályánál egy megállóhelyet nyitni.
|
|
Mátyásdomb GV
vasutimado, 2012.02.20 22:08.35 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Jól látszik még a vasúti töltés is. Dég felé tekintünk.
|
|
|
Mátyásdomb GV
vasutimado, 2012.02.20 22:07.36 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Mátyásdomb határában még meglévő kisvasúti híd.
|
|
|
Bánréve
husonyiczagabor, 2012.02.20 21:31.35 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Bánréve állomásfőnökei:
Farkas Antal:mettől-meddig=?
Balázs Pál "
Dobák Ferenc "
Hortobágyi János 1968.06.07-től- meddig?
Sándor Árpád mettől-meddig?
Halász Lászlóné "
Révai István "
|
|
Putnok
husonyiczagabor, 2012.02.20 21:20.06 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Putnok állomásfőnökei:
1871-1887 között előttem ismeretlenek!
1888-1890 Röszner Tivadar
1890-1892 Wágner Heinrik
1892-1893 Honti János
1893-?Fáy Kálmán
1894-től1902-ig ismeretlenek
1903-? Zajátz János
1904-től1921-ig ismeretlenek
1922-1926 Máyer Adolf
1926-1927 Hezets lajos
1927-1930 Nyitray Dezső
1930-1933 Grantner Vilmos
1933-1936 Bartha János
1936-1942 Radnóti János
1942-1943 Sipos Jakab
1943-1947 Gyulavári Jenő
1947-1948 Koppány Béla
1948-1951 Varga Endre
1951-1952 Lehota István
1952 Pogány jános
1952-1955 SCHolcz Dezső
1955-1965 Körössy Pál
1965-1966 Liszkai János
1966-1972 Kis Dániel
1976-1977-1978 ismeretlen
1978-2002 Pernyei Gusztáv
2002-2003 Kotó Mihály
2004-től napjainkig =?
meddig állomásfőnökség Révai István vezetésével?
Mikortól csatolt szolg.hely ?
|
|
Szendrő
husonyiczagabor, 2012.02.20 20:44.18 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Állomásfőnökök:
Ujvári István Mettől-meddig?
Bajusz László "
Bernáth Béla "
|
|
Királd
husonyiczagabor, 2012.02.20 20:36.53 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Királd állomásfőnökei:Aki tudja egészítse ki,hogy teljes legyen a névsor!
1919-1920 Breuer Árpád
1920-1921 TÓTH jÁNOS
1921-1922 cSIMA bÉLA
1922-1926Maholányi Kálmán
1926 Domján Gyula
1926 Gyimóthy István
1926-1928 Varrók Lajos
1928-1929-1930=?
1930-1931 Sipos Jakab
1931-1936 Horváth Zoltán
1936-1937 Lőrincz Lajos
1937-1938 Pető István
1938-1939 Kertész Ferenc
1939-1940 Bartha Tibor
1940-1943 gyulavári Jenő
1943-1944 Homza István
1944-1945 Marosvári József
1945-1947 Farkas János
1947-1948 Tátrai János
1948 Udvarhelyi Ferenc
1948-1949 Kürthi Gyula
1949-1950-1951=?
1951-1955 Somosi József
1955-1962 Vass Kálmán
1962-1967 Szabó Dezső Zsigmond
1967-től 1982-ig = általam ismeretlenek
1982-1984 Szert Miklós
1984-től 2009-ig általam ismeretlenek
|
|
Nagytétény
Peron, 2012.02.19 20:42.56 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A pályázatot még az előző időszakban 2007 -ben írták ki. Sajnos mi kisemberek, ezt nem tudtuk.
ezért kell lebontani...
|
|
Tiszaújváros
sakk matt, 2012.02.19 17:26.32 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Korábban úgy valahogy a 70 80-as évek környékén egy mozdonyszín tiszapalkonya fele.Nyomok ma:sín még nincs felszedve fordító korong nyomai nagyjából láthatóak.
Sajnos az épületről én se tudok semmit.
|
|
Nagytétény
Balazs177, 2012.02.19 16:14.55 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Nem tudom Magyarországot miért is kell építészetileg is teljesen padlóra küldeni?Meg kell nézni a Horvátországban és Szlovéniában lévő DV épületeket,szinte hiánytalanul csodaszépen felújítva szolgálják az utazóközönséget,és egyben díszei is az adott településnek!Érdekes ott nem a kocka épületek az elfogadott építészeti irányzatok!
|
|
Nagytétény
VT22, 2012.02.19 14:58.12 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Ódinnyés is? Kinek árt az a szerencsétlen épület ha már a vasutat is átépítették mellette?
Az a legszomorúbb ebben, hogy garantáltan ronda, igénytelen épületek lesznek a DV-épületek helyén. Egy érték eltűnik, és nem épül helyette új. Kápolnásnyéken betonkocka siratófallal, elővárosban meg majd lesz a 40-es vonalon is látható összegraffitizett-vandálkodott sima megállóhelyi peron.
A legszembetűnőbb a 25-ösön Andráshida: látszik mire képes a magyar vasútépítészet, és mire az EU...
|
|
Pácsony
lalaba, 2012.02.18 19:15.54 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Hogy is van ez az állomás história?
Miért nem épült oda a győrvári állomás, ahol most van?
Félreértés ne essék, én is GYŐRVÁR-i érdekeltségü vagyok!
A Pácsony -győrvári állomás azért szerintem is egy kis ékszerdoboz !
|
|
Kőszeg
Balazs177, 2012.02.18 18:02.37 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Komoly teherforgalom biztos hogy nincs még,és egy darabig valószínűleg nem is lesz a kőszegi vonalon!
|
|
Kőszeg
Balazs177, 2012.02.18 11:07.42 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
És mit szállítanak arra?Gondolom 600 méteres listás tehervonatokat nem rendez a Gysev Kőszegen?
|
|
Nagytétény
Balazs177, 2012.02.18 10:59.53 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Több az még háromnál is,kb. a tízet is meghaladja az ötvenes években rengeteget lebontottak vagy átépítettek a Balaton partján is.Egyébként nem csak az 5-ösön állnak még ilyen épületek,hanem a 15-ösön is,és a 17-esen is áll Püspökmolnári állomás felvételi épülete.
|
|
Nagytétény
hj1984, 2012.02.18 08:47.41 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Sajnos a harmadik... Nyék bontva, Tárnok bontva lesz, S ez is... Hasonló jellegű épületek majdnem eredeti formában csak az 5-ös vonalon maradnak. Albertfalva és Ódinnyés épülete is e sorsra jut, ha minden igaz, tehát nem marad a 30a-n DV épület! :(
|
|
Kőszeg
Ati, 2012.02.17 22:10.30 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Ismét van teherszállítás a Kőszeg-Szombathely vasútvonalon.
|
|
Nagytétény
VT22, 2012.02.17 21:09.05 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Már a második Déli Vasút-épület, ami "útban van" a vonalon.
Várható-e, hogy valamennyire közös nevezőre hozzák a 30a és 40a megállóhely-kiosztását a párhuzamos szakaszon?
|
|
Nagytétény
Peron, 2012.02.17 19:30.51 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Láttam én már mentethetelebb állomásépületet is. Nagytétény vasútállomása útban van a 2. vágánynak (magyarul: bontani kell, egyszerűbb megoldás) ezért bontani kell.
Újabb infók szerint új biztositóberendezési áramellátó fog épülni, és új megálló majd a Pohár utca környékén, P+R nélkül, de lesz majd B+R.
Csúnyán fogalmazva egy megállóhely technikailag kevesebbet ér mint egy állomás, hiszen bármikor elbontható. Vonatkeresztekre, vonatmegelőzésekre esély sem lesz, így forgalmi zavar esetén nagyobb káosz várható. Ez van...
|
|
Pácsony
BAKTER, 2012.02.17 19:03.41 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Ez GYŐRVÁR az állomás létesítésére a győrváriak adták össze a pénzt. Pácsony másról híres.
|
|
Nagytétény
Railwayman, 2012.02.17 17:40.03 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
"Felszámolással járó komolyabb változás kizárólag a jelenlegi nagytétényi állomáson lesz, ahol a menthetetlen állapotban lévő állomásépületet hamarosan lebontják és a régi állomás teherpályaudvarként fog a továbbiakban üzemelni. "
http://www.budafok-teteny.hu/hirek/2330
Egyébként ha valaki információt akar, menjen el pont a Nagytétényi állomásra, a Kelenföld-Tárnok szakasz szlovák kivitelezője irodát nyitott ott, nagyon segítőkészek.
|
|
Dinnyés
hj1984, 2012.02.17 15:24.13 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
1900 m.
|
|
Nagytétény
ROCOman, 2012.02.16 20:18.09 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Ha jól értem amit írsz, akkor az állomás megszűnik. Honnan származik ez az információ?
|
|
Nagytétény
Peron, 2012.02.16 19:41.37 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Nem állnak meg itt a gyorsok és Tárnok-Budapest vonalszakasz felújítása következtében az állomásépületet és az állomást a lebontják.
|
|
Szalajka-Halastó
konrad33, 2012.02.16 19:13.07 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Szalajka-Halastó (2011.08.17. 11:59)
|
|
|