Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


130 Szolnok-Hódmezővásárhely-Makó

Szolnok (100, 120, 145, 82, 86)
Szajol (100, 120)
Tenyőszállás (120)
Tiszatenyő (120)
Ürgehát
Kengyel
Bagimajor
Martfű
Mariházi rakodó
Tiszaföldvár
Homok
Gyügér
Kungyalu
Kungyalu alsó
Kunszentmárton (146)
Kunszentmárton-Érpart
Jaksorpart
Nagytőke
Jámborhalom
Kistőke
Hékéd (147)
Szentes (147)
Berekhát
Szegvár
Kórógyszentgyörgy
Mindszent
Szegfű
Mártély
Tiszai út
Tarjáni út
Hódmezővásárhelyi Népkert (135)
Hódmezővásárhely (135)
Hódmezővásárhely-Újváros
Hódmezővásárhely-Ipartelepek
Katraszél
Gorzsa
Szikáncs
Gajdospuszta
Földeák
Hagymás
Makó-Újváros
Makó-Újvásártér
Makó elágazás (121)
Makó (121)




Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2024

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    KéptárHozzászólások


Nagytőke
(Tőke)*

állomás
130 Szolnok-Hódmezővásárhely-Makó

A felvételi épület 2022 februárban.
2022.02.14.
Fotó: Iváncsics Roland [IRHZ]


  Az állomás földrajzi koordinátái:
N46.763307° E20.291625° | N46° 45' 47.9" E20° 17' 29.84"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


Az állomás a faluhoz közel helyezkedik el. A felvételi épülethez, illetve a rakodóterületre keskeny aszfaltozott út vezet a végponti fénysorompóval biztosított útátjárótól.
Háromvágányos. Az első vágány rakodásra szolgált, mindkét végén vágányzáró sorompó van.
A kitérők helyszíni állításúak mellettük egy-egy esőbeállót találunk. A bejárati jelzőket és előjelzőiket a forgalmi szolgálattevő kezeli vonóvezetékkel. A felvételi épület emeleti részén egy kunszentmártoni váltókezelő lakik családjával. A földszinten van a forgalmi iroda, az egykori állomásfőnöki iroda, illetve a váróterem. Egy kisebb melléképületet, WC-t, alumínium bordáslemez bódét és kerékpártárolót találunk még itt. A személyforgalom rendszeres, iskolaidőben az ingázók mellett a diákok is gyarapítják a naponta utazók táborát. Forgalmi szolgálat és korlátozott időtartamú menetjegykiadás van, áruforgalom azonban
már nincs. 2004. Április 1-től a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium az útipoggyász fuvarozást is megszüntette a MÁV teljes hálózatán. Egy régi öntöttvas kút is van,
de vize nitrátos, fogyasztása nem ajánlott. A rakodóterület sóderral borított. Fővonalról bontott síneket tárolnak itt, melyeket a kunszentmártoni állomásrekonstrukcióhoz használnak. 1989-ben az állomást meghosszabbították (eredetileg 350m hosszú vágányok voltak itt), amit a megnövekedett forgalom, elsősorban a búza irányvonatok indokoltak. Ma alkalmas 150 tengelyes tehervonat fogadására is. Terveztek negyedik vágányt is, de végül nem épült meg. 1979-ben a korábban csupán andráskereszttel jelölt átjáró fénysorompót kapott. 2007 és 2009 között a Kunszentmártonig tartó 3,3 km-es vágányszakaszt is felújították. A vonal többi részén ez már 1989-ben megtörtént. A rakodóterületen 2008 őszén kicserélték a térvilágítást. A felvételi épületben valaha posta is működött. Ez 1982-ben megszűnt. Az egykori állomásfőnök Lovas János felesége volt a postamester. Valaha nagy áruforgalmat bonyolított az állomás. Évente 25.000 tonna cukorrépát, rengeteg fát, a helyi TSZ terményeit Olaszországba vagy épp Egyiptomba szállították innen. (képek és szöveg: Sándor Antal 2009 Július.)



Elnevezés
Az állomás (korábbi vagy idegen nyelvű) elnevezései:
- Tőke Az 1903-mas menetrendben ilyen néven találjuk. 1914-ben már Nagytőke





Képtár - Nagytőke

A felvételi épület a vágányok felől nézve.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
A felvételi épület utcafrontja.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
Bejárat a váróterembe.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
Váróterem. Részlet.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
Pénztárablak.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
A forgalmi szolgálattevő munkahelye I.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
A forgalmi szolgálattevő munkahelye II.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
Itt is megvárhatjuk a vonatot.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
Mellékhelyiségek.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
Kerékpártároló.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
Kút. A víz igen magas nitráttartalma miatt fogyasztása nem ajánlott.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
Egy kis melléképület.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
Pillantás a nyiltvonal felé Kunszentmárton irányába. A kép közepén háttal a bejárati jelző.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
Váltókezelői szolgálati hely a kezdőponti oldalon.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
Kezdőponti váltókörzet.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
Vágányzáró sorompó az I. vágányon kezdőponti végén.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
Sínszálak a rakodóterület szélén.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
A rakodóterület most üres, de a térvilágítást nemrég felújították.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
A rakodóterület másik szélén állunk.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
A II. vágány peronján állva Kunszentmárton felé tekintünk.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
Az állomás közepén Szentes felé nézünk.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
Útátjáró a végponti oldalon.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
Az útátjáróban állva Szentes felé pillantunk.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
A felvételi épülethez vezető út.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
Háttal a végponti csoport kijárati jelző.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
Végponti váltókörzet.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.

Fotó: Szente-Varga Domonkos
Dátum: 2006.01.07.
A felvételi épület 2022 februárban.
Fotó: Iváncsics Roland
Dátum: 2022.02.14.

 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


fizolt
e-mail: Fizolt .kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 28492
2014.08.08 21:10.33
A Lakiteleken át Kiskunfélegyházáig közlekedő Bz motorvonat Szentesre közlekedő Uzsgyival keresztez az állomáson. Mivel a 146-os vonal vonatai 15 percet állnak itt, Kunszentmárton felé viszonylag kevesen választják ezt a vonatot.

VT22
e-mail: vtibor3.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 23168
2012.02.20 22:54.29
Nagytőke állomásépülete a vasúttal egyidős, 1887-es építésű. Egyedi, HÉV-szabványtervek előtti épület.

A vasútállomás három vágányos. Forgalmi szolgálat van, rendszeresek a vonatkeresztezések. Teherforgalom nincs, a rakodóvágány az utóbbi időkben a Nagytőke-Kunszentmárton nyíltvonali átépítés idején volt használatban, amikor a pályaépítési anyagok nagy részét itt tárolták le.

Nagytőkét az 1950-es években szervezték községgé a környező tanyavilágból. A falu azonban nem az állomás mellé épült, hanem attól kissé délre. Ideális lenne innen mintegy 800 méterre Szentes felé, a sportpályánál egy megállóhelyet nyitni.

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Nagytapolcsány

Nagytétény HÉV

Nagytótipuszta

Nagytétény

Nagyugróc