Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


140 Cegléd-Szeged

Cegléd (100, 945)
Ceglédi szállások
Nyársapát
Nagykőrös
Fekete
Katonatelep
Kecskemét (142, 146, 152)
Kecskemét-Parasztfőiskola
Kiskunfélegyházi út
Városföld
Kunszállás
Pákai-tanyák
Kiskunfélegyháza (145, 147, 155)
Selymes
Petőfiszállás
Petőfiszállási tanyák
Szeged-Feketehalom
Csengele
Kisteleki szőlők
Kistelek
Kapitányság
Balástya
Őszeszék
Vilmaszállás
Szatymaz
Jánosszállás
Szegedi halastó
Kiskundorozsma
Szeged-Rendező (135)
Szeged (135, 136, 790, 835)




Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2017

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    Régi képekKéptárHozzászólások


Kiskundorozsma
(Kis-Kun-Dorosma)*

állomás
140 Cegléd-Szeged

Fotó: Szente-Varga Domonkos [szvdom]


  Az állomás földrajzi koordinátái:
N46.271303° E20.090884° | N46° 16' 16.69" E20° 5' 27.18"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


A vasútállomás története


"A vasút 1854-ben készült el s ez év tavaszán már meg is indult a forgalom. Az őrházak, állomások és a vasút személyzete is csehekből és osztrákokból állott. Ezért a vasút sokáig népszerűtlen volt az alföldi nép előtt.
Az új vasutat építő mérnökök a vasutat először Dorozsma érintésével akarták Szegedre vezetni. Meg is jelentek Dorozsmán a mérnökök és a vasúti állomás épületét a mostani Deák Ferenc utca [Bölcs u.] és a Petőfi utca [Dorozsmai út] keresztezésénél akarták fölépíteni. Ez a rész akkor még lakatlan volt, mert a község ebben az időben a mostani Rákóczi [Vadliba u.] és Árpád utca [Tas u.] sarkáig terjedt. Ezen a részen, a szegedi úton, csupán a község vendégfogadója, az úgynevezett Szarvas korcsma volt. Itt akarták fölépíteni az új állomást. Ez a terv természetes és a helyzetnek megfelelő is lett volna, mert ha a térképet nézzük, láthatjuk, hogy a vasút Kiskunfélegyházától Szatymazon keresztül nyílegyenesen halad Dorozsma felé, de szinte érthetetlen módon, ma Dorozsmát éles fordulattal két kilométerre kikerülve, fut be Szegedre.
A fuvaros-kereskedő családok a legerélyesebben ellenezték a vasútnak Dorozsmán keresztül való vezetését. A fuvaros családok egész hatalmasságok voltak, akik a közvéleményt is irányították s csakhamar olyan ellenszenves hangulatot teremtettek, hogy Dorozsma vezetősége nem mert a közhangulattal szembeszállni. Ennek hatása alatt nem engedték meg a Vasúttársaságnak a vasút kiépítését, nehogy a lakosság jó részét kitevő fuvaros-kereskedő családok ezáltal elveszítsék keresetüket. (...) Később a dorozsmaiak már belátták tévedésüket, de ezt helyre hozni többé nem lehetett. Dorozsma vezetősége 1887-ben azon kérelemmel fordult a vasút Igazgatóságához, hogy mivel Szatymaz messze van, valahol Dorozsma közelében építsen részére vasúti állomást. Az Igazgatóság csak úgy volt hajlandó belemenni, ha Dorozsma az építendő vasúti állomás és raktárhelyiség részére megfelelő telket biztosít. Ekkor vette meg Dorozsma Ábrahám József szegedi lakostól a mai másfél hold területet 805 frt 35 krajcárért. Ezen a területen a vasút igazgatósága kísérletképpen 1881-ben egy kis állomást létesített. Mivel a kis állomásnak elegendő forgalmas volt, az állomást és raktárhelyiséget kibővítették." [1]

Jegykiadás


2003. június 5-én 0:00 órától a jegykiadás az állomáson megszűnt, a váróteremben olvasható kiírás szerint menetrendi és díjszabási tájékoztatást a forgalmi irodában dolgozó forgalmi szolgálattevők adnak.

Irodalom


Elnevezés
Az állomás (korábbi vagy idegen nyelvű) elnevezései:
- Kis-Kun-Dorosma az 1903-mas menetrend ezen a néven jelöli

Szelvénykő 1105




Régi képek - Kiskundorozsma

Kiskundorozsma állomás egy régi képeslapon. A képen az eredeti, ÁVT II. osztály tervek szerint épült felvételi épület látható, ez ma már nincs meg. (forrás: Kubinszky Mihály gyűjteménye)
 
Kiskundorozsma állomása régi képeslapon az 1910-es évek elején.
  Feltöltötte: Kozma Attila

Dorozsma vasúti katasztrófa. Forrás: http://www.profila.hu/
  Feltöltötte: Sándor Antal

Dorozsma vasúti katasztrófa. Forrás: http://www.profila.hu/
  Feltöltötte: Sándor Antal

Dorozsma vasúti katasztrófa. Forrás: http://www.profila.hu/
  Feltöltötte: Sándor Antal

Az állomás felvételi épülete látható a képeslap bal alsó képén.Forrás:korabeli képeslap
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Kiskundorozsma - Vasútállomás 1900
  http://www.kisalfold.hu/forum/regi_szegedi_kepeket_ide_/...
Feltöltötte: Szente-Varga Domonkos



Képtár - Kiskundorozsma


Fotó: Balla László
Dátum: 2007.08.19.

Fotó: Balla László
Dátum: 2007.08.19.

Fotó: Szente-Varga Domonkos

 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


magyarnaba
e-mail: magyarnaba.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 29181
2015.01.28. 14:16.51
Az 1970-es évekek elején Kiskundorozsmának szánták a szegedi körzeti teherpályaudvar szerepét, így ide rendelték volna az addig a környékbeli állomásokon folyó teherforgalmat is. Az állomáson 1969-ben közel 6000 teherkocsit rakodtak, míg a Szállásvágány felől 13800 vagonnyi áru érintette az állomást, főként a falezemzgyár, az Agroker, a gumigyár és a DÉLÉP küldeményeként. (EEz utóbbi akkor kezdte megát megyarország legnagyobb építőipari cégévé kinőni, tehát az állomás forgalma valójában még felfutás előtt állt.)

1970-ben a növekvő forgalomra tekintettel két új tehervonati fogadóvágányt adtak át, illetve hozzáláttak a DÉLÉP-telep szívébe vezető második iparvágány építéséhez.

S. M.: Dorozsma körzeti pályaudvar lesz; Délmagyarország, 1973. július 10. p5

Magyarnaba
e-mail: magyarnaba.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 23984
2012.05.14. 14:31.40
Deme Béláné 1975-ben a Kiskundorozsmáról írt diplomamunkájában komoly részt szentel a vasútállomásnak. A dolgozatban olyan adatok jelennek meg, amelyek értékes információkat szolgáltatnak az állomás múltjáról és meg nem valósult jövőjéről is:
-----------
"1887-ben Dorozsma külön kéréssel fordult a vasútigazgatósághoz, hogy állomást kapjanak. Ekkor már áldozatot kellett hozni, saját költségen épült, szegedi területen.

Az állomás személyzeti létszáma 9 fő, 1937-ben. Ebben az évben 4 sínpárral rendelkezik az állomás. Felvételi épülettel, állatrakodóval, faáruraktárral, rendelkezik. Ebben az időben évente 120-150 kocsirakomány árut adnak föl. A személyforgalom 110 fő átlagosan. Az állomás külső formája évtizedekig sem változott. Új főépületet 1970-ben kapott. 1971-től a legkorszerűbb integra domino biztonsági berendezés irányítja a váltókat és a vonatforgalmat.
A vágányok száma: Vonatfogadó 5; rakodó 1 , rövid csonka 1
Naponta 20-30 tehervonat, 16 személy, 9 gyors, 2 expressz vonat halad át (időnként különjáratok is.) Kiskunfélegyházáig kiépített térközbiztosító berendezés segíti a korszerű vasúti közlekedést. A síneken a gőzmozdony egyre ritkábban látható. (A mozdonyok 5-6%-a) A jelen mozdonyai a /Kando/ Diesel, M61 /svéd/ M62 /szovjet/ M44 és M40-es.

48 nagyvállalat rakodik, végeztet fuvarozást, továbbá a környező községek. A távlati terv szerint 1985 után a szegedi rendező pályaudvar idecsoportosításakor korszerű gurító dombot is kap az állomás. Az állomás személyzete 64 fő; állandó munkaerőhiány emiatt lassúbb a tolatás is. Az állomás dolgozói jó munkájukért 5 év óta minden évben élüzem kitüntetést kapnak."
----------

Deme Béláné (1975) Szeged-Kiskundorozsma településföldrajza. 32.o

Beroesz
e-mail: beroesz.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 20688
2011.03.17. 22:43.58
Az oldal lelkes olvasójaként írtam az alábbi cikket:

1907. április 4-én az Orsováról Budapestre tartó vonat kocsijai Szeged északi határában egy kitérőn áthaladva kisiklottak. A 4 áldozattal járó baleset okát a szakemberek nem tudták megnyugtatóan tisztázni.

http://hu.wikipedia.org/wiki/Dorozsmai_vas%C3%BAti_baleset

Nem túl jó minőségű, de közkincs státuszú, tehát ide feltölthető) képek itt:

http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Dorozsma_railway_accident

atosz66
e-mail: atosz66.kukac.vipmail.hu
elfogadott hozzászólás 6907
2008.10.02. 10:43.30
Kiskundorozsma állomás havas, zúzmarás felvételi épülete a Budapest-Szeged reggeli gyorvonatból fényképezve, 2005. február 6-án.

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Kiskapud

Kisgyócs

Kiskunfélegyháza

Kiskunhalas

Kiskunlacháza