Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


14 Pápa-Csorna

Pápa (10, 13)
Ihász
Nemesgörzsöny
Marcaltő
Rábahíd
Szany-Rábaszentandrás
Emmamajor
Egyed-Rábacsanak
Rábapordány
Csorna (16, 8)














Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2024

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    KéptárHozzászólások


Marcaltő

megállóhely
14 Pápa-Csorna

Fotó: Szente-Varga Domonkos [szvdom]


  Az állomás földrajzi koordinátái:
N47.42774° E17.34894° | N47° 25' 39.86" E17° 20' 56.18"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


Felvételi épület


Marcaltőn eredetileg Rábapordányhoz és Egyed-Rábacsanakhoz hasonlóan, III. osztályú felvételi épület készült, ez azonban a második világháborúban elpusztult. Helyén 1946 és 1950 között egy földszintes, népi ihletésű, modern épületet emeltek. A létesítmény központi tömegében kapott helyet a forgalmi iroda és a váróterem; ezt egy háromnyílású árkáddal zárt átmeneti tér kapcsolta össze a peronokkal. A széles épületet, erdélyi népi házakat idéző, nagy magastetővel fedték le. A szolgálati lakás az épülethez északról csatlakozik. Az új létesítmény építése – pénzhiány miatt – meglehetősen hosszúra nyúlt; ugyan a munkák már 1946 tavaszán megindultak, azonban az építkezés befejeződéséről tudósító 1950-es jelentés még számos hiányosságot említ. A marcaltői állomáshoz hasonló épület készült a 13-as vasútvonal Császár állomásán, ahol az eredeti felvételi épület a harcok során szintén megsemmisült.
Az épületben szolgálat már a vonal megszűntetésekor sem volt, a váróterem nyitva van, az épület többi részét lakják. A megálló ligetes erdő közepén fekszik, az falutól kicsit távolabb.

Állomás


Az állomás a vonallal egy időben, 1896-ban létesült. Kezdetben Rábapordányhoz, illetve Egyed-Rábacsanakhoz hasonlóan 3 vágányos állomás volt. A mellékvágányok a pálya – kezdőpont felőli – jobb oldalán helyezkedtek el.
Az állomáson eredetileg 3 vágány volt, melyek közül a bal oldali volt az átmenő fővágány. Marcaltőn 1975-ben létesítettek kulcsazonosítós biztosítóberendezést, mely azonban nem sokáig maradt itt, mert az állomást alig 3 évvel később megálló rakodóhellyé minősítették vissza. Ekkor került sor a II. vágány elbontására. 1981-ben az állomás teherforgalmát Szanyba körzetesítették, s az I. vágányt is felszedték.
(szöveg: alexejevics, 2009. május)

Személyforgalom


Marcaltőn a személyforgalom addig tartotta magát, amíg voltak vasúthoz csatlakozó járatok Egyházaskesző felől. A vonal személyforgalmának szüneteltetése előtt az utasok száma már nem volt jelentős.
A Pápa-Csorna vasútvonal megszűntetésével egyidőben az állomáson személyvonat 2007. március 3-án járt utoljára. Az utolsó vonatról készült képeket az alábbi linket tekintheted meg: Utolsó vonatok.

Újra megnyitva


2010. július 4-től újra járnak a személyvonatok a megszüntetett vasútvonalon.
A menetrend az alábbi linken megtalálható:
http://www.mav-start.hu/res/netre_julius_4_mellekvonalak.pdf

Linkek




Szelvénykő 132
Megnyitás dátuma 1896.08.01.




Képtár - Marcaltő

Marcaltő megállóhely épülete.
Fotó: Iváncsics Gergely
Dátum: 2009.06.21.
Régi kút
Fotó: Adjudani Pezsman
Dátum: 2009.06.21.

Fotó: Szente-Varga Domonkos
Nézet Pápa felől.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2014.07.11.
A megállóhely névtáblája.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2014.07.11.

 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


JasonX
e-mail: jasonx2.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 33424
2022.02.19 14:19.53
Rakodó

JasonX
e-mail: jasonx2.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 33423
2022.02.19 14:19.24
A rakodó és a két felszedett vágány helye

JasonX
e-mail: jasonx2.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 33422
2022.02.19 14:18.36
Rábahíd felé

JasonX
e-mail: jasonx2.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 33421
2022.02.19 14:18.11
Nemesgörzsöny felé

JasonX
e-mail: jasonx2.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 33420
2022.02.19 14:17.46
2021.09.21

cd196
e-mail: david.capras.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 33234
2021.10.14 13:38.10
Biztos jobb üzlet volt így, közpénzből, mint lakóépületnek eladni. : (

djlacee
e-mail: alpokalja.lacee.kukac.hotmail.com
elfogadott hozzászólás 33214
2021.09.17 23:21.01
A felvételi épületet elbontották.

Balazs177
e-mail: balazs177.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 28163
2014.05.08 18:59.06
A felvételi épületet Gridi-Papp Imre szombathelyi MÁV építész tervei alapján építették.

Petrás Bence
e-mail: petrbence.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 12103
2009.06.21 17:02.00
Marcaltő mh.
2009. 06. 21.

Petrás Bence
e-mail: petrbence.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 12102
2009.06.21 17:00.39
A GySEV 5147 511-9-es Marcaltő megállónál.
2009. 06. 21.

alexejevics
e-mail: feldmarton.kukac.t-online.hu
elfogadott hozzászólás 9395
2009.01.26 22:30.11
Legfrissebb infóim szerint Marcaltő állomás eredeti, III. osztályú felvételi épülete a világháborúban pusztult el, ezért vált szükségessé egy új épület létesítése. Az építkezés eléggé hosszú ideig tarthatott, mert bár a tervek már 1946-ban készen voltak, a befejezésről csak egy 1950-es irat tudósít. Ekkoriban épült egyébként Mies van der Rohe Fansworth-háza is Amerikában, amely szintén rendkívül hosszú ideig készült... csakhát ott azért egy fokkal komolyabb épületről van szó:)))

Papp Andrea
e-mail: andrea.juhaszne.kukac.rubicom.hu
elfogadott hozzászólás 8388
2008.12.14 12:28.42
Én itt ebben a házban töltöttem nyaraimat, édesanyám testvére volt az állomás fönök.

alexejevics
e-mail: feldmarton.kukac.t-online.hu
elfogadott hozzászólás 7236
2008.10.15 20:57.19
Korábban ez az állomás is háromvágányos volt, elrendezése hasonló volt a rábapordányihoz. Kisvasút viszont itt - tudomásom szerint - nem épült. Az engedélyezési tervekben még egy III. osztályú felvételi épület szerepel. Később - ha egyáltalán valóban megépült a tervezett formában - ezt alakították át a császári állomáshoz hasonló módon. Régebben itt még csatlakozó buszjáratok is volt Egyházaskesző felől, de ezeknek a vonal utolsó éveiben már nyomuk sem volt. Holott a két Kesző buszközlekedése nem mondható túlzottan jónak: Várkeszőről pl. csak napi 6 közvetlen járat van Pápára, melyek közül a leggyorsabb 40 perc alatt ér be a városba. Ez - a kb. 15 km-es távot tekintve - elég gyalázatos teljesítmény. Vonattal 15 perc alatt be lehet érni Maracaltőről Pápára, és innen kb. 4-5 perc alatt el lehetne érni egy ráhordó busszal Várkeszőre.

Pezsman17
e-mail: pezsman.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 6084
2008.08.23 22:54.47
A 14-es vonalon a mai napon különvonat közlekedett a Rábaíd mh-nél lévő fesztiválra. A vonat két végén két Bzmot motorkocsi, köztük 2 mellékkocsi közlekedett. A vonat csak Nemesgörzsöny megállóhelyen állt meg Rábahídig.

A kép az áthaladó különvonatból készült.

Csoma Bence László
e-mail: davijones.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 1171
2007.08.22 15:26.17
Marcaltő az aug.19-kei különvonatból.

Csoma Bence László
e-mail: davijones.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 411
2007.02.24 10:40.33
olyan mint a császári

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Martonos

Mártély

Máriaudvar

Máriaújfalu

Martonvásár