| Teke   
            cd196, 2025.08.31 06:29.40  (elfogadott hozzászólás)  
            Válasz írása 
 | 
        
          | „A bécsi döntés az új országhatárt úgy vonta meg, hogy Észak-Erdély négy vármegyéje, éspedig Maros-Torda, Csík, Udvarhely és Háromszék, vasúton egyáltalában nem volt megközelithető, és egyéb járművel is csak a beszterce– Beszterce-Naszód vármegyében szászrégeni, meglehetősen rossz állapotban levő köves úton. Ezt az egyedüli útvonalat azonnal jól használható állapotba kellett tenni, mert ennek igénybevétele rendkívül nagy volt, ezen bonyolódott le a négy vármegye egész utas- és áruforgalma éspedig úgy, hogy az utasok a kolozsvár–besztercei vonalon utaztak Sajómagyarosig vagy Besztercéig, onnan autóbusszal Szászrégenig, ahol megint vonatra szállva folytathatták útjukat Marosvásárhely, majd Sepsiszentgyörgy felé. Ugyanígy történt az egész teheráru-szállítás, többszöri átrakással, hol vonattal, hol gépkocsival. Ez a kényszermegoldás rendkívül költséges és hosszadalmas volt, és így ezen a helyzeten sürgősen változtatni kellett. A legelső teendő volt Szászlekence és Teke között keskeny nyomtávú vasúti vonalat építeni; Lekencéig ugyanis el lehetett jutni a sajómagyaros-marosludasi vasúti vonalon, de itt aztán átment ez dél-erdélyi területre. A teke-marosvásárhelyi keskeny nyomtávú vonal már Észak-Erdélyhez tartozott. A fent említett vonalszakasz bámulatos gyorsan elkészült úgy, hogy ezáltal különösen a teheráru-forgalom tekintetében már 1940 őszén nagy mértékben tehermentesítve lett a beszterce–szászrégeni állami út; így gyorsabb és olcsóbb lett a Székelyföld ellátása. Egyidejűleg folytak már a végső megoldás, a szeretfalva–dédai normál nyomtávú vasúti vonal megépítésének előkészítő munkálatai; ez már sokkal nagyobb feladat volt.” 
 Bethlen Béla: Észak-Erdély kormánybiztosa voltam.
 Budapest, Zrínyi Kiadó, 1989. pp. 68–69.
 (Sajtó alá rendezte, a bevezető tanulmányt és a jegyzeteket írta: Romsics Ignác)
 
 | 
        
          |  | 
        
          | Szászlekence   
            cd196, 2025.08.31 06:29.17  (elfogadott hozzászólás)  
            Válasz írása 
 | 
        
          | „A bécsi döntés az új országhatárt úgy vonta meg, hogy Észak-Erdély négy vármegyéje, éspedig Maros-Torda, Csík, Udvarhely és Háromszék, vasúton egyáltalában nem volt megközelithető, és egyéb járművel is csak a beszterce– Beszterce-Naszód vármegyében szászrégeni, meglehetősen rossz állapotban levő köves úton. Ezt az egyedüli útvonalat azonnal jól használható állapotba kellett tenni, mert ennek igénybevétele rendkívül nagy volt, ezen bonyolódott le a négy vármegye egész utas- és áruforgalma éspedig úgy, hogy az utasok a kolozsvár–besztercei vonalon utaztak Sajómagyarosig vagy Besztercéig, onnan autóbusszal Szászrégenig, ahol megint vonatra szállva folytathatták útjukat Marosvásárhely, majd Sepsiszentgyörgy felé. Ugyanígy történt az egész teheráru-szállítás, többszöri átrakással, hol vonattal, hol gépkocsival. Ez a kényszermegoldás rendkívül költséges és hosszadalmas volt, és így ezen a helyzeten sürgősen változtatni kellett. A legelső teendő volt Szászlekence és Teke között keskeny nyomtávú vasúti vonalat építeni; Lekencéig ugyanis el lehetett jutni a sajómagyaros-marosludasi vasúti vonalon, de itt aztán átment ez dél-erdélyi területre. A teke-marosvásárhelyi keskeny nyomtávú vonal már Észak-Erdélyhez tartozott. A fent említett vonalszakasz bámulatos gyorsan elkészült úgy, hogy ezáltal különösen a teheráru-forgalom tekintetében már 1940 őszén nagy mértékben tehermentesítve lett a beszterce–szászrégeni állami út; így gyorsabb és olcsóbb lett a Székelyföld ellátása. Egyidejűleg folytak már a végső megoldás, a szeretfalva–dédai normál nyomtávú vasúti vonal megépítésének előkészítő munkálatai; ez már sokkal nagyobb feladat volt.” 
 Bethlen Béla: Észak-Erdély kormánybiztosa voltam.
 Budapest, Zrínyi Kiadó, 1989. pp. 68–69.
 (Sajtó alá rendezte, a bevezető tanulmányt és a jegyzeteket írta: Romsics Ignác)
 
 | 
        
          |  | 
        
          | Almamellék   
            vejoz, 2025.08.29 12:14.06  (elfogadott hozzászólás)  
            Válasz írása 
 | 
        
          | Lepesi Zoltán egy korábbi kérdéséhez: Nekem megvan az 1918. évi Wodiáner-féle Vasúti szaknaptár
 Ebben az állomásfőnök Lehner Ignácz, váltókezelő Horváth József
 
 | 
        
          |  | 
        
          | Atelier Zona   
            Tastam, 2025.08.22 10:01.57  (elfogadott hozzászólás)  
            Válasz írása 
 | 
        
          | Nincs közelebbi információm a helyzetről, de a látottak alapján csak arra gondolhatok, hogy a CFR ezt a megállóhelyet megszüntette. Az előtte elhaladó háromsínes vágány felbontva és ágyazatostól elhordva, de a helye továbbra is ott tátong. A peron még - valószínűleg - a helyén van, de meghódította a vegetáció, gyakorlatilag csak a perontető látszik ki a bokrok, fák közül. A felvétel 2025. augusztus 16-án készült. |   | 
        
          |  | 
        
          | Nagyszeben   
            Tastam, 2025.08.18 08:59.51  (elfogadott hozzászólás)  
            Válasz írása 
 | 
        
          | Nagyszebenbe az első vonat Kiskapusról érkezett 1872. október 11-én, ekkorra készült el az állomásépület is. Az ezután sorra épülő új vasútvonalaknak köszönhetően Nagyszeben hamarosan a Budapest és Bukarest közti összeköttetés egyik csomóponti állomásává vált, minek egyenes következményeként a forgalom folyamatosan növekedett. Ezért a „Nagy Vasútállomás” (Gara Mare) néven ismert épületet már 1890-1900 körül kibővítették két ikerépülettel. A második világháborúban megsérült indóházat hamar helyreállították és megerősítették. Akkor a térről nyíló főbejárat elé egy kisebb kiugró részt tapasztottak, illetve a központi épületrész két oldalát egy-egy kis, szintén földszintes melléképülettel toldották meg. A pályaudvar impozáns utascsarnokát az 1950-es években alakították ki úgy, hogy a középső emeleti részt beolvasztották a földszinti csarnokba. Mivel az épület az ezredfordulóra egyre rosszabb állapotba került, a CFR Tervezőintézet kidolgozta az állomás modernizációs tervét. A munkálatok 2008-ra fejeződtek be. |   | 
        
          |  | 
        
          | Nagyszeben   
            Tastam, 2025.08.18 08:58.15  (elfogadott hozzászólás)  
            Válasz írása 
 | 
        
          | Az felvételi épület a vágányok felől. Mint látható, az állomás szigetperonos elrendezésű. A peronok ugyan aluljárón át közelíthetők meg, azokat azonban szinte senki nem használja, az utazóközönség jellemzően a vágányokon átjárva közlekedik a pályaudvaron. Érdekes megoldás, hogy valamikor a közelmúltban az 1. vágányt az épület keleti sarkánál kettéosztották. Így az 1. vágányt csak a nyugati irányból érkező, illetve arra induló vonatok használhatják, míg a sínpár keleti fele roncs állapotú személykocsik tárolójaként szolgál. |   | 
        
          |  | 
        
          | Zágráb m.á.v.   
            KeriPetya, 2025.08.13 16:17.05  (elfogadott hozzászólás)  
            Válasz írása 
 | 
        
          | Várótermi utastájékoztató... 2025. július 27.
 Brzi=gyors (Putn pedig valószínűleg személy).
 |   | 
        
          |  | 
        
          | Zágráb m.á.v.   
            KeriPetya, 2025.08.13 16:12.34  (elfogadott hozzászólás)  
            Válasz írása 
 | 
        
          | 2025. július 27. |   | 
        
          |  | 
        
          | Zalaszentmihály-Pacsa   
            KeriPetya, 2025.08.13 16:07.58  (elfogadott hozzászólás)  
            Válasz írása 
 | 
        
          | 2025. július 29. |   | 
        
          |  | 
        
          | Csömödér-Páka   
            KeriPetya, 2025.08.13 16:05.33  (elfogadott hozzászólás)  
            Válasz írása 
 | 
        
          | 2025. július 29. Amennyire szépen fel van újítva és rendezett a környezete, annyira be volt zárva az egész épület...
 |   | 
        
          |  | 
        
          | Murakirály-Perlak   
            KeriPetya, 2025.08.13 15:47.44  (elfogadott hozzászólás)  
            Válasz írása 
 | 
        
          | 2025. július 27. Legnagyobb meglepetésre wifivel felszerelt állomás...
 A pénztár zárva.
 |   | 
        
          |  | 
        
          | Zaprešić   
            KeriPetya, 2025.08.13 15:39.44  (elfogadott hozzászólás)  
            Válasz írása 
 | 
        
          | Vonatból... 2025. július 27.
 |   | 
        
          |  | 
        
          | Konjščina   
            KeriPetya, 2025.08.13 15:37.36  (elfogadott hozzászólás)  
            Válasz írása 
 | 
        
          | Vonatból... 2025. július 27.
 |   | 
        
          |  | 
        
          | Zlatar Bistrica   
            KeriPetya, 2025.08.13 15:35.17  (elfogadott hozzászólás)  
            Válasz írása 
 | 
        
          | Vonatból... 2025. június 27.
 |   | 
        
          |  | 
        
          | Tamási   
            JasonX, 2025.08.12 18:45.56  (elfogadott hozzászólás)  
            Válasz írása 
 | 
        
          | Tamási - Keszőhidegkút-Gyönk vonalbejáró 2.0: https://nevtelenutazo.blog.hu/2025/08/12/2025_04_04_48-as_vonal_keszohidegkut-gyonk_tamasi_vonalbejaras_2
 
 | 
        
          |  | 
        
          | Jászberény   
            ROCOman, 2025.08.07 18:05.18  (elfogadott hozzászólás)  
            Válasz írása 
 | 
        
          | A MÁV országos állomásmegújítási programot hirdet több mint harminc helyszínen, jelentette be Hegyi Zsolt a MÁV csoport vezérigazgatója közösségi oldalán. A tájékoztatás szerint a több mint 30 helyszínt tartalmazó állomásfelújítási program 14 vármegyét érint, köztük Jászberényt is: https://www.portfolio.hu/gazdasag/20250806/bejelentette-a-mav-jon-az-allomasfelujitasi-program-778627 
 | 
        
          |  | 
        
          | Keszthely régi   
            Tastam, 2025.07.22 05:41.18  (elfogadott hozzászólás)  
            Válasz írása 
 | 
        
          | A régi indóház utcai frontja. Az elmúlt években elkövetett jelentős átalakítások dacára a jellegzetes épülettömbben ma is felismerhető az egykori vasútállomás. |   | 
        
          |  | 
        
          | Romhány   
            JasonX, 2025.07.21 13:23.33  (elfogadott hozzászólás)  
            Válasz írása 
 | 
        
          | https://nevtelenutazo.blog.hu/2025/07/20/2025_03_21_76-os_vonal_diosjeno_romhany 
 | 
        
          |  | 
        
          | Keszthely   
            Tastam, 2025.07.20 16:32.04  (elfogadott hozzászólás)  
            Válasz írása 
 | 
        
          | 2025. július 1-jén a Győr-Sopron-Ebenfurthi Vasút működési területe közel háromszorosára nőtt, miután 752 kilométernyi vaspálya kezelését vette át a MÁV-tól. Az átvett területhez tartozik a Tapolca - Balatonszentgyörgy vasútvonal is, azonban az utóbbi állomás maradt a MÁV-nál. A vonatközlekedésben egyelőre semmi változás nem tapasztalható, de Keszthely állomásán július 2-án már a GYSEV lógója virított az állomásnév előtt. |   | 
        
          |  | 
        
          | Karánsebes   
            cd196, 2025.07.18 22:58.45  (elfogadott hozzászólás)  
            Válasz írása 
 | 
        
          | azt írja alul, hogy a mai felvételi épület az eredetiből lett, és valószínűleg igaza van https://www.facebook.com/100076371254708/posts/pfbid02J71Mmt4WZJpn39VuPccV6mot5625TfLMug5ipuDU7F6SpKMXtBqJXuBvvmFPvJ9gl/?app=fbl
 
 | 
        
          |  | 
        
          | Magyarkeresztúr-Zsebeháza   
            ttmvagyok, 2025.07.16 13:03.31  (elfogadott hozzászólás)  
            Válasz írása 
 | 
        
          | A főkép alapján a fát jól ránövesztették 
 | 
        
          |  | 
        
          | Mezőkövesd   
            ttmvagyok, 2025.07.16 12:59.43  (elfogadott hozzászólás)  
            Válasz írása 
 | 
        
          | rá fér egy kis felújítás. 
 | 
        
          |  | 
        
          | Újarad-Kisszentmiklós   
            cd196, 2025.06.29 13:52.05  (elfogadott hozzászólás)  
            Válasz írása 
 | 
        
          | nagyrészt új nyomvonalat kap a delta, a Maros-jobbparti szakasz helyett (ami miatt a lakótelep sarka hiányzik) új hídon kelnek át 
 | 
        
          |  | 
        
          | Lugos   
            cd196, 2025.06.29 13:49.58  (elfogadott hozzászólás)  
            Válasz írása 
 | 
        
          | elbontják Lugos felvételi épületét 
 | 
        
          |  | 
        
          | Széleskút   
            G_tor, 2025.06.23 17:18.33  (elfogadott hozzászólás)  
            Válasz írása 
 | 
        
          | Széleskút. Forrás: https://www.darabanth.com/en/ |   | 
        
          |  | 
        
          | Jablánc   
            G_tor, 2025.06.23 17:16.52  (elfogadott hozzászólás)  
            Válasz írása 
 | 
        
          | Jablánc 1912. Forrás: https://www.darabanth.com/hu/ |   | 
        
          |  | 
        
          | Poroszka   
            G_tor, 2025.06.23 17:15.26  (elfogadott hozzászólás)  
            Válasz írása 
 | 
        
          | Poroszka vasútállomás. Forrás: https://galeriasavaria.hu/ |   | 
        
          |  | 
        
          | Katalinhuta   
            G_tor, 2025.06.23 17:13.23  (elfogadott hozzászólás)  
            Válasz írása 
 | 
        
          | Katalinhuta vasútállomás 1918. Forrás: https://www.darabanth.com/hu |   | 
        
          |  | 
        
          | Libetbánya   
            G_tor, 2025.06.23 17:11.35  (elfogadott hozzászólás)  
            Válasz írása 
 | 
        
          | Libetbánya vasútállomás. Forrás: https://www.darabanth.com/en/ |   | 
        
          |  | 
        
          | Kézdiszentlélek   
            G_tor, 2025.06.22 08:33.49  (elfogadott hozzászólás)  
            Válasz írása 
 | 
        
          | Forrás: https://www.darabanth.com/hu/ |   | 
        
          |  |