Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


64 Pécs-Bátaszék

Pécs (40, 60, 65, 963)
Pécs-Külváros (65)
Pécs-Gyárváros
Pécsújhegy régi
Pécsújhegy
Pécs felső
Pécs-Vasas
Vasas-Hird (264V)
Hosszúhetény
Dombay-tó
Pécsvárad
Nagypall
Erdősmecske
Feked
Szebény
Véménd
Palotabozsok
Leperdpuszta
Báta
Bátaszék (154, 46, 50, 9001)




Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2019

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    KéptárHozzászólások


Pécsújhegy

megszűnt megállóhely
64 Pécs-Bátaszék

2007.11.23.
Fotó: Szente-Varga Domonkos [szvdom]


  Az állomás földrajzi koordinátái:
N46.086283° E18.276426° | N46° 5' 10.61" E18° 16' 35.13"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


Megszűnt


2009. december 13-tól (menetrendváltással) a vasútvonalon megszűnt a személyforgalom. A 2009. év végi vasútvonalbezárásokról készült összeállításunk itt található:
A 2009-ben megszűnt állomások

1912-ben Jicinsky Jaroslav-féle rekonstrukciós program keretében központosították a szénosztályozást. Az újonnan épülő szénosztályozónak, erőműnek, brikettgyárnak helyszíneként az István, András és szabolcsi aknákról érkező normál nyomtávú vasútvonalak találkozásánál jelölték ki Üszögpusztán (Ma már Újhegyhez sorolják.).
1913-ban már elkezdődtek az építkezések. A már meglévő vasúthoz ekkor épült meg rendező pályaudvar és a remíz is. A szénosztályozótól az aknákig tartó vasútvonalak ekkor lettek villamosítva. A szénosztályozó körüli vasút két részből állt. Az ún. „Alsó-pályaudvaron” rakták vagonba a mosott szenet és rendezték a vagonokat (A szénosztályozó és erőmű közötti rész volt ez). A másik rész volt az ún. „Felső-pályaudvar”. Ide futottak be a szénnel rakott szerelvények és ürítették a Talbot rendszerű vagonokat. Azért volt ez az elnevezés, mert szintkülönbség volt a két rész között. A két pályaudvar között volt átjárási lehetőség, mégpedig az erőmű épülete mögött futó pálya kötötte össze a két részt.
1914-ben megindult a termelés.
Az ekkor kiépült vasúthálózat a bezárásáig ugyanazon a vonalon futott. Egy változtatás volt az évek alatt, mégpedig a szénosztályozó mellett futó „ürítő” vágányt kétvágányosról egyre alakították át, de még lebontáskor is megvolt ennek a sínpárnak egy része, ami olyan helyen volt, hogy nem volt lehetőség felszedni és mást építeni a helyére.
http:/files.myopera.com/Goly%C3%B3/albums/13258982/800rham_talbotszerelvenyekuritese.jpg
1958-ban lebontották a Brikett-gyárat (Nem volt versenyképes nagymányoki brikettel szemben.).
1964-ban befejezte termelését az Újhegyi Erőmű. Szerepét a ma is termelő erőmű vette át.
1971-ben a szabolcsi vonalat megszüntették és felszedték. Helyette kötélpályán csillék vitték a szenet az osztályozóhoz.
Később az István-aknai vonalból kiágazó András-aknai vonal is megszűnt, ezután már csak István-aknáról érkezett vasúton a szén Újhegyre.
1980-as évek vége, 1990-es évek elején az István-aknai vonal felsővezetéke sem volt már meg, így dácsák vették át a szerepet ezen a vonalon.
1992-ben a szénbánya három mozdonyából még kettő üzemben volt, a remízben álltak, saját személyzet tartotta karban őket, de mivel a felsővezetékeket már majdnem teljesen lebontották - csak a tartóoszlopok maradtak meg majdnem teljesen -, ezért csak a remíz és a szénosztályozó körül lehetett használni őket. Az érdemi munkát továbbra is M47-esek végezték.
http:/users.atw.hu/limitbahn/kezdolap_hu_jarmuvek_mozdonyok_e22001_e22001.html
1993-ban bezárták a szénosztályozót.
Az István-aknai vasút továbbra is használatban maradt, mert a külfejtés továbbra is termelt és továbbra is innen kapta a szenet az erőmű melyet az ürítés után futószalagon továbbítottak.
2004. május 14-én http://www.youtube.com/watch?v=o7l9yyRkK-Y az István-aknai vonalon elment az utolsó vonat. A videón 7:08-nál látszik, hogy addigra az alsó pályaudvart már rég felszedték. (Valószínűsítem, hogy 1997-98 körül szedték fel az Alsó-pályaudvart, mert a szénosztályozóhoz a 80-as években hozzáépített részt kb. ekkortájt bontották le.)
2004 után a 64-es vonalról (a régi újhegyi állomásról) ide vezető (remíz, és egy ürítő vágány) szakaszt először teljesen belepte a gaz, majd síntolvajok meg is ritkították a mai napig romjaiban meglévő vasutat (Szent Borbála híd alatt és utáni szakasz.).
2005 augusztusában az István-aknai vonalat felszedték.
2009 júliusában megkezdték a Szénosztályozó bontását. A bontás megkezdése előtt a környéken még megmaradt vasút vonalakat is felszedték, egy nagyon rövid szakaszt leszámítva, ez a rész volt az ami összekötötte az alsó és felső pályaudvart az Erőmű mögött. A síneket úgy ellepte a föld, gaz és a facsemeték, hogy csak néhol bukkan elő a földből, de ma is megvan!
Pécsbánya rendező felől érkező vágányokat is teljesen elzárták az ide vezető megcsonkolt vágányok miatt. Tehát a térképekről is végleg törölték a vasutat.
A területen az András-akna Üszögpuszta vonal 1854-es átadásától egészen 2004-ig (150 év) volt aktív vasúti élet. (Szöveg: Kiss Zoltán)




Szelvénykő 50

Képriportok, cikkek

A Pécsújhegyi (Üszögi) rendezőpályaudvar rövid története
2013.02.22 09:31 - Sándor Antal
Írta: Kiss...









Képtár - Pécsújhegy


Fotó: Szente-Varga Domonkos
Dátum: 2007.11.23.

 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


ROCOman
e-mail: antal.sandor.kukac.pr.hu
elfogadott hozzászólás 25926
2013.02.19. 07:22.10
Köszönöm. Áthelyezésre kerültek. Van esetleg valamilyen dokumentum, helyszínrajz ami megadja hol is volt pontosan a megállóhely régen? Egyelőre kétes jelzettel van fent az oldalon és szeretnénk megerősíteni, hogy valóban létezett.

Wolf27
e-mail: wolf27.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 25920
2013.02.18. 21:09.18
A régi képek a Pécsújhegy régi megállóhelyhez tartoznak. A 90-es évek elején az elkerülő út megépülésekor készült a betonszerkezetes híd és ekkor került a mai helyére a megállóhely is.

ROCOman
e-mail: antal.sandor.kukac.pr.hu
elfogadott hozzászólás 25730
2013.01.13. 11:01.39
A szénosztályozó külön lapot kapott.

Zoli
e-mail: kitchen.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 25611
2012.12.16. 23:46.38
Látom több helyen külön állomásként szerepelnek a szénosztályozók körüli vasutak ("rakodó állomások").
Az Újhegyi szénmosó állomása akkor számíthat külön állomásnak?
Nem tartozott sem Újhegyhez, sem Pécsbánya rendezőhöz.

Train Station
e-mail: bacskavasut.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 18783
2010.09.05. 22:03.19
Az újhegyi elágazás előjelzője Pécs-Felső felől.Háttérben a Pécset elkerülő út hídja.

Train Station
e-mail: bacskavasut.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 18782
2010.09.05. 22:02.29
A megálló az útátjáróból fotózva.
2010.09.05.

Train Station
e-mail: bacskavasut.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 18781
2010.09.05. 22:01.53
A tábla egyre ramatyabb kinézetű.

Train Station
e-mail: bacskavasut.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 18780
2010.09.05. 22:01.11
A megálló Pécs-Gyárváros felől.
2010.09.05.

Train Station
e-mail: bacskavasut.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 18779
2010.09.05. 22:00.31
Bakterház az elágazásban.Ma magánlakás.

Train Station
e-mail: bacskavasut.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 18778
2010.09.05. 21:59.14
Az elágazás kibontott váltója.Célszerűbb let volna a váltó maradvnyát is eltüntetni.

Train Station
e-mail: bacskavasut.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 18777
2010.09.05. 21:58.01
Balra a Pécsbánya-Rendező felé menő iparvágány maradványa.Jobbra a 64-es kanyarodik Pécs-Gyárváros felé.

Train Station
e-mail: bacskavasut.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 18776
2010.09.05. 21:55.31
Az elágazás fedőjelzője szintén Gyárváros felől.

Train Station
e-mail: bacskavasut.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 18775
2010.09.05. 21:54.49
Az újhegyi elágazás előjelzője Pécs-Gyárváros felől.

Norbert1073
e-mail: v43-1073.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 14798
2009.12.13. 23:09.48
Pécsújhegy megállóhely pár nappal a vég előtt...

matteo
e-mail: mate.97.kukac.t-online.hu
elfogadott hozzászólás 13394
2009.08.31. 15:42.53
Az 1921-es nyári menetrendben Pécsújhely néven szerepel.

Zoli
e-mail: kitchen.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 13099
2009.08.20. 01:11.18
A 90-es közepén a Panelem gyár túloldalán volt egy fatelep, oda volt egy leágazó még láttam is rajta fával rakott vagonokat. A panelgyárnál leágazója viszont a 64-es vonalról volt! Még most is megvannak a váltók ott. A Pécsbányra tartó vonalról azért nem lehetett leágazó, mert nagy volt ott a szintkülönbség. Jártam ott mikor még működött a vonal és szinte biztos, hogy nem volt arra leágazó onnan.
A híd alatti őrház még megvan, csak türelmi zónaként üzemel.
A Szénmosót gőzerővel bontják. A környékén lévő összes vasútvonalat teljesen felszedték, nincs belőle semmi.

Cshaweska
e-mail: 60as_vonal.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 11936
2009.06.10. 21:25.05
Pécs-Gyárváros felé a szénvasút utáni vágánykiágazások oka:
Itt található a régi Panelelem "gyár".
Ennek nyomai manapság is láthatók a Budai vámnál.
Kép:http://wikimapia.org/#lat=46.083062&lon=18.2656717&z=17&l=0&m=a&v=2.A tesco melletti elhagyott teher pu. ezt jelöli.

Gabesz
e-mail: 64es_vonal.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 11035
2009.04.19. 11:25.02
A korábbi pécsújhegyi megállóból már csak az elágazó őrhely maradt meg.A felvételiépületet a Szent Borbála Út felüljárójának építésekor bontották el.Az út korábban szintben keresztezte a 64-es vonalat és a szénosztályzói iparvágányt.Tekerős sorompójának torzóját 2-3 éve bontották el ami a felüljáró tövében volt.Az őrhely nagyon lepusztult állapotban, de még fellelhető közvetlenül a felüljáró alatt.Bemenni nem tanácsos mert eléggé omlásveszélyes az épület.Képeket ha tudok e-mailen küldök.

Zoli
e-mail: kitchen.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 9707
2009.02.06. 21:36.33
A szénosztályozós kitérőről annyit, hogy 1998-ban használható volt még (de már akkor sem használták), de mostanra már a sineket lopják.
Van onna pár kép itt:
http://www.sin-ter.hu/topic.php?id=709
Bár ezek inkább beljebb készűltek.

Annyi segítséget kérnék, hogyha van valakinek képe a pécsújhegyi focipályáról, akkor valamilyen formában szeretném elkérni(el is megyek érte), be szeretném őket szkennelni, ha már a pálya nincs meg, akkor legalább az emléke azért legyen meg. E-mail várnám a jelentkezőket.

gabor15
e-mail: 64es_vonal.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 8057
2008.11.28. 15:33.19
Az eredeti Pécsújhegy mh nem itt hanem a mostani felüljáró alatt volt.A 64-es vonal mögötte ment és alőtte a Pécsbánya-Rendező felé menő iparvágány húzódott.A vágányok és az épület is megvan.csak a kitérőket bontották ki.
A szénosztályzó felé a pálya járhatatlan.Igazi dzsungel nőtt oda.
A vonal az osztályzó után tovább halatt.(felüljárón keresztezve a Pécsújhegyet a mohácsi úttal összekötő utcát) és ment egyenesen Pécsbánya-Rendező felé.A vonal az állomáés előtt keresztezte a Mohácsi utat.Tekerős sorompólya még áll és néha még leis eresztik a tolatások alkalmával.

Gábor15
e-mail: 64es_vonal.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 5645
2008.07.31. 12:21.37
Ez a megálló is felesleges!
A semmi közepén megáll a vonat:S

Gábor15
e-mail: mecske.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 2489
2008.01.25. 20:49.03
Az esőbeálló nem éppen szigetelt!!
Az üvegeket kiverték már jó pár éve!!

Gábor15
e-mail: mecske.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 2488
2008.01.25. 20:47.47
A képen Pécs-Felső felé tekintek!!!
(sajnos az is fekete-fehér)

Gábor15
e-mail: mecske.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 2487
2008.01.25. 20:46.40
a képen a pécsi kijárat látható!
(a jelzőt a szénosztályzó bezárásaóta nem mozgatták!!!Az előjelzője a felüljáró Pécs-Felső felöli végében van!!!)

Gábor15
e-mail: mecske.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 2486
2008.01.25. 20:44.31
Ma csináltam képeket!
Gyárváros mh-tól Pécs-Felső állomásig jutottam bringával!!!
(a fekete-fehér szín miatt elnézést)

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Pécsudvard régi

Pacsér

Pécsújhegyi szénosztályozó

Pécsudvard

Pécsvárad