Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


14 Pápa-Csorna

Pápa (10, 13)
Ihász
Nemesgörzsöny
Marcaltő
Rábahíd
Szany-Rábaszentandrás
Emmamajor
Egyed-Rábacsanak
Rábapordány
Csorna (16, 8)














Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2024

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    KéptárHozzászólások


Ihász

megszűnt állomás
14 Pápa-Csorna
 

2009.06.21.
Fotó: Iváncsics Gergely [Gery]


Ma már csak néhány kőkupac emlékeztet az ihászi rakodóra, pedig annak idején a vonal egyik legfontosabb pontja volt. Célja alapvetően a kisacsádi és az ihászi uradalom kiszolgálása volt, de a nemesgörzsönyi gazdák is itt adták fel áruikat.

Épületek


Az állomáson külön felvételi épület nem készült, hanem a 2. számú vonalőrházát bővítették pénztárral és váróteremmel, a HÉV-szabványnak megfelelő tervek szerint. A kor társadalmi viszonyaira jellemző, hogy még egy ilyen kis forgalmú helyen is készült I-II., illetve III. osztályú váróterem. Persze hamar kiderült, hogy erre nincs szükség, ezért az úri várót 1915-ben hozzácsatolták a forgalmi irodához. Az állomáson természetesen épült áruraktár, gabonaszín és hídmérleg is.

Állomás


Ihászon az egyedi rakodóhoz hasonlóan 3 vágány épült, melyek közül kettő volt átmenő és egy csonka. Utóbbi azonban itt az állomás kezdőpont felőli bal oldalán helyezkedett el. Az uradalmak irányából két kisvasút is csatlakozott az állomáshoz. A Kisacsád felől érkező keskenynyomközű vonalat Varjas Adolf birtokos létesítette 1908-ban, az ihászi Eszterházy-uradalmat kiszolgáló vasút viszont már a Horthy-korszakban létesült. A második világháborút követően az Eszterházy uradalom megszűnt, így a kisvasutat is elbontották. A Varjas-féle vasút ugyan eleinte megúszta, mert a tulajdonosok jelezték az igényüket a megtartására, a földek államosítását követően azonban ezt a vonalat is felszámolták. Ihász állomás 1971-ben szűnt meg, ekkor teherforgalmát Pápára körzetesítették. Az épületek többségét az ezt követő években lebontották. A szolgálati hely még egy ideig működött táblás megállóhelyként, azonban a 90-es évek elején végleg megszüntették.
(szöveg: alexejevics, 2009. május)

Vonalbezárás


A vasútvonalon a személyforgalom 2007. március 3-án szűnt meg (a megálló már korábban).
A 2007. év végi vasútvonalbezárásokról készült összeállításunk itt található:
A 2007-ben megszűnt állomások

Linkek








Képtár - Ihász

Pápa-Csorna vasútmentő különvonat a már korábban megszűnt Ihász állomás helyén.
Fotó: Iváncsics Gergely
Dátum: 2009.06.21.

Fotó: Iváncsics Gergely
Dátum: 2009.06.21.

 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


JasonX
e-mail: jasonx2.kukac.freemail.hu
hozzászólás 33416
2022.02.19 13:57.16
Helye: N47.381425° E17.400579°
A térképen helytelenül Nemesgörzsönynek jelölik, de az nem itt van.

JasonX
e-mail: jasonx2.kukac.freemail.hu
hozzászólás 33415
2022.02.19 13:49.13
... mivel a llenti kereszt a köz- és vasúti kereszteződés, a kék vonal az ihászi oldalra eső rakodó helye, a sárga vonal alatt pedig a felvételi épület látható, ami a nagyacsádi oldalra esik. Ha valaki ezt meg tudja erősiíteni, vagy cáfolni, az kérem jelezze.

JasonX
e-mail: jasonx2.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 33414
2022.02.19 13:46.47
A felvételi épület feltételezett helye...

JasonX
e-mail: jasonx2.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 33413
2022.02.19 13:45.55
2021.09.21 A rakodó maradványa

JasonX
e-mail: jasonx2.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 33412
2022.02.19 13:45.25
Nemesgörzsöny felé

JasonX
e-mail: jasonx2.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 33411
2022.02.19 13:44.41
Pápa felé

Petrás Bence
e-mail: petrbence.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 12112
2009.06.21 17:24.46
Különvonat Ihász megállóhelynél.
2009. 06. 21.

alexejevics
e-mail: feldmarton.kukac.t-online.hu
elfogadott hozzászólás 10069
2009.02.17 21:47.32
Ja, és nem Szanyba, hanem Pápára körzetesítették a teherforgalmat.

alexejevics
e-mail: feldmarton.kukac.t-online.hu
elfogadott hozzászólás 10068
2009.02.17 21:46.56
Csináltam egy rekonstruciós rajzot az állomás eredeti tervei alapján.
További infók:
1915-re kiderült, hogy az I-II. osztályú váróterem felesleges, mivel csak III. osztályú jegyet vásárló utasok vannak, ezért a várót hozzácsatolták a forgalmi irodához.
A Varjas-féle, kisacsádi kisvasúton kívül itt volt még egy, amely az Eszterházy-major (Ihász) felől hordta az árut. Előbbi a 10-es évek elején, utóbbi a két világháború között épült. A háború után nem sokkal az ihászi kisvasút megszűnt, a kisacsádi viszont még egy ideig működött.

alexejevics
e-mail: feldmarton.kukac.t-online.hu
elfogadott hozzászólás 9394
2009.01.26 22:25.48
A teherforgalom egyébként pont '71-ben szűnt meg, a Csanádi-féle koncepcióval összefüggésben. Ezután (Marcaltőhöz hasonlóan) ennek az állomásnak a forgalmát is Szanyba körzetesítették.

alexejevics
e-mail: feldmarton.kukac.t-online.hu
elfogadott hozzászólás 7230
2008.10.15 20:19.48
Ez az állomás a vonallal egy időben, 1896-ban létesült. Fő célja a kisacsádi Eszterházy-major termékeinek elszállítása volt. A pusztáról egy kisvasút hordta az állomásra az árut (ez valszeg lórévasút lehetett, melyet egy 1914-es helyszínrajz Varjas-féle vasútként említ). Az állomáson két átmenő és egy csonkavágány volt; utóbbihoz kapcsolódott, a nyugat felől érkező, uradalmi kisvasút. Az állomáson a személyforgalmi célokat egy váróteremmel bővített őrház szolgálta. Az állomás a kisacsádi puszta hanyatlásával elvesztette funkcióját; személyforgalmi szerepe kezdettől fogva minimális volt (Ihász és Nagyacsád is nagyon messze van innen), így ez nem menthette meg. Vélhetően a vonal déli szakaszának felújításakor, a 90-es évek elején számolták fel. Az építményekből csupán a gabonaszín romjai maradtak meg.

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Igrici

Igló

Iklad-Domony

Iklad-Domony felső

Iklódbördőce