Siójut
Siófok 376.649, 2016.11.06 12:50.37 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Üdvözlet Mindenkinek!
Rögtön a lényegre térnék kedvcsinálónak:
Közérdekű és úgy vélem hasznos információ! :
PONT 3 NAPPAL EZELŐTT VOLT A SIÓJUTI ( VOLT ÚJPESTI ) VASÚTI HÍD ELSŐ SZOLGÁLATBA LÉPÉSÉNEK 120. ÉVFORDULÓJA!
( A SIÓJUTI 2. SZOLGÁLATBA LÉPÉSNEK PEDIG JÖVŐ ÉV DECEMBER 13.-ÁN LESZ A 60. ÉVFORDULÓJA! )
Úgy érzem illik róla pár sort írni eme szép kerek évforduló okán, és még azért is, mert valószínű, hogy a legöregebb, még használatban lévő vasúti hídjaink közé tartozik!
A SAJÁT történetem osztanám meg, ami véletlenül pont november 3.-án kezdődött ami egybe esik a híd 120 éves fennállásának első napjával!! Miközben a Siófok-Kaposvár vonalon szolgálatot teljesítő Bzmot-ok után kutakodtam, valamiért megnyitottam az Index Egykori és mai vasúti hidak fórumát, ahol egy érdekes hírmorzsát találtam 2006-ból, miszerint a híd az újpesti vasúti híd egy épen maradt darabja.
Korabeli fotók és rajz is található Gumidani topik társ 240-es hozzászólásában :
http://forum.index.hu/Article/showArticle?na_start=1749&na_step=30&t=9121571&na_order=
Felkeltette az érdeklődésemet, mivel gyerekkorom óta rengetegszer megfordultam ott.
Elkezdetem utána nézni a dolognak mivel a fórumon nem erősítették meg, hogy valóban így van-e.
Rövid keresgélés után bele is botlottam egy, a forrást is megjelölő leírásba 2009-ből, ami alátámasztotta az állítást:
Siójut vasúti híd. A hídtörténet még a XIX. század végén kezdődött Budapesten az esztergomi vasútvonal építésével. Az Újpesti vasúti hídhoz kapcsolódóan a Váci út felett egy kéttámaszú alsópályás rácsos acél hídszerkezet került beépítésre és 1896 november 3-án forgalomba helyezve a vasútvonal Bp. Nyugati-Óbuda szakaszával egyetemben. A II. Világháború hadi cselekményei folytán 1944-ben az Újpesti Duna híd megrongálódott, így a vasútvonalon a forgalom leállt, és nem is tudott újra indulni csak 1955-ben az újjáépítés után. A Váci út feletti szerkezetet 1952-ben az átépítéskor kibontották, hogy új helyére Siójutra szállítsák, hogy a 35-ös számú vasútvonal Sió csatorna feletti áthidalásának célját szolgálja. A hidat 1926 után ekkor ismét folytacéllal megerősítettek, majd 1957 december 13-án 2 db 376-os sorozatú gőzmozdony próbaterhelése után helyeztek forgalom alá. A 37,35 m támaszközű felszerkezet az idén 113 éves életkorával kiemelkedik hazánk hídállományából, eleddig nem találkoztam ilyen koros rácsos acélszerkezettel hazánk vasútjain, aminek egyik sajnálatos oka a hadi cselekmények miatti rongálódások és megsemmisülések.
Forrás: Pulisch József
Link: http://www.szkte.hu/kiirasok09/kiiras0939.html
Ennek a bővebb változata, ami a Sió-csatorna felett átívelő vasúti hidakat mutatja be és említést tesz a simontornyai vasúti hídról, ami szintén az újpesti híd második épen maradt darabaja volt ! Azonban ezt 2000-ben lecserélték.
Íme: http://legikep.hu/hu/sio-hidak
Ha valakit bővebben érdekelne az újpesti híd, Iványi János építőmérnök kutatómunkáiból idén íródott cikket itt találja ( hozzáteszem, hogy magáról a 120 éves Északi összekötőről az évforduló okán nincs túl sok írás ): http://pestbuda.hu/cikk/20161025_szazhusz_eves_az_ujpesti_vasuti_hid
A VEKE pedig szintén az újpesti hídról, de immáron annak felújításáról 2008-ban írt cikkében, szintén leírja a fent említetteket Siójuttal és Simontornyával kapcsolatban, egy kis történelmi és technikai információval kiegészítve ( igazi magyar bürokráciai tükörkép is egyben ) :
http://veke.hu/2008/06/hidrekonstrukcio-nem-szokvanyos-potlassal/
Elnézést a hosszú monológért, de azért írtam le mindezt, mert a fenti információkat 3 nap, körülbelül tízen pár óra keresgélése után találtam ( amennyire időm engedte persze ) és úgy érzem, hogy ezek után megállapíthatom, hogy nincs kellő képpen publikálva illetve a köztudatba beültetve ez a nem mindennapi történet.
Mivel lehet, hogy én nem voltam elég alapos ( annak ellenére, hogy próbáltam ) és a témát már rég kivesézték valahol, esetleg annyira nem is új keletű vagy érdekes az információs tartalom, akkor ez esetben elnézést kérek ! :)
A 3 nap alatt láttam sok fotót a régi Északi összekötőről, de majdnem egyet sem találtam a siójuti hídrészletről. A képeken csak a simontornyai híd elemét véltem felfedezni, de ez megint lehet, hogy csak az én hibám :)
Azonban a végén sikerült egy képet vagy képeslapot találnom 1914-ből (!), amin elég jól látszik, hogy valóban Újpesten állott ez a darab anno. Csatolom a képet és a Gumidani által felhasznált siójutit is.
A képeknek csak a linkjét tudom beilleszteni sajnos feltölteni nem engedi valamiért:
http://1.bp.blogspot.com/-ZTZeucMH8t0/UFWBvwn8kGI/AAAAAAAADuI/kfmNvHgjF0I/s1600/Ujpesti+_vasuti+hid_1914.jpg
http://img.index.hu/imgfrm/2/5/1/8/BIG_0001242518.jpg
A végére még egy érdekesség: a 35-ös sz. vonal megépítését 1906-ban, pont 110 éve engedélyezték! :)
Link: http://net.jogtar.hu/jr/gen/getdoc.cgi?docid=90600013.tv
Ha nem tölt be az oldal a cím másolásával és újra beillesztésével a probléma megoldódik.
Forrás: Facebook: 35-ös Kaposvár-Siófok vasútvonal használói, kedvelői /sajnos már nem aktív/
Üdvözlettel:
L. Árpád
|
|
Nick-Rábahíd
andras1, 2016.11.05 19:56.58 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A felújított őrház, mely nem volt megnyitva az utasok részére. Esőbeállónak egy leselejtezett vasúti személykocsi volt lerakva a vágány mellé.
|
|
|
Szeghalom
Tastam, 2016.11.03 09:38.47 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Békésmegyei Közlöny, 1897. november 4.: „— Leégett a szeghalmi indóház. Szeghalomról jelenti tudósítónk, hogy ott szombatról vasárnapra virradó éjjel tüzet jeleztek. A tűz a szeghalmi indóháznál ütött ki és a váróterem, valamint, a hivatalnokok lakásai leégtek. A kár hivatalosan nincs megállapítva. A tűz könnyen helyreállítható bajokat ejtett a távíró készüléken, de a vármegyei telefon működésben lévén, a vonatok indítására alig lett volna veszedelmes, ha nagyobb zavarok állanak elő a vonalon. Felméri Dénes állomás főnöknek 700 frt, Németh állomásvezetőnek 1040 frt, Puchler Gábor vasúti tisztnek 250 frt értékű ruhanemű és lakásberendezése pusztult el. Épületben a kár 1800 frt. A tűz kiütésére több versió van Egyik szerint a gőzmozdony szikrája fogott a primitív zsindely tetőbe. A vasutak rendkívül rigorozusak magán féllel szemben a tűztávlatra, miért nem rendelték el az indóház fedését bádoggal? Lehet azonban, hogy az épületben lakó alkalmazottak gondatlansága idézte elő a tűzet. Ezt különben a vizsgálat fogja megállapítani.”
|
|
Székesfehérvár
Gothpaladinus, 2016.11.03 00:37.59 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Egy kisfilm a néhai állítóközpontról: https://www.youtube.com/watch?v=2ynTdtiQxoY
|
|
Békés
Tastam, 2016.11.01 07:46.07 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A Békésmegyei Közlöny 1898. február 13-iki számában olvastam: „Áthelyezett állomási főnök. Goldmann Jakab békési állomás főnök Szarvasra helyeztetett át. Helyét Baum Ferencz tót komlósi állomás főnök töltötte be.”
|
|
Szarvas
Tastam, 2016.11.01 07:41.35 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A Békésmegyei Közlöny 1898. február 10-iki rövidhíre: „Egy vasúti főnök távozása. Szavasról Kerekes Gyula vasúti állomási főnök eltávozott, tiszteletére ismerősei és barátai az Árpád vendéglőben búcsú lakomára jöttek össze. A búcsú lakomán sokan vettek részt s a felhangzott búcsú szavak élénk tanúsítói voltak, mennyire sajnálja a szarvasi közönség, hogy a vasúti állomás új főnököt kapott.” Az utód a volt békési főnök, Goldmann Jakab.
|
|
Mátéházapuszta
fizolt, 2016.10.30 21:02.31 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az állomás nem szűnt meg, csak a személyvonatok nem állnak meg, vonattalálkozás továbbra is lehetséges. Forgalmi szolgálat is van, így a forgalmi szolgálattevőnek és a váltókezelőknek továbbra is feladata a vonat fogadása és megfigyelése. A vonat megállhat személyzetváltás miatt, illetve ha úgy adódik, akár írásbeli rendelkezés kézbesítése céljából is.
|
|
Mátéházapuszta
TrainB, 2016.10.30 17:31.35 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Eddig akárhányszor mentem a 154-esen, sosem állt meg itt a vonat. Ma reggel azonban a második megállt. Nem is értettem. Leszállni nyilván senki nem szállt, mert nincs is jelölve a menetrendben.
Viszont ha meg van szűnve, valaki magyarázza meg, miért áll kint a forgalmis minden alkalommal, ha vonat halad át? Valami terv csak van vele eszerint. Rejtély.
|
|
Középmező
Gothpaladinus, 2016.10.29 23:58.33 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Már csak "Középmező" szerepel a névtáblán, Mohács neve eltűnt belőle.
|
|
Nagykapornak
Andi, 2016.10.26 07:21.08 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Egy nagykapornaki sem jár vonattal, olyan messze van. Kb. 6-7 km a falu és még közte van egy domb is. Gyalog nagyon messze van. Kisbucsa sokkal közelebb van. A férjem mesélte, hogy ők gyerek korukban szálltak itt fel vonatra. De ez régen volt. Ma a nagykapornakiaknak a busz a tömegközlekedés.
|
|
Nagybörzsöny
Hofer, 2016.10.23 21:23.43 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
C50 3739 Nagybörzsönyben.
2016. 10. 23.
|
|
|
Nagybörzsöny
Hofer, 2016.10.23 21:22.35 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
82 36 519 C50-es Nagybörzsönyben.
2016. 10. 23.
|
|
|
Nagybörzsöny
Hofer, 2016.10.23 21:21.21 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Hajtány Nagybörzsönyben.
2016. 10. 23.
|
|
|
Nagyirtás-Szent Orbán Erdei Ho
Hofer, 2016.10.23 21:19.57 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Nagyirtáspuszta - átszállás!
2016. 10. 23.
|
|
|
Bezinarét
Hofer, 2016.10.23 21:18.27 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Vetettfű mh.
2016. 10. 23.
|
|
|
Bezinarét
Hofer, 2016.10.23 21:16.51 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Füstös-forrás mh.
2016. 10. 23.
|
|
|
Márianosztra
Hofer, 2016.10.23 21:14.26 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Márianosztra - átszállás!
2016. 10. 23.
|
|
|
Máriakút
Hofer, 2016.10.23 21:10.42 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
C50 3737 Máriakútnál.
2016. 10. 23.
|
|
|
Újszentmargita
bkvdeok, 2016.10.22 09:00.58 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Állomásépület
|
|
|
Újszentmargita
bkvdeok, 2016.10.22 08:59.01 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Ohat-Pusztakócs felé nézünk
|
|
|
Újszentmargita
bkvdeok, 2016.10.22 08:28.18 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Nyíregyháza felé ezt láthatná a vezér, ha még járna a vonat.
|
|
|
Kismargita
bkvdeok, 2016.10.22 08:07.45 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az általam beküldött képek 2014-ben készültek.
|
|
|
Rákoscsaba
prozak01, 2016.10.21 20:37.27 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A törött ablakon benézve
|
|
|
Rákoscsaba
prozak01, 2016.10.21 20:36.50 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Kísértetház (az állomásépület)
|
|
|
Rákoscsaba
prozak01, 2016.10.21 20:36.02 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Rakodó
|
|
|
Rákoscsaba
prozak01, 2016.10.21 20:35.24 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
2016.10.18: vonat érkezik
|
|
|
Szaniszló
husonyiczagabor, 2016.10.19 18:34.07 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A Nyíregyháza,Nyírbátor,Mátészalka és környéki(talán az egész nyírségi) vasutak és vasútállomások történeteinek nagy ismerője és kutatója Szabó Menyhért nyugdíjas vasúti főtanácsos.Bizalommal forduljon hozzá,hát ha tud segíteni.Mátészalkán lakik.Címét és telefonszámát az állomáson az állomásfőnök úrtól kérdezze meg.Rátkán egy történelem tanár hasonló témában kutatott,könyvet is írt,lehet,hogy neki is lennének segítő ötletei..
Sok sikert kívánok.
Üdvözlettel:Husonyicza Gábor
|
|
Sorkifalud
Tastam, 2016.10.17 13:06.14 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az 1944-es (talán téli?) menetrendben a nyomás közbeni változások között szerepel, hogy Dömötöri állomás neve Sorkifaludra változott.
|
|
Rákospalota-Újpest
prozak01, 2016.10.12 11:32.12 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Jön a vonat
|
|
|
Rákospalota-Újpest
prozak01, 2016.10.12 11:31.00 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
És közelről
|
|
|