Őrváralja
Capras Dávid, 2019.12.15 09:45.22 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Valószínűleg a hév átadása miatt vált okafogyottá a Hátszeg-Váralja név, és vette fel a törzskönyvezett Őrváralja nevet. De lehetett átmenet is a kettő között.
|
|
Takcsány
cd196, 2019.12.15 09:10.00 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Ezt az állomást, ami amúgy nem közismerten a szlovákiai hálózat legkeletibb pontja, háborúban foglaltuk vissza Szlovákiától. https://hu.m.wikipedia.org/wiki/Magyar%E2%80%93szlov%C3%A1k_kis_h%C3%A1bor%C3%BA
|
|
Hanság-Nagyerdő
PattantyusMark, 2019.12.12 22:44.32 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Megszünt, de az a 3 lámpa akkor is világít! :)
|
|
Szil-Sopronnémeti
PattantyusMark, 2019.12.12 22:38.42 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Egy kis részlet az irodáról
|
|
|
Szil-Sopronnémeti
PattantyusMark, 2019.12.12 22:37.04 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
17:35
|
|
|
Szil-Sopronnémeti
PattantyusMark, 2019.12.12 22:35.30 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Egy csendes sötét délután Szil-sopronnémeti állomáson
|
|
|
Püspökladány
JasonX, 2019.12.08 13:44.51 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Szeghalom és Biharkeresztes felé közlekedő személyvonatok az 1-es vágányon. 2019.11.24
|
|
|
Kaposvár
JasonX, 2019.12.08 13:42.46 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
2019.11.17
|
|
|
Kisújszállás
siofok35, 2019.12.05 23:09.23 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Vasutas sportpálya, háttérben az állomásépület is látható:
https://www.youtube.com/watch?v=kwrsHOZ0j8I
|
|
Traian Moșoiu
fizolt, 2019.12.02 13:09.23 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A megállóhely kb. 2 kilométerre van a vonal végétől, Zernest állomás alak bejárati jelzőjének fény előjelzője a megállóhely mellett van. A korábbi alak előjelző maradványa Zernesthez kissé közelebb, a megállóhely másik végén található. A megállóhelyig húzódik egy használaton kívüli iparvágány Zernest felől, valamint további jelzőmaradványok arra utalnak, hogy korábban lehetett a Barcarozsnyó felőli oldalon is egy kiágazás. A többi nyílt vonali útátjárótól eltérően itt megmaradt a mechanikus teljes csapórudas sorompó, illetve a nagy forgalom miatt a pénztár is.
|
|
Orom
siofok35, 2019.12.02 12:22.22 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Képek az állomás felújításáról:
http://iho.hu/hir/alakul-a-palyafelujitas-a-delvideken-191127
|
|
Pilisjászfalu
JasonX, 2019.12.01 18:33.22 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az őrház helye.
|
|
|
Esztergomi tábor
JasonX, 2019.12.01 14:21.53 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
2019.11.01
|
|
|
Dorog
JasonX, 2019.12.01 13:20.21 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
...de én nem találtam.
|
|
|
Dorog
JasonX, 2019.12.01 13:19.41 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A Google itt vágányokat jelöl...
|
|
|
Dorog
JasonX, 2019.12.01 13:17.59 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Ami nem sikerült Kelenföldön, az itt igen - a szépen felújított állomásépület. Habár 2006 nyarán voltam már itt egyszer, nem emlékeztem, hogy ilyen leharcolt lett volna, mint néhány képen. Mostanra viszont megszépült.
|
|
|
Bőszénfa
KeilDavid87, 2019.11.29 07:49.06 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A Kaposvár - Szigetvár országút (67-es) és a vasútvonal kereszteződésénél Bőszénfa határában állt a 10-es számú őrház, előtte a szolgálattevő, Házlinger József az utolsó munkanapján éppen a sorompót kezeli. A MÁV ezen a vonalon 1976 december 31-én szüntette meg a vasúti közlekedést.
MTI Fotó: Branstetter Sándor
|
|
|
Dombóvár
cd196, 2019.11.25 20:08.41 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A GV állomást külön lapra venném, véletlenül tudtam meg, hogy ilyen frankó épülete volt: https://hu.wikipedia.org/wiki/Domb%C3%B3v%C3%A1ri_Gazdas%C3%A1gi_Vas%C3%BAt#/media/F%C3%A1jl:Domb%C3%B3v%C3%A1ri_GV_felv%C3%A9teli_%C3%A9p%C3%BClet.jpg
„A GV üzemfőnökség megalakulásakor megfelelő épület híján a szomszédos Cementipari Vállalatnál kapott egy fűtetlen szolgálati helyiséget. A vasút eredeti vágányhálózata, mely még a 20-as évekből maradt rá, az államosítás után megugrott forgalomhoz már nem tudott alkalmazkodni, így az 50-es években égető fontosságúvá vált a vonal teljes rekonstrukciója, valamint egy korszerű állomás létesítése a megfelelő szolgálati helyiségekkel. A szocreál stílusú felvételi épületet Rimanóczy Jenő tervei alapján 1952-ben kezdték építeni és 1953-ban adták át. Az állomási vágányok számát háromra emelték és válaszfalak kibontásával megnövelték a motorszín kapacitását, így egyszerre már három mozdonyt tudtak tárolni. A szállítmányok mérlegeléséhez vágányhídmérleget létesítettek. Mivel a Dőry-mezeivasút elbontása után nem volt lehetőség közvetlen átrakásra a MÁV-állomáson, ezért a későbbiekben ezt a GV állomás területén áthaladó téglagyári iparvágányon végezték. (…)
A mai napig a vasút emlékét őrzi az egykori állomás felvételi épülete és mozdonyszínje. Az épület 2008 nyarán renováláson esett át. A GV hangulatát őrzi az egykori műhely, melyet autóbontóvá alakítottak.”
Rimanóczy Gyula fia, akkor már mindent értek. : ) https://hu.wikipedia.org/wiki/Riman%C3%B3czy_Gyula_(%C3%A9p%C3%ADt%C3%A9sz,_1903%E2%80%931958)
|
|
Fenékpuszta
Shine24, 2019.11.23 19:20.54 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
"Fenékpuszta megállóhelyen a rendkívül alacsony utasforgalomra való tekintettel menetrendváltástól nem állnak meg a vonatok, az eljutás a Volánbusz járataival lehetséges." Forrás: https://www.mavcsoport.hu/mavinform/december-15-en-lep-eletbe-uj-vasuti-menetrend
|
|
Dunaegyháza
cd196, 2019.11.21 19:57.02 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Vasúthistória Évkönyv 1991: Dr Horváth Ferenc: A magyarországi vasúthálózat változásai a két világháború közötti időszakban.
„Dunaföldvár-Solt vasútvonal”
(…)
„a Dunaföldvár-Solt állomásköz épült meg 1938-1940 közötti években”
(…)
„Dunaföldvárnak vágányhálózatát meghosszabbították, Solton pedig új állomást építettek, melyhez vonalkorrekcióval kapcsolták a meglévő Kunszentmiklós-Dunapataj vonalat.”
(…)
„Solton új területen 6 vágányos, 100 tengelyes vonat befogadására alkalmas állomást létesítettek vízállomással, ahonnan a vonatok sarokfordulóval haladhattak tovább Dunapataj felé. A régi Solt állomás helyén megállóhely, előtte pedig Dunaegyháza megálló-rakodóhely létesült. A felépítményt 24 m-es „c” rendszerű sínekkel fektették. A 11 km hosszúságú vonalat 1940. január 15-én adták át a forgalomnak.”
https://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9167129
|
|
Kalocsa
cd196, 2019.11.21 19:52.09 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
http://wikimapia.org/#lang=en&lat=46.524649&lon=18.963947&z=15&show=/25575220/hu/Tervezett-vas%C3%BAt%C3%A1llom%C3%A1s-Kalocs%C3%A1n-a-Dunapataj%E2%80%93Baja-vonalon&search=Kalocsa
https://www.fentrol.hu/hu/legifoto/88957
|
|
Újsolt
cd196, 2019.11.21 19:48.03 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
https://mapire.eu/en/synchron/hungary1941/
1959: https://www.fentrol.hu/hu/legifoto/35028
1963: https://www.fentrol.hu/hu/legifoto/41458
1964: https://www.fentrol.hu/hu/legifoto/20625
|
|
Révbér
cd196, 2019.11.21 19:41.18 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
https://www.fentrol.hu/hu/legifoto/41478?r=2&s=Solt&t=1&t2=1&c=2113877.190903:5908748.176739501:9
1990 még állt a révbéri átjárónál az épületegyüttes: https://www.fentrol.hu/hu/legifoto/103165?r=2&s=Solt&t=1&t2=1&c=2113078.3356805:5909765.5242805:8
Meglepne, ha nem amiatt tűnt volna el, hogy más a tulajdonos, mint a szomszéd házaké: https://www.google.com/maps/@46.7970377,18.9892815,3a,75y,345.24h,77t/data=!3m6!1e1!3m4!1sRfuHVMCdqMC8Ot0iKWBkQQ!2e0!7i13312!8i6656
|
|
Révbér
cd196, 2019.11.21 19:03.08 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Sajna nem ábrázolja, pedig felsőt igen: https://mapire.eu/en/synchron/hungary1941/
+ https://www.fentrol.hu/hu/legifoto/35028?r=2&s=Solt&t=1&t2=1&c=2116255.6642:5908567.2680055:9
|
|
Kolozsvár
cd196, 2019.11.21 18:36.01 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Kolozsvárt kényszeresen magyarul is napokázók, klúzs-napokai káposztát ebédelők figyelmébe : ) http://fortepan.hu/?image_id=71673
https://foter.ro/cikk/20170407_kluzs_napokai_kaposzta/
|
|
Kőbánya-Teher
cd196, 2019.11.21 15:44.56 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
„Felmerült egy másik megoldás is a központi pályaudvar tervére, de ebben az esetben nem átmenő, hanem átszálló állomást képzeltek el: az Expo kőbányai kiállítási területe mellett van Budapest vasúthálózatának centrális helyszíne, itt keresztezi egymást a kelet–nyugati és az észak–déli vasúti forgalom. A X. kerületi Kolozsvári, Korponai és Pongrácz utcai találkozási pontnál hat méter magas vasúti hídon és alatta bonyolódik le a két országos főirány vasúti forgalma, Kőbánya felső, Kőbánya alsó és Kőbánya teherpályaudvarok között kétszintű, kétvágányú pályákon”
http://iho.hu/hir/fopalyaudvar-budapesten-vegleg-lemondtak-rola-150809
+ http://ik435t.freeweb.hu/bpanno/text/gyvasut/gyvasut1.htm
http://iho.hu/hir/fopalyaudvar-budapesten-vegleg-lemondtak-rola-150809
|
|
Kőbánya-Teher
cd196, 2019.11.21 15:32.09 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A szelvényszámokon is máig látszik, hogy messze nem vasgyár utca megállóhely a kezdőpont: http://vasutallomasok.hu/index.php?o=vonkep&num=142&l=1
Lajosmizse felől az első kitérő a 65-ös szelvényben van (a 0 kb. a Hős utcához jön ki), ami a szolnokin 115-nek felel meg.
https://mapire.eu/en/map/budapest-1908/?layers=99&bbox=2129086.611955136%2C6018536.24726113%2C2133116.2765400456%2C6019969.441541477
https://mapire.eu/en/map/budapest-1912/?layers=100&bbox=2128535.955014466%2C6018548.894918018%2C2132565.6195993754%2C6019982.089198365
https://mapire.eu/en/map/budapest-1937/?layers=104&bbox=2131525.359417559%2C6017557.602207456%2C2133540.1917100134%2C6018274.19934763
|
|
Kőbánya-Kispest
cd196, 2019.11.21 15:31.38 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
192 MAGYARORSZÁGI RENDELETEK TÁRA. 1888.
33.
À közmunka- és közlekedésügyi m. kir. ministertől, — 8,214. szám.
A budapest-lajosmizsei helyi érdekű gözmozdonyú vasút engedélyokmánya.
A Budapesttől Lajosmizséig vezetendő helyi érdekű gőzmozdonyú vasutat a m. kir. ministerium, az 1880. évi XXXI. t.-czikk 1. §-a alapján, és Ő császári és Apostoli királyi Felségének Budapesten, 1888. évi február hó 20-án kelt legf. elhatározása folytán, a következő föltételek alatt engedélyezi, úgymint:
1. §
Ezen okmány erejénél fogva: gróf Szapáry István és érdektársai engedélyt nyernek és. kötelezettséget vállalnak arra, hogy a m. kir. államvasutak kőbánya-szentlőrinczi átrakodó állomásából kiinduló, Puszta Péterin, Puszta-Gyálon, Ócsán, Inarcson, Dabason-, Gyónón, Hernádon és Örkényen átLajosmizséig vezetendő helyi érdekű gőzmozdonyú vasutat az alábbi föltételek alatt megépítsék, és azt a jelen engedélyokmány hatályának tartama alatt szakadatlanul üzletben tartsák.
Egyúttal az engedélyeseknek elvileg már most megadatik a jog, hogy az engedélyezett vasutból kiágazólag egyrészt Örkénytől Vacsig, másrészt pedig Örkény közeié-ben a fővonalból kiágazólag Peszér és Adácsig szárnyvonalakat építhessenek, s azokat a jelen engedélyokmány föltételei alatt üzletben tarthassák.
A mennyiben az engedélyesek a most biztositott előjoggal a jelen engedélyokmány keltétől számitott egy év alatt nem élnének, a szárnyvonalak kiépitésére nyert előjoghatályát veszti.
https://library.hungaricana.hu/hu/view/OGYK_RT_1888/?pg=199&layout=s&query=lajosmizse#
Lásd az 1909-es térképet http://vasutallomasok.hu/terklist.php (az 1867-esen és az 1896-oson Köki totál kamu)
A szelvényszámokon is máig látszik, hogy messze nem vasgyár utca megállóhely a kezdőpont: http://vasutallomasok.hu/index.php?o=vonkep&num=142&l=1
Lajosmizse felől az első kitérő a 65-ös szelvényben van (a 0 kb. a Hős utcához jön ki), ami a szolnokin 115-nek felel meg.
https://mapire.eu/en/map/budapest-1908/?layers=99&bbox=2129086.611955136%2C6018536.24726113%2C2133116.2765400456%2C6019969.441541477
https://mapire.eu/en/map/budapest-1912/?layers=100&bbox=2128535.955014466%2C6018548.894918018%2C2132565.6195993754%2C6019982.089198365
https://mapire.eu/en/map/budapest-1937/?layers=104&bbox=2131525.359417559%2C6017557.602207456%2C2133540.1917100134%2C6018274.19934763
|
|
Ferencz József laktanya
cd196, 2019.11.21 15:28.05 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
https://mapire.eu/en/map/budapest-1945/?layers=103&bbox=2127106.0168602145%2C6023475.994662109%2C2129120.849152669%2C6024192.591802283
Légifotó https://mapire.eu/en/map/bp1944/?layers=30&bbox=2127552.7240217235%2C6023391.30009274%2C2128560.1401679507%2C6023749.598662827
|
|
Kőbánya-Teher
Capras Dávid, 2019.11.21 14:56.38 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
1908. évi IX. törvénycikk indokolásaa budapest–tiszai helyi érdekü vasut részvénytársaság tulajdonában egyesült budapest–lajosmizsei, kecskemét–tiszaughi és kecskemét–lajosmizsei helyi érdekü vasutak épitésére és üzletére kiadott engedélyokiratok egyesitése tárgyában
Általános indokolás
A budapest–tiszai helyi érdekü vasut részvénytársaság, mely a volt közmunka- és közlekedésügyi magyar királyi minister által 1888. évi február hó 24-én 8. 214. szám alatt kiadott és a kereskedelemügyi magyar királyi minister által 1898. évi julius hó 5-én 41,842. szám alatt kiadott függelékkel módositott engedélyokirat alapján alakitott „Budapest–lajosmizsei helyi érdekü vasut részvénytársaság” és az 1896. évi IX. törvénycikkben nyert felhatalmazás alapján a kereskedelemügyi magyar királyi minister által 1896. évi junius hó 4-én 38,470. szám alatt kiadott engedélyokirat folytán alakitott „Kecskemét–tiszaughi helyi érdekü vasut részvénytársaság” egyesitéséből keletkezett, másfelől az 1904. évi XXXI. törvénycikkben nyert felhatalmazás alapján a kereskedelemügyi magyar királyi minister által 1904. évi szeptember hó 12-én 58,878. szám alatt kiadott engedélyokirat értelmében alakitott „Kecskemét–lajosmizsei helyi érdekü vasut részvénytársaság” az 1905. év folyamán kormányhatósági jóváhagyással egymással egyesültek olykép, hogy a „Kecskemét–lajosmizsei helyi érdekü vasut részvénytársaság” beolvadt a „Budapest–tiszai helyi érdekü vasut részvénytársaságba”.
https://net.jogtar.hu/ezer-ev-torveny?docid=90800009.TVI&searchUrl=/ezer-ev-torvenyei%3Fpagenum%3D46
192 MAGYARORSZÁGI RENDELETEK TÁRA. 1888.
33.
À közmunka- és közlekedésügyi m. kir. ministertől, — 8,214. szám.
A budapest-lajosmizsei helyi érdekű gözmozdonyú vasút engedélyokmánya.
A Budapesttől Lajosmizséig vezetendő helyi érdekű gőzmozdonyú vasutat a m. kir. ministerium, az 1880. évi XXXI. t.-czikk 1. §-a alapján, és Ő császári és Apostoli királyi Felségének Budapesten, 1888. évi február hó 20-án kelt legf. elhatározása folytán, a következő föltételek alatt engedélyezi, úgymint:
1. §
Ezen okmány erejénél fogva: gróf Szapáry István és érdektársai engedélyt nyernek és. kötelezettséget vállalnak arra, hogy a m. kir. államvasutak kőbánya-szentlőrinczi átrakodó állomásából kiinduló, Puszta Péterin, Puszta-Gyálon, Ócsán, Inarcson, Dabason-, Gyónón, Hernádon és Örkényen átLajosmizséig vezetendő helyi érdekű gőzmozdonyú vasutat az alábbi föltételek alatt megépítsék, és azt a jelen engedélyokmány hatályának tartama alatt szakadatlanul üzletben tartsák.
Egyúttal az engedélyeseknek elvileg már most megadatik a jog, hogy az engedélyezett vasutból kiágazólag egyrészt Örkénytől Vacsig, másrészt pedig Örkény közeié-ben a fővonalból kiágazólag Peszér és Adácsig szárnyvonalakat építhessenek, s azokat a jelen engedélyokmány föltételei alatt üzletben tarthassák.
A mennyiben az engedélyesek a most biztositott előjoggal a jelen engedélyokmány keltétől számitott egy év alatt nem élnének, a szárnyvonalak kiépitésére nyert előjoghatályát veszti.
https://library.hungaricana.hu/hu/view/OGYK_RT_1888/?pg=199&layout=s&query=lajosmizse#
Lásd az 1909-es térképet http://vasutallomasok.hu/terklist.php (az 1867-esen és az 1896-oson Köki totál kamu)
|
|