bobo
e-mail: ferenc590125.kukac.gmail.com
|
elfogadott hozzászólás 31238
2017.12.01 20:56.32
|
Rétszilas
Emlékeimben ma is úgy él, hogy eddigi vasutas pályafutásom legszebb időszakát töltöttem itt el 1983-1987 között fiatalemberként, 20-as éveimben. A sorkatonai szolgálatból való leszerelésem után kerültem ide, rövid időre váltókezelőnek (a valóságban ez tolatásvezetőt jelentett), aztán a segédtisztképző elvégzése után visszakerülve itt kezdődött forgalmi szolgálattevői pályafutásom, mely rövid kitérőkkel azóta is tart. Akkoriban jelentős volt az állomás teherkocsi forgalma, utasforgalma egyaránt. Dunaújvárosba gyakran képeztünk tehervonatokat, de jelentős volt az átmenő forgalma Bátaszék felé is. Az utasforgalma is jelentős volt, de ez is átszállókat jelentett, hiszen lakott település minden irányban legalább 5 km-re volt. Rakodás nem volt az állomáson. Az állomás mellett a vágányokkal párhuzamosan ma is működik a halgazdaság a halastavaival.
Az 1990-es években az állomás jelentősége sokat csökkent sajnos. A Dunaújvárosba tartó tehervonatok Dombóvár felől már Pusztaszabolcson át közlekednek „drót” alatt, a mellékvonalak teherforgalma pedig elsorvadt.
A 40-es fővonalon Rétszilas és Simontornya állomáson volt először telepítve, a többi középállomást évekkel megelőzve D 55-ös biztosítóberendezés. Amikor az 1980-as évek elején a többi középállomás is D 55-ös biztosítóberendezést kapott, akkor ez a két állomás csak az önműködő térközbiztosító berendezéssel egészült ki a fővonalon a szomszéd állomások felé.
A rétszilasi deltavágány emlékére
A rétszilasi deltavágány építésének időpontjáról nincs információm. Feltételezem, hogy a Mezőfalva elágazás — Rétszilas vasútvonal 1953-as átadásával egyidejűleg készülhetett el akárcsak a Nagykarácsony — Előszállás összekötővágány (mezőfalvai delta). Nem volt bekötve egyik deltavágány sem. A régi Menetrendfüggelékekben Sárszentmiklós — Alap összekötővágány (rétszilasi delta) szerepelt. 992 méter volt a pálya teljes hossza. Hadászati célból épült.
A pálya kezdőpontja és végpontja magyarázatra szorul. A kezdőpontja ugyanis Sárbogárd kellett volna legyen, azaz a szomszéd állomás, mert a többi deltavágányok is így kerültek meghatározásra. Sárszentmiklós kezdetben megállóhely, később rakodóhely volt, a nyíltpálya vágánya mellett egy mellékvágánnyal és vonatjelentő-őri szolgálati hely is volt egyben. Állomás sohasem volt. A Budapest — Pécsi fővonalon az 1980-as évek elején épült ki több szakaszban az önműködő térköz biztosítóberendezés. Ekkor szűnt meg Sárszentmiklós. Alap az 1970-es évek végéig forgalmi kitérő volt, majd rakodóhely (a Rétszilas felőli oldalon a kitérőt elbontották és az addigi kitérő vonatfogadó fővágány mellékvágány és földkúpban végződő csonka-vágány lett) rakodás nélkül, és vonatjelentő-őri szolgálati hely is volt egyben, végül táblás megállóhely lett.
Az 1960-as években még kisgyerekként utaztam lakhelyem Cece és Budapest között, akkor rövid ideig be volt kötve a deltavágány, valószínűleg hadgyakorlat volt, emiatt használható állapotban is volt a pálya. Az 1980-as évek közepe táján Rétszilas állomáson dolgoztam forgalmi szolgálattevőként és bejártam a deltavágányt. Sajnos akkor már a pályán több helyen is kinőttek az akácfák, nem lehetett volna rajta közlekedni. Az 1990-es években sajnos halálra ítélték, megszűntették, majd elbontásra került a pálya.
Tisztelettel:
Róth Ferenc
|
|
husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 29210
2015.02.02 21:24.42
|
1927.Állomásfőnök:Tihanyi Mihály
|
|
pkata
e-mail: pkata55.kukac.hotmail.com
|
elfogadott hozzászólás 27133
2013.09.16 10:39.26
|
Egy szeptemberi hétvégén nagyon jól jött nekünk ez a kis megálló, ott van ugyanis egy nemzetközileg védett vizes élőhely határán. Mindössze 10 perc séta az állomástól az a Ramsar (http://www.ramsar.hu/) terület, ahol hihetetlen természeti élményekben lehet részünk. Érdemes ellátogatni Rétimajorba és ott tölteni pár napot. Kitűnő a csárdájuk és a szálláslehetőségek is kielégítőek!
|
|
LPkeke
e-mail: lpkeke.kukac.msn.com
|
elfogadott hozzászólás 26322
2013.04.10 01:07.22
|
A Rétszilas alsó mh egész közel van a falu központjához - ha a kocsmát és a buszmegállót nézzük, de azokon kívül aki Dunaújvárosba mennek, szerintem egyáltalán nem használják. A "nagy" Rétszilas állomás tényleg a semmi közepén van, azért van ott ahol, mert mikor a 43-as vonalat építették, egy volt a legjobb hely hogy bekössék a 40es vonalhoz. A falu képzeletbeli központjától legalább 4-5 kilóméterre van, ráadásul az sem túl modern úton. Az utasforgalom tuti nem nőne itt, én a szomszéd faluból járok néha Pécsre rétszilasi átszállással, de ebből nem lehet utasokat generálni. Amúgyis, a 40esen alig van már gyors, mindenhol az IC-nek álcázott gyorsvonat megy, szóval a leggyorsabb ha a környékről mindenki felmegy Sárbogárdra és onnan tovább, ezáltal Rétszilas marad egy utasok nélküli csomópont és kitérőként üzemelő állomás, drámai változás nem várható.
|
|
Imike
e-mail: 1998.kukac.gmail.com
|
elfogadott hozzászólás 26259
2013.04.01 23:34.06
|
Van az állomásnak utasforgalma? Merthogy Rétszilas állomás a semmi közepén fekszik, messze van a falutól, az IR vonatok sem állnak meg...!...csak Pécs és Budapest felé lehet menni. Néztem a térképen, hogy Rétszilas alsó megállóhelyről jobban megközelíthető a falu, ugyanis az a főütat keresztezi. (Már nem emlékszem de lehet az, hogy) a falu Budapest felöli végén van a megállóhely? Mindegy. Szerintem, ha a gyorsvonatokat újra bevezetnék, akkor sokkal jobban lenne utasforgalom.
|
|
Leopardok111
e-mail: leopardok.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 9038
2009.01.10 18:34.19
|
Melléképületek.
|
|
|
Leopardok111
e-mail: leopardok.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 9037
2009.01.10 18:33.33
|
A melléképület a látható bekötőúttal.
|
|
|
Leopardok111
e-mail: leopardok.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 9036
2009.01.10 18:32.06
|
A felvételi épület az utca, bekötőút felől nézve. Az állomáshoz egy bekötőút vezet.
|
|
|
Leopardok111
e-mail: leopardok.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 9035
2009.01.10 18:30.23
|
A déli elágazás: balról a dombóvári, jobbról a bátaszéki. A vonat Cece felé halad
|
|
|
Leopardok111
e-mail: leopardok.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 8404
2008.12.14 14:36.08
|
A déli elágazás: a baloldali a bátaszéki vonal, a jobboldali a dombóvári vonal.
|
|
|
Leopardok111
e-mail: leopardok.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 8403
2008.12.14 14:34.23
|
Látkép Budapest és Dunaújváros felé.
|
|
|
Leopardok111
e-mail: leopardok.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 8401
2008.12.14 14:32.46
|
A felvételi épület.
|
|
|
Leopardok111
e-mail: leopardok.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 8400
2008.12.14 14:31.28
|
Az északi elágazás: a baloldali a budapesti, a jobboldali a dunaújvárosi vonal.
|
|
|
pezsman
e-mail: pezsman.kukac.citromail.hu
|
elfogadott hozzászólás 2740
2008.02.09 22:59.06
|
Az utca felől. 2008. II. 09.
|
|
|
pezsman
e-mail: pezsman.kukac.citromail.hu
|
elfogadott hozzászólás 2739
2008.02.09 22:57.14
|
2008. II. 09.
|
|
|