|
Fotó: Balla László
Dátum: 2007.06.19.
|
|
Fotó: Balla László
Dátum: 2007.06.19.
|
|
Összkép Gödöllő felé.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
|
|
A pénztárépület hátulról.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
|
|
Külön épületben van a pénztár és a váróterem.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
|
|
Az aluljáró falait helyi iskolások festették ki virágokkal.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
|
|
A peron elporladt.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
|
|
Lejárat az aluljáróba.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
|
|
Ivókút. (Remélem, hogy csak télre lett víztelenítve)
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
|
|
A peron Gödöllő felé.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
|
|
A perontető gyártója.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
|
|
A tetőt tartó szegecselt acélszerkezetek.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
|
|
Ismeretlen célú fal.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
|
|
Bag felé tekintünk.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
|
|
A falu (ma már Gödöllő része) híres búcsújáróhely, valószínűleg a település méretéhez képest komoly megállóhely épításét si a zarándokforgalom indokolhatta.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
|
|
Egy régi tábla, jelenleg funkció nélkül.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
|
|
Korszerű kialakítású megállóhely.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
|
|
A váróterem épülete. Ebben van a wc, és egy polgárőri helység is, de az üresnek tűnik. A wc tiszta, kulturált.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
|
|
A váróterem.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
|
|
Az aluljáró a peronra való feljutás mellett a két településrész közti átjárást is szolgálja.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
|
|
Összkép Bag felől.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
|
|
Padok.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
|
|
Egy másik névjegy.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
|
|
Fotó: Szente-Varga Domonkos
Dátum: 2009.03.15.
|
cd196
e-mail: david.capras.kukac.gmail.com
|
elfogadott hozzászólás 33233
2021.10.14 13:35.17
|
Elméletem szerint a nyomvonalat már akkor elkezdték építeni, amikor az I. vh. végén szükségmunkában a gödöllői hév-et elkezdték Aszódig meghosszabbítani.
|
|
ROCOman
e-mail: antal.sandor67.kukac.gmail.com
|
elfogadott hozzászólás 33230
2021.10.12 14:27.25
|
Vasúti áttörés Máriabesnyőn
1933 decemberében röppent föl a hír, miszerint a kereskedelemügyi minisztérium terveket készíttetett a Gödöllő és Máriabesnyő közti domb átvágására. A korábbi bevágás mélyítésére azért volt szükség, mert az 1862 és 1867 közt végzett építkezések során a vasúti pályát hosszan elkanyarították Máriabesnyőn Szárítópuszta felé. Az Aszód felől Gödöllőre tartó úton azonban az emelkedő még így is túl magas maradt. A tehervonatokat Aszódtól egy másik vonat tolta fel a kaptatón, de így is 40 perc alatt tette meg a két település közti 16 km-es távot. A személyvonatok önállóan, de lassan és nagy kerülővel érkeztek be a gödöllői állomásra. A kerülő miatt mondták, hogy a máriabesnyői templomot kétszer is lehet látni a vonatablakból. Előzetes becslések alapján évi 200.000 pengő megtakarítást jelentett a mélyítés a MÁV számára a vontatási, forgalmi és pályafenntartási kiadásokban. A munkálatokra összesen 1,5 millió pengőt különítettek el. A pálya mélyítése és átépítése miatt, 1933 december 10-én Vasdinnyei Pál miniszteri tanácsos vezetésével helyszíni bejárást tartottak. A bejáráson részt vett az alispán, a főszolgabíróság, erdőigazgatóság, jószágigazgatóság és a premontrei rend képviselői.
A munka két éven át több mint 300 munkásnak jelentett megélhetést, mivel a munkálatok során a föld kitermelését leginkább kézi erővel végezték. Az építkezésen számos gödöllői munkás is dolgozott. Átlagos bérük 18-22 pengő közt mozgott. A munkálatok során kitermelt fél millió köbméter földet Budapestre szállították és a lágymányosi tó feltöltéséhez használták.
Máriabesnyőn az új pályatesten új vasútállomás épület is készült, melyet 1936 októberében avattak föl. A korábbi állomások közül kettőt megszűntettek: az egyik az új pályától távol esett, így funkcióját vesztette, a másik, azaz a kolostor melletti állomás pedig fölöslegessé vált, mivel az új állomásról már könnyű volt a kegytemplom megközelítése. Az új nyomvonal elkészültével a régi pályatest fölöslegessé vált. A síneket fölszedték és újra hasznosították, és a sin alapjául szolgáló kavics és sóder sem ment kárba: ezt a Szilhát utcában használtak föl.
A bevágás során a pályatest összesen 2,3 km-rel lett rövidebb és 12 méterrel lett mélyebb, mint korábban volt. Ezután már az állomástól elkezdődött a lejtés Aszód irányába. Az építkezés végeztével már ki lehetett iktatni a szárítópusztai nagykanyart. Ez a rövidülés a menetrendben nem okozott változást.
A bevágásnak nemcsak pozitív hatásai voltak. A mélyítés következtében a kertváros kútjai részben kiszáradtak, a rézsű aljában pedig egy kis forrás tört a felszínre.
A földmunkák során több ősállat maradványa is előkerült. A pliocén kor elején, kb 5 millió évvel ezelőtt folyóvízi homok rakódott le a mai Gödöllő területén. Később erre a homokrétegre rakódott egy löszréteg kb. 2,5 millió évvel ezelőtt. A vasúti bevágás során átvágták mind a fiatalabb lösz réteget, mind az idősebb homok réteget. A munkálatok során előkerült leletek szinte mind az idősebb homok rétegből kerültek elő, koruk az 5 millió évhez közelít. Találtak itt több orrszarvúféle, háromujjú ősló, ősi ormányos és ősi disznó maradványokat. A leletek az akkori Magyar Királyi Földtani Intézetbe kerültek, ma a jogutód Magyar Bányászati és Földtani Szolgálatnál tulajdonában vannak. A Gödöllői Városi Múzeum a leletek egy részét kikölcsönözte az intézménytől, hogy a 2018 májusában elkészült új állandó kiállításunkban helyezzük el.
Fábián Balázs
Néprajzkutató
Gödöllői Városi Múzeum
Forrás: http://godolloimuzeum.hu/vasuti-attores-mariabesnyon/
|
|
Tom_tom
e-mail: koos.tamas01".kukac."gmail.com
|
elfogadott hozzászólás 31994
2019.01.14 18:26.21
|
A régi kataszteri térképen látszik a helye:
https://mapire.eu/hu/map/cadastral/?layers=here-aerial%2C3%2C4&bbox=2157920.0299142348%2C6039339.745222035%2C2159178.852223806%2C6039817.476648818
|
|
krisz132
e-mail: varrokrisztian132.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 28789
2014.09.26 13:07.25
|
VT22 neked lesz igazad. Ott tényleg nincs hasonló épület. Az általam említett épület, a közelben, a jelenlegi Őrház utca, Klapka György út felőli végén, az Őrház utcával szemközti oldalon van (nem a sarki épület, hanem a mellette lévő) .
|
|
VT22
e-mail: ___.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 28788
2014.09.26 11:43.34
|
Máriabesnyő régi megállóhelyhez raktam fel régi légifotókat. A megadott helyen nem látom az állomás nyomát, új építésű családi házakkal épült be.
|
|
krisz132
e-mail: varrokrisztian132.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 28785
2014.09.26 08:42.56
|
A régi Máriabesnyő megálló épületének egy része még áll, bár elég rossz állapotban van. (Legalább is az egyik közeli épületben a régi állomás épületet vélem felfedezni.)
|
|
prozak01
e-mail: prozak01.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 24204
2012.06.09 22:23.25
|
Kilátás az állomásról a kegytemplom felé
|
|
|
prozak01
e-mail: prozak01.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 24203
2012.06.09 22:22.10
|
És fedett része a pénztárral
|
|
|
prozak01
e-mail: prozak01.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 24202
2012.06.09 22:21.17
|
A peron
|
|
|
prozak01
e-mail: prozak01.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 24201
2012.06.09 22:20.26
|
A kissé összefirkált váróterem
|
|
|
prozak01
e-mail: prozak01.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 24200
2012.06.09 22:19.28
|
Mai képek: ebben az épületben van a váróterem és a polgárőri helyiség
|
|
|
Bozó Zoltán
e-mail: zzzzzz.boz841.kukac.gmail.com
|
elfogadott hozzászólás 21791
2011.09.20 13:58.53
|
Néhány évvel ezelőtt még állt a régi állomás
|
|
KériPetya
e-mail: keripetyaa.kukac.gmail.com
|
elfogadott hozzászólás 20547
2011.03.01 14:37.01
|
1934 - 1936 években Gödöllő és Aszód között nyomvonalkorrekciót hajottak végre, ekkor a régi megállót felváltotta ez a mai. A régi megálló épülete áll - e még vajon?
|
|
Jojo76
e-mail: jojoka76.kukac.gmail.com
|
elfogadott hozzászólás 16912
2010.04.18 19:45.46
|
Kedvenc állomásom,életem nagy részét ezen a környéken éltem le.
|
|