Minden jog fenntartva. © 2005-2024.
|
|
A hozzászólások időben csökkenő sorrendben olvashatók egymás alatt, vagyis a legfelső a legfrissebb.
Hozzászólást küldeni egy állomáshoz az állomás saját oldalán is lehet.
A hozzászólás mellett lehetősége van mindenkinek saját képét feltölteni az állomáshoz. Várjuk mindenkitől szeretettel saját készítésű képeit!
Szeged-Rókus
karonka, 2019.02.17 11:37.14 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Tram-Train vágányra oldalnézetből
|
|
|
Szeged-Rókus
karonka, 2019.02.17 10:51.09 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A Tram-Train kiágazása 2019 02. 17.
|
|
|
Vica
AuchanDomi, 2019.02.16 07:36.22 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Itt a vonat csak akkor áll meg,ha van le- vagy felszálló utas.
|
|
Siófok
Siófok 376,649, 2019.02.14 07:50.06 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A gőzmozdony felújításáról készült videót ajánlom mindenkinek! Köszönet érte Tibi bácsinak, valamint a felújításban rész vett minden dolgozónak városkánk nevében!
A mozdony 2020-ban lesz 110 éves és azt hiszem, hogy megérdemelne egy újrafestést! Már csak azért is, mert a festést 5 évente kellene ismételni, valamint ezúton tudnánk hálánkat a legjobban kimutatni a 2011-ben felújítást végző csapat felé! Így ők is érezhetnék, hogy megbecsüljük az egykoron elvégzett munkájukat. Ha valaki érez magában némi elszántságot a dolog iránt, kérem keressen meg. Szívesen részt vennék a munkában is, valamint némi "szponzorációs díj" felkutatásától sem zárkózom el! Festékboltos ismerős is van :)
A videó a youtube-on megtekinthető :
https://www.youtube.com/watch?v=OcXUfVCNFAk
Üdv.: L.Á. / Siófok 376.649 a fórumról /
|
|
Báziás
siofok35, 2019.02.13 09:30.38 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A falu és az állomás kicsit odébb voltak egymástól, köztük volt egy hegy.
Korabeli és mai térkép:
https://mapire.eu/hu/synchron/europe-19century-secondsurvey/?bbox=2378370.6128693004%2C5590650.954213085%2C2382904.2841094653%2C5593517.342773778&layers=osm%2C158%2C164&right-layers=osm
Itt lehetett az állomás:
https://goo.gl/maps/TahbV8NbGwD2
Érdekes, hogy a megmaradt vízház jóval odébb, a falunál van:
https://goo.gl/maps/cRPyhXLb9CK2
|
|
Alsókara
Kádár István, 2019.02.10 13:43.37 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A képen Törtel megállóhely látható, a Dózsa György és Jászkarajenői út kereszteződésénél.
|
|
Kavicsbánya iparvágány
ROCOman, 2019.02.10 08:18.52 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Boldog megállóhely kapott külön oldalt. Van esetleg bármilyen irat, fénykép az egykori megállóhelyről, annak forgalmáról?
|
|
Kavicsbánya iparvágány
Szekeres, 2019.02.09 19:00.25 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az iparvágányok megépítése előtt sok évtizedig itt Boldog megállóhely volt! Térközjelzőkkel, személypoggyászt is felvettek! Sok primőrárut szállítottak innen, Hatvan, Salgótarján célállomásra.
|
|
Vadaspark
Karonka, 2019.02.09 15:11.59 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Nem is csoda hogy ennél a megállóhelynél csak külön kérésre állnak meg a vonatok. Nagyon messze van a Budakeszi Vadasparktól.
|
|
Gic-Hathalom
Dombszeri_Mindenes_Gyujtemeny, 2019.02.09 14:35.14 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Váli Mari: Hathalmi emlékek - Válogatás Jókai Mór unokahúgának visszaemlékezéseiből (Pápa Város Önkormányzata, 2018) című könyvének 167., 168., 169., 301., 305. és 306. oldalain utalások olvashatók a pápa-bánhidai vasútvonal, s különösen Gic-Hathalom állomás építésének körülményeire. Egy részlet a 169. oldalról:
"„Jóska bácsi” – így szokták nevezni Ihászék a szeretetreméltó és igen nemes gondolkozású Jankovich-Bésánt –, szokásától eltérőleg, engedett a vasútállomást illető elhatározásának merevségéből, s annak köszönhető, hogy a gic-hathalmi [!] úri laktól csaknem egyenlő távolságban ékeskedik a „Gic-Hathalom” állomás, 1902 ősze óta. Azért mondom, hogy „ékeskedik”, mert – úgy Jankovich-Bésán, valamint Ihász Lajos bőkezűsége folytán – úgy tele lett azonnal ültetve az állomásépület környéke fenyőkkel és gyümölcsfákkal – ez utóbbiak között Károly bátyám által szemzett és ójtogatott sok kajszinbarack [!] és nemes fajú körtefa tanúskodik róla, hogy a kilencvenedik éve felé haladó Jókay Károly, milyen tevékeny tudott lenni hosszú élete alkonyán… s milyen figyelemmel és szeretettel foglalkozott fácskáival; nem gondolva arra, hogy azok gyümölcsét ki fogja élvezni az ő elmúlása után…"
|
|
Murony
Kürti István, 2019.02.09 11:43.22 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
...amikor Murony lett Bélésföldvárból (Békés X. kerülete volt) viccesen és irigykedve azt mondták a békésiek, hogy "Murony" egy rövidítés:" Magyar Újonnan Rendezett Országos Nyomortanya"
Persze, ezen csak a kamutiak nevettek...
|
|
Dömsöd
Emericus, 2019.02.08 17:05.41 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Most szembesültem a Dömsödi vasútállomással, melynek semmi köze az említett faluhoz. Valóban nem volt szerencsés választás az Apaji vasútállomás átkeresztelésére, mert nagyon megtévesztő!
Aki nem ismerős arrafelé és oda szeretne utazni, majd ott válik szemé, hogy Dömsöd bizony kicsit arrébb van, mint ahová ő levonatozott.
|
|
Zichybarlang
Capras Dávid, 2019.02.08 13:17.49 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A halta jelenti a megállóhelyet, a pestera a barlangot. Az más kérdés, hogy aki nem beszéli a románt, annak végképp megtévesztő lehet, hogy a kevésbé releváns van nagyobbal írva a táblára. : )
|
|
Vajszló
vaci, 2019.02.07 15:26.44 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Igen, él a vonal: farakodás 2019.02.02.
|
|
|
Szarkás
FG, 2019.02.06 10:21.16 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Kedves Gábor!
Nem, amire valószínűleg gondolsz, az Kerekegyháza-Alsó mh. volt [jelenleg "Géptelep (Hetényi út)" buszmegálló van pont előtte]. Szarkás mh. az idősebbek elmondása szerint kb. ott volt, ahol Hetényegyházát elhagyja az új országút Kerekegyháza felé (nem sokkal az egykori Hetényegyháza-Alsó mh. után).
|
|
Újszentiván
Endre, 2019.02.05 19:57.54 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az újszentiváni útnál a 320-as őrház van, a 321 a téglagyárnál - ami miatt megmaradt a vágány - volt. Az 1978-as légifelvételen még látszik: http://www.fentrol.hu/hu/legifoto/74222
|
|
Almár
Marciusi_Dusan, 2019.02.05 19:49.29 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A megállóhely neve 1940. július 16-tól Almár, előtte Felnémet-Bányatelep.
|
|
Almár
Marciusi_Dusan, 2019.02.05 19:43.52 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
1924-ben létesítik, majd 1928 nyarán megszüntetik. 1929. december 15-én ismét megnyitják.
|
|
Kadarkút
cd196, 2019.02.05 15:34.22 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az új tulaj oldala és csoportja: https://m.facebook.com/search/top/?q=kdrkt
|
|
Örvényes
Gotha, 2019.02.04 20:14.51 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Itt forgatták 1987-ben Hosszú szökés című film egy jelenetét, Nohab mozdonnyal. A filmben Balatonszentgál-ként szerepel.
|
|
Újszentiván
siofok35, 2019.02.04 10:46.24 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Valószínűleg itt lehetett:
https://goo.gl/maps/p24F7em4ak72
|
|
Erdőkertes
matehun, 2019.02.02 22:14.04 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Ha emlékeim nem csalnak, itt volt valamikor egy iparvágány. Talán valami téglagyár vagy építőanyag telepre ment be, keresztezve a Veresegyház-Galgamácsai utat.
|
|
Zalabér-Batyk
zeusz, 2019.01.30 13:10.42 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Én még építettem annak idején a domino biztosítóberendezést a hetvenes években.Kilapátolták , helyette Elektrát tettek. Nem egy csúcs.
|
|
Kerta
zeusz, 2019.01.30 12:20.08 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Nem áramátalakító hanem a 25 kV-os kapcsolókert.
|
|
Bicske
cd196, 2019.01.28 19:02.56 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az állomás sosem volt Buda-Bicske, ahogy a képeslap is írja?
|
|
Budapest-Déli
mohai_unoka, 2019.01.28 12:59.47 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az INDEX 2018. december 2. napján megjelent cikkében az ünnepségről szóló képen édesapám, Rakk Kálmán állomásfőnök a második sorban ül, balról a második, egyenruhában, eléggé eltakarva. A képen levők közül van egy-két ismerős arc, de már nem tudom a nevüket.
Mindig megdobogtatja a szívem, ha a Déli pályaudvarról jelenik meg cikk, képsorozat. Oka, hogy én ott laktam az állomásfőnöki lakásban, és tanúja voltam az új épület létrejöttének.
Az újságíró nagyon szépen megírta az állomás történetét, természetesen kiemelve Kővári György Ybl–díjas tervező érdemeit a szép, modern épület tervezésében. Őt méltán mindig megemlítették a korábbi cikkekben is.
Nekem viszont az ott dolgozó vasutasok, élükön édesapám, Rakk Kálmán MÁV főtanácsos, állomásfőnök napi küzdelme jut eszembe. Ők, akik üzemeltették az építkezés alatt az állomást. Balesetmentesen bonyolították, nehéz körülmények között az egyre növekvő utasforgalmat. Vitáztak, milyen legyen az új állomás, hogyan felel meg a jövő követelményeinek. A hatvanas, hetvenes években ugyanis egyre több embernek lett a Velencei-tónál, Balatonnál nyaralója. A vállalati, szakszervezeti üdülőkbe beutalt emberek tömegei, az ingázók is áradtak a pályaudvaron.
Édesapám 1961 nyarától 1975-ig szolgált a Déli pályaudvar állomásfőnökeként. A második világháború alatt lebombázott székesfehérvári állomás újjáépítése során végzett kiváló szakmai munkája miatt nevezték ki az átépítésre váró Déli főnökévé. Hiszen már bizonyította, hogy nagy terhelés alatt is képes biztosítani az állomás akadálytalan működését.
Az évek során sokszor jöttek újságírók, néhány cikket, képet őrzök abból az időből. Apám többször nyilatkozott a TV híradóban a nyári forgalom indulása, az építkezés okán. Felhívásokat tettek közzé, hogy a kedves utasok előre vásárolják meg menetjegyüket. Emellett az állomáson játékfilmeket forgattak, ünnepségeket tartottak. Nagy és érdekes élet folyt a pályaudvaron.
Én középiskolás és főiskolás koromban éltem át a számomra csodás éveket. Akkoriban szinte kívülről tudtam a menetrendet, mert a főnöki lakás a forgalmi iroda fölött helyezkedett el a régi épületben. Az ablakom alatt szólt egy hangszóró. Az A és B csonka vágány ott volt, onnan indult Bajára, Pécsre a vonat.
Amikor hozták a poggyászraktárba a feladásra váró csomagokat, az erkélyünk alatt csattantak a ledobott fém filmes ládák, nagy élesztős dobozok. A vasutasok a szilvesztert úgy ünnepelték, hogy 12 petárdát helyeztek el az első vágányon, és végigment a tartalék mozdony. Az egész környék hallotta a robbanásokat. Utána az összes szolgálatban levő vasutas csoportokban feljött, boldog újévet köszönteni. Ezután a főnök is lement, hogy zökkenőmentesen induljon a hajnali forgalom. Az építkezés alatt érzékeltük, amikor lent a mélyben robbantották, fúrták a Metró alagutat. Rengett időnként az ágyam alatt az épület.
1973 februárjában már el kellett költöznünk, de csak 2 év múlva robbantották fel a régi állomásépületet. De akkor olyan gyorsan, hogy szinte nem volt idő a teljes kiürítésre.
Később édesapám hagyatéka és emlékeim alapján leírtam, hogy családom is megismerje, megőrizhesse a valaha volt Déli pályaudvaron 1960-70-es években folyó életet, és Rakk Kálmán munkásságának emlékét.
Különös tekintettel az újra és újra felröppenő hírekre, miszerint lebontják, átépítik a Délit. A korábbi hozzászólásokból is érzékeltem, hogy sokan szeretik ezt a szép pályaudvart. Remek központi elhelyezkedése Budapest területén, a közösségi közlekedésben betöltött szerepe, nélkülözhetetlen a gyors és környezetkímélő városi és ingázó forgalom lebonyolításban.
Véleményem az, hogy nem szükséges –ingatlanpiaci panama okokból- hozzányúlni, mert így sokkal több embernek hasznos.
|
|
Kisbér
mohai_unoka, 2019.01.28 11:05.09 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Kisbér 1941—42 telén Horthy kormányzó és kísérete vadászni indult az Árpád sínautóval. Keleti pályaudvar, Bánhida, Kisbér, Veszprémvarsány felé, Gic-Hathalomba. Kisbér fölött már gyülekeztek a hófelhők. Előtte 2 nappal is komoly havazás volt. Rakk Kálmán volt a forgalmi szolgálattevő, és az állomásfőnök távollétében neki kellett intézkednie. Felhívta a Keleti pályaudvar ügyeletes tisztét, és az Igazgatóságot, hogy ne induljon el a különvonat, mert 2 óra múlva olyan hóvihar lesz arra, hogy a sínautó nem tud áttörni. Nem hittek neki, mert Budapesten sütött a nap, és a Meteorológiai Intézet sem jelezte. Egy óra múlva akkora hóesés volt Kisbéren, Bakonysárkányon, a másik oldalon Ete, Császár, Szák-Szend, Dad állomásokon, egész Bánhidáig, hogy leállt a vonatközlekedés. A sok telefonálás ellenére elindult az Árpád sínautó. Bakonysárkány és Kisbér között beleszaladtak a kétméteres hóba. Rakk Kálmán a kisbéri méntelep katonaságát riadóztatta. Azok ásták ki a félig megfagyott kormányzó urat, meg az okoskodó kíséretét. Szánokkal, pokrócokba, bundákba csavarva vitték be őket a méntelepre. Pár nap múlva, mire kiásták a vasútvonalat minden irányba, akkor tudtak visszaindulni Budapestre. A Kabinet Iroda bűnbakot keresett. A kisbéri forgalmistát felelősségre vonták, hogy nem értesítette Keletit és az Igazgatóságot. Szerencsére táviraton is leadta a hójelentést, bizonyítani tudta, hogy értesítette őket. „Józan paraszti ésszel” a telefonbeszélgetést távírda szalagon leadta. Így, megúszta a büntetést.
|
|
Szabadszállás
mohai_unoka, 2019.01.25 16:12.04 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Szabadszállás állomás mellett álltak 1940-ben a lovas postakocsik. Azokon vitték ki a tanyákra a postát.
A Sallai vasutascsalád Szabadszálláson lakott és Sallai néni ebédet adott néhány forgalmistának, praxinak. Kiválóan főzött, korábban gróf Vigyázó Sándor szakácsnője volt. Kedves történet: vasárnap együtt mentek a szagos misére, de előtte még Sallai néni csibelevest, paprikás csirkét és Rakk Kálmán javaslatára palacsintát ígért ebédre. Megbeszélte az ifjú vasutasokkal, hogy segítenek megkenni. Irdatlan mennyiséget bekevert és 3 palacsintasütővel sütötte a hatalmas tűzhelyen. A háta mögött levő vájlingba dobta, egyik fiú kente, a másik hajtogatta, a harmadik tette a tálba. Végre elfogyott a massza, Sallai néni kérdezte, kész vannak fiatalurak, megkenték? Akkor mehetünk a templomba.
Igen, megkenték, de közben meg is ették. Fejenként vagy 40-50 palacsintát. Sallai néni majdnem elájult, majd mérgesen kijelentette: többet pedig nem sütök! Mars a templomba!
Amikor Rakk Kálmán, 1960-as években már a Déli pályaudvar állomásfőnöke volt, Sallai bácsi a Ferencvárosi pályaudvaron szolgált, a felesége üzent: Szereti-e még a palacsintát? Ha igen, jöjjön el a családjával, szívesen látják, süt nekik, amennyit csak akar.
Sajnos a találkozás elmaradt, akkor volt a Déli pályaudvar építésével kapcsolatban a munka dandárja. 1990-ben, amikor ellátogatott ifjúvasutas kora állomásaira, köztük Szabadszállásra, már nem éltek.
|
|
Bösztör
mohai_unoka, 2019.01.25 15:45.39 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Bösztör, régen Homokszentlőrinc a gróf Vigyázó Sándor féle tízezer holdas bírtok állomása volt. Itt rakodták fel a terményeket. A fia, gróf Vigyázó Ferenc, apja végrendeletét tiszteletben tartva, 1928-ban a teljes vagyont a Magyar Tudományos Akadémiára hagyta, amely így anyagilag is önállósodni tudott. Közigazgatásilag Szalkszentmártonhoz tartozott akkoriban, ahol Petőfi apja kocsma és mészárszék bérlő volt.
Az állomás mellett mélyfuratú artézi kút vize állandóan folyt, egy tó képződött. Hatalmasra nőtt kecskebékák laktak benne. Ezeket fogták ki eladásra az emberek.
Rakk Kálmán 1940. 04.01. itt kezdte vasutas életét. Gyakornok, segédtiszti segéddíjas, 60 pengő havi fizetéssel. A 7. hónaptól már önálló forgalmi szolgálattevő, miután letette a szakvizsgákat 6 hónap alatt. Ez nagy teljesítmény volt. Az üres forgalmista lakást bérelte 15 pengőért. Tarnai állomásfőnök engedélyével a grófi váróteremből vittek fel pár bútort. Napi egy pengő a bőséges élelem, melyet Szabadszállásról küldött Sallai váltókezelő felesége. A Bösztöri csárdában 11 fillér volt egy kiló bor. A gazdák az edényt egy nagy mázsára felrakták, lemázsálták, majd megtöltötték borral, ismét lemázsálták. Azon a vidéken a bort kilóra mérték.
Végigszolgálta a halasi vonalat. Egy ízben Állampusztáról megszökött egy rab. mindenáron meg akarta borotválni a fiatal forgalmistát, mert a pénztár bevételét meg akarta szerezni. Szerencsére az asztalfiókban volt egy szolgálati fegyver, azzal, meg a forgalmi irodába betérő bakter segítségével sikerült megfékezni, és átadták a hatóságnak.
50 évvel később, 1990-ben, visszatért az említett állomásokra, hogy megmutassa családjának, hol kezdte vasutas életét. Homokszentlőrincen a forgalmi irodában még megvolt az a berendezés, a hatalmas asztal, amin ő szolgált. Lelkesen mutogatta, idézte az emlékeket, vasutas társait, Császár Ernőt, Varga Lászlót is emlegetve. Sajnos a Jugoszlávia elleni embargó miatt, a szabadkai vonal forgalma úgyszólván megszűnt. Nem volt átmenő fogalom, az állomások üresek, végig álltak az üres vagonok. Ez elkeserítette.
|
|
Pécs-Gyárváros
Cshaweska, 2019.01.22 22:28.03 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az épület a rakodótér felől.
Előtte 10 éve még egy utas wc és egy kisraktár állott.
2019.01.22
|
|
|
|