Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


150 Budapest - Kunszentmiklós-Tass - Kelebia - Szabadka

Budapest-Keleti (1, 120, 273, 80)
Budapest-Józsefváros (120)
Kőbánya-Kispest (100, 142)
Ferencváros
Soroksári út
Pesterzsébet
Soroksár
Soroksár-Terminál
Dunaharaszti
Dunaharaszti alsó
Taksony (255)
Dunavarsány
Délegyháza (250N)
Áporka
Kiskunlacháza
Dömsöd
Kunszentmiklós-Tass (151)
Bösztör
Szabadszállás
Fülöpszállás (152)
Soltszentimre
Csengőd
Tabdi
Kiskőrös
Feketehalom
Soltvadkert
Pirtói szőlők
Pirtó
Kiskunhalas (154, 155)
Balotaszállás
Kisszállás
Tompa
Kelebia
— országhatár —
Szabadka (136, 820, 827, 830, 833, 967)

153 Kiskőrös-Kalocsa

Kiskőrös
Remerenció
Kecel
Kecel-Szilos
Örjeg
Öregcsertő
Szakmár
Kalocsa (961b)




Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2017

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    Régi képekKéptárHozzászólások


Kiskőrös

állomás
150 Budapest - Kunszentmiklós-Tass - Kelebia - Szabadka
153 Kiskőrös-Kalocsa



  Az állomás földrajzi koordinátái:
N46.626185° E19.297424° | N46° 37' 34.26" E19° 17' 50.72"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


Az állomás a település keleti szélén helyezkedik el. Hétvágányos, több csonka-
és iparvágánnyal. Az átmenő fővágány a III. A váltók motoros állításúak, az átmenő
fővágányban fekvők betonaljas kivitelűek. A biztosítóberendezés fényjelzős.
Forgalmi szolgálat, váróterem, menetjegykiadás van. Kiskőrös rendelkező állomás.
Innen bonyolítják a forgalmat Soltvadkerten és Pirtón is. A váltók és jelzők állítását
a forgalmi szolgálattevő egyetlen kattintással el tudja végezni, eredményét pedig
a képernyőkön nyomon követni. A peronok aprókaviccsal vannak felszórva és
valamivel magasabbak a sínkorona szintnél. Megközelítésük a vágányokon átjárva
lehetséges. A felvételi épületből kilépve szemben a parkolót, jobbra néhány lépésnyire
a buszmegállót és egy bevásárlóközpontot találunk. A város szülötte Petőfi Sándor.
A felvételi épület pénztárcsarnokában a költő mellszobrát állították ki, illetve
a névfelirat alatt is elhelyeztek egy táblát  az ide érkezők számára emlékeztetőül.
Az eredeti állomásépületet a II. világháborúban 1944. október 30-én felrobbantották.
Mai földszintes utódépülete a háború után épült. 1964-66-ban meghosszabbították és
bõvítették a vasútállomást, a síneket kicserélték, a régi, még használható darabokat
a kalocsai vonalon újra elhelyezték. Így láthatóak még ma is 1881-es, valamint
1911-13-as évjárattal jelzett sínek a pályában. [1]

Magán a felvételi épületen kívül találunk még itt egy nagy raktárépületet oldal-
és homlokrakodóval, a végponti oldalon a Kiskunhalasi Pályagazdálkodási Főnökség
II. sz. Főpályamesteri szakasza telephelyét és annak épületeit, egy emeletes lakóőrházat,
váltóállító tornyot, pályakocsi raktárat, vágányhídmérleget, vízdarukat, a kezdőponti
oldalon pedig két egyéb épület társaságában a vízházat és a hőközpontot, valamint
egy őrházat és a volt fűtőház épületét. Ugyancsak a kezdőponti oldalon van egy fél-
és fénysorompóval biztosított átjáró is. A raktárépület mellett egy nagy burkolt
rakodóterület található, s annak szomszédságában van a kisvasút végállomása.
Nemrég volt gyomirtás, kaszálás, illetve a váltókörzetekben az aláverőgép is
jól látható munkát végzett. A raktárépület tetőszerkezetét felújították, a cserepeket
kicserélték. Mérete, illetve a kisvasút átrakóállomása azt mutatja, hogy egykor
komoly áruforgalom bonyolódott az állomáson. A ma meglévő iparvágányokon
azonban már régóta nem járt vasúti jármű. (képek és szöveg: Sándor Antal, 2010. július.)


Irodalom

Szelvénykő 1002




Régi képek - Kiskőrös

Kiskőrös második világháború előtti felvételi épülete.
  Feltöltötte: Kovács Viktor

forrás: http://www.regionaplo.hu/motor/php/index.php?o=2088&c=1614&f=7&t=1&portal=kk&lang=1
 
Kiskőrös állomás régen. Forrás: profila.hu korabeli képeslap.
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Kiskőrös állomás régen. (Utánszínezett változat) Forrás: profila.hu korabeli képeslap.
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Kiskőrös állomás felvételi épülete látható a képeslap bal felső képén. Forrás: profila.hu korabeli képeslap.
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Forrás: Képeslapok 10.000 pillantás Magyarországra 1896-1916. Arcanum Adatbázis Kiadó és Fejlesztő Kft.
 
Kiskőrös egy régi képeslapon.
  Feltöltötte: Sándor Antal

Régi képeslap. Forrás: www.darabanth.hu
  Feltöltötte: Sándor Antal

A régi felvételi épület egy korabeli képeslapon. Forrás: profila.hu
  Feltöltötte: Sándor Antal

Kiskőrös állomás régen. Forrás: korabeli képeslap.
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Kiskőrös vasútállomás felvételi épülete a lap bal alsó képén. Forrás: vatera.hu
  Feltöltötte: Sándor Antal



Képtár - Kiskőrös

A felvételi épület utcafrontja. A bejárat felett órát találunk.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
A kijárattól jobbra buszmegállók és bevásárlóközpont.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
Félúton a buszok felé jobbra van a hőközpont épülete.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
A város szülöttének mellszobra a pénztárcsarnokban.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
Az utasellátó és az újságos sajnos zárva.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
Pénztárak. Balra a mellékhelyiségek.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
A felvételi épületből kilépve az előtető alatt néhány padot és egy újabb órát találunk. Középen hátul a kis üvegezett kalitka a forgalmi iroda.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
Útban a peronra. Az utolsó vágányon lejárt fővizsgájú, selejtezésre váró teherkocsikat tárolnak.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
Pillantás a III. vágány peronjáról a vonal kezdőpontja, Budapest-Keleti pályaudvar felé. A kép bal szélén a hőközpont, középen jobbra egy régi raktár épülete látható.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
Pillantás a III. vágány peronjáról a vonal végpontja Kelebia felé. A bal szélen a selejtezésüket váró kocsik sora, középen jobbra a raktárépület.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
A felvételi épület a vágányok felől nézve. KISKŐRÖS. Petőfi szülővárosa köszönti vendégeit. A kép bal szélén a forgalmi iroda.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
Egy pillantás az állomásra a vágányok túloldaláról.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
Az utolsó vágány mellett tolatásjelző és a vágányon siklasztósaru.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
A raktárépület közelebbről.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
Az 1000-es szelvénykő a raktárépület mellett. Háttérben a kezdőponti oldalon lévő útátjáró.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
Egy letűnt kor emléke. Légoltalmi figyelőhely a kezdőponti oldalon.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
Útátjáró a kezdőponti oldalon.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
Pillantás az útátjáróból a vonal kezdőpontja felé.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
Pillantás az útátjáróból az állomás felé.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
Kezdőponti váltókörzet. A kép jobb szélén egy őrház látható.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
Az őrház kicsit közelebbről. Az ideális lakhely. Pár lépéssel elérhetjük mind az állomást, mind a bevásárlóközpontot.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
Az őrházi épület hátsó frontja a jellegzetes padláslépcsővel.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
Az őrház előtt állva a kezdőpont felé tekintünk. Előttünk egy kisebb Pft. csonka és a GABRIELVIN telephelyére vezető iparvágány.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
A borforgalmazó cég telephelyén belül is van kitérő.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
Ismét a felvételi épület felé haladunk. A gőzösvilág emléke egy vízház bújik meg a bokrok mögött.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
Az I. vágány kiágazása. A bokrok mögött a vízház áll.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
Az I. vágányon is van siklasztósaru. Háttérben a hőközpont épülete.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
Az állomást itt is elhagyhatjuk. Háttérben a buszmegállók.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
A bisztró zárva. Békebeli hangulat.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
A kijárat mellett kerékpártároló, a falon ivókút és egy dombormű.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
A kapcsolókert itt még kézi működtetésű. A padon sem ült már jóideje senki.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
A rakodó vágányok kiágazása az I. vágányból.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
Pillantás az állomásra a rakodórámpáról.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
A raktárépület a vágányok felől nézve.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
A raktárépület oromfala.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
Pillantás a raktárépület eresze alá. Szép ács és kőművesmunka az egész építmény.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
Az épület egyik ajtaja közelebbről.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
A raktárépület utcafrontja.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
A rakodóterületre vezető út.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
Vágányhídmérleg. Háttérben a rakodóterület, mögötte a kisvasúti átrakó vágányain álló kocsik láthatók.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
Rakminta. A volt III. vágányból kialakított csonkavágányon is selejtezésre váró teherkocsik sorakoznak.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
A peron idáig tart, bár ma már nincs kihasználva teljes hosszában. A váltójelző mögött egy vízdaru.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
Régi-régi Pft. kocsik a rakodóterület sarkán a Pft. telephely előtt.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
A Pályagazdálkodási Főnökség épületei.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
Egy érdekes teherkocsi felépítmény a Pft. épületek között.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
Pályakocsi raktár.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
A volt váltóállító torony a végponti oldalon.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
Balra Kelebia, jobbra Kalocsa felé futnak a vágányok.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
Érkezés Kalocsa felől.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
A kisvasút vágányai itt keresztezik a fővonalat.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
Végponti váltókörzet.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
Még egy vízdaru, ezúttal a végponti oldalon.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
Lakóőrház a végponti oldalon.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.
A forgalmi szolgálattevő munkahelye.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.07.18.

A kecskeméti kisvasút vége. Ütközőbak Kiskőrös állomásán, a 348-as vonal egykori végpontján.
Fotó: Sós János
Dátum: 2014.06.07.
A kiskőrösi állomás rakodó/átrakó vágánya jelenleg is használható. Erről tanúskodik ez a tartálykocsi. Mögötte a gazban a kisvasút egykori végállomási vágányai lapulnak.
Fotó: Sós János
Dátum: 2014.06.07.
Vízdaru Kiskőrösön, a rakodóterület mellett. Háttérben egy tehervonat várakozik.
Fotó: Sós János
Dátum: 2014.06.07.
Kiskőrös, rakodóterület az állomás felé nézve. Jobbra a raktárépület, balra a volt kisvasút gazos végállomása, hátul a már említett tartálykocsi várakozik.
Fotó: Sós János
Dátum: 2014.06.07.
Kiskörös
Dátum: 2004.06.

 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


Veszprém27
e-mail: veszprem27.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 15667
2010.01.27. 18:56.28
Márciusban különvonat fog közlekedni a 153-as Kiskőrös-Kalocsa vasútvonalon.További információ a Máv nosztalgia honlapján.

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Kiskunmajsa

Kiskunlacháza

Kiskorpád

Kisköre

Kiskőszeg