Sopron
Balazs177, 2012.01.19 11:28.45 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Remek!Még egy ritkasággal kevesebb!Pedig a 16.-os őrházat,még a Sopron-Németújhelyi vasút építette.Tervezője a neves Matthias Schönerer osztrák mérnök volt.Kubinszky professzor úr azt is,több más mára elpusztított épülettel együtt különösen megőrzendőnek minősítette.Már elég régóta lakatlan volt,több éve egy sokgyerekes család lakta.Később nem adták se ki,se el senkinek,jó magyar szokás szerint.Hadd pusztuljon hadd düledezzen,aztán mindenki áldását adja a bontásra!Gondolom a Gysev-el szerződött bontási vállalkozó rendezte el a sorsát pár óra alatt!
|
|
Sopron
Gery, 2012.01.18 21:31.03 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Kedves Gábor!
Mint illetékestől szeretném megkérdezni, hogy az ősszel lebontott Kópháza és Sopronkövesd megállóhelyek névtábláját, illetve neoncsöves feliratát sikerült-e megmenteni? Ha igen akkor biztos jó kezekbe került!
|
|
Sopron
Gery, 2012.01.18 21:28.27 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Kedves Balázs!
Sajnos a 16-os őrház már nem áll. Nem tudom mi történhetett vele, hiszen sokáig lakták is, de az ősszel egyszer csak eltűnt...
|
|
Felsőlövő
Gery, 2012.01.18 21:17.18 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Három régi kép az állomásról 1984-ből:
http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/240508/kategorie/oesterreich~triebzuege~br-5046.html
http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/240509/kategorie/oesterreich~triebzuege~br-5046.html
http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/240510/kategorie/oesterreich~triebzuege~br-5046.html
|
|
Szarvaskő
Giovanni, 2012.01.18 18:36.06 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Ez a rész szerepel egy régi vasutas oktató filmben! :)
(Eger-Szarvaskő vasútvonal 1959-ben, Szemed a pályán!
http://www.youtube.com/watch?v=ODKHxFN-Z_o
|
|
Sopron
Balazs177, 2012.01.18 14:54.47 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Azért még szerencsére a mai napig is áll,a ti szűkebb területeteken több olyan megmentésre érdemes épület aminek a sorsa még kérdéses,érdemes lenne ezek megmentése,felújítása.Ilyenek a teljesség igénye nélkül:Sopron-Sopronkertes között az 56.számú lakóőrház,és szolgálati épület.Sopron Déli pu.kettő váltókezelői tornya,Sopron Déli-Ágfalva között a 16,.os és 17.számú őrházak.Ferőszéplak-Fertőd mh.váróhelyiséggel bővített őrházépülete.Fertőújlak HÉV IV.osztályú típusépülete.Nagycenk vízház épület.
Munkátokhoz sok sikert,és egészséget,és nem utolsó sorban rengeteg tárgyi emléket kívánok!
|
|
Sopron
Gábor, 2012.01.18 12:34.40 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Kedves Balázs!
Ugyan mi csak 4 éve kezdtük a munkát, én magam viszont már kis korom óta követem a GySEV dolgait. Továbbá: a GySEV hivatásos üzemtörténeti szolgálata már 17 éve nem létezett, amikor mi felajánlottuk nekik, hogy újra összehozunk egy kiállítást és ápolni fogjuk ezt az örökséget. Igyekszünk mindent megtenni, de ahogy írtad, gazdasági szempontok vezetik a vasutat is. Mivel pedig az üzemtörténeti iroda hivatalosan már nem is létezik, ezért minden egyes forintnak örülünk, amit ránk költ a GySEV. És hiába sajnálom az összes lebontott épületet, ez ellen sajnos nem tudunk túl sokat tenni. Szakállas sorompók, megállóhelyek, váltóállító épületek és még sok minden más: Sajnos épületet nem könnyű megmenteni, főleg, ha gazdasági szempontokkal kell indokolni az épület megmentését, hiszen pénzt nem hoz egyik sem.
Amiről viszont sokan nem tudnak: nem csak épülettartozékokat, de alakjelzőket is sikerült megmentenünk, amiket valahol még fel kellene állítanunk.
Persze nem kötelez minket semmire ez az önkéntes munka, ha akarnánk, átadhatnánk másnak, vagy akár be is szüntethetnénk. De szerintem a "kihagyott" 17 év a tanúja annak, hogy talán más nem csinálná az üzemtörténeti dolgokat - szabadidejében. (Amit csinálunk: nyaggatjuk a Közlekedési Múzeumot a GySEV érdekében, futkozunk különféle mozdony- és kocsiadatok után, fotózunk, bekérünk különféle régi könyveket, utasításokat az iroda számára - amiket persze megőrzünk és kutathatóvá szeretnénk tenni -, megszervezzük régi állomástáblák és jelzők megmentését, megszervezünk kiállításokat és azokat ki is dolgozzuk, fotókat/negatívokat digitalizálunk, átköltöztettük az irodát az új helyére, leltározunk, cikksorozatot írunk a Vasutunkban, és persze -előzetes bejelentkezés alapján- látogatókat fogadunk a kiállításon. Amit még szeretnénk, de eddig nem volt időnk: tablók felújítása a palotában, bejárni az új vonalakat teljes hosszukban, ismeretterjesztő táblák felállítása érdekesebb épületeknél/állomásoknál/őrházaknál, szobormozdonyok festése.) Ja és persze szívesen fogadunk bárkit új tagként :)
Üdvözlettel:
Gábor
|
|
Sopron
Balazs177, 2012.01.18 06:31.16 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Tisztelt Gábor!Köszönöm szépen,hogy másfél év után reagáltál az 51.es őrházzal kapcsolatos észrevételemre,de sajnos az akkor megfogalmazott kritikám nagyon is jogos.Közel 30 éve kísérem figyelemmel a vasúti épített örökséget,különösen az egyedi és ritka épületeket.Nem tudom te mint önkéntes vasútvédő hány éve folytatod a tevékenységedet?Feltételezem,hogy nem olyan túl régen.Sajnos itt egy sajnálatos időszakot élünk,az elmúlt 10-15 évben rendre pusztítják ezen épített örökséget.Tényleg üzleti alapon működik a vasút is mint minden manapság!Ami felesleges az rombolni,pusztítani kell,még ha elődeink azt sokszor kemény munkával építették is fel.Azt pedig,hogy te és bármelyik önkéntes ezen épületek közül, egyet is megmentsen,olyan a mai világban biztos,hogy nincs.Csak marad a fotózás,és az egykori épületek alkatrészeinek,megmentése,kiállítása,ahogy te is írtad.De,ha tudsz nekem egyetlen bontásra ítélt épületet is mondani amit sikerült megmentenetek,kíváncsian várom,hogy megírd.
|
|
Sopron
Gábor, 2012.01.18 00:45.37 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Kedves Balázs!
Nem szeretem, ha vitatkoznom kell, de legyél szíves kritika előtt kicsit körbekérdezni, hogy mi a helyzet. A helyzet az 51-es számú őrházzal az volt, hogy viharos széllökések következtében ledőlt két fala az épületnek úgy, hogy a tető már - pont a ház sarkánál - nem volt alátámasztva. Mivel az őrház hónapokig így állt, ezért mi körülnéztünk, hogy mit lehet megmenteni belőle. Sok mindent nem találtunk, így sikerült önkéntes barátaimmal megmenteni - a GySEV Vasúttörténeti Kiállítás számára - az 51-es őrház tábláját és persze többen körbe is fotóztuk az épületet. A sorsa a falak ledőlése miatt meg volt pecsételve, balesetveszély miatt bontásra került.
Én azt hiszem, hogy mi önkéntesek mindent megtettünk, amit megtehettünk. Az, hogy a GySEV egy eleve elhagyatott és ráadásul még balesetveszélyes, ledőlt falu őrházat elbont, szerintem normális. (Sok bontással - mint civil - nem értettem egyet, de ezzel az egyel igen...)
Üdv:
Gábor
Egyetemista, önkéntes
Önkéntes Üzemtörténeti Iroda - GySEV
|
|
Ajnácskő
husonyiczagabor, 2012.01.17 22:20.04 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
1945-ben ez az állomás fontos szerepet töltött be a hadiszállítások kerülő utvonalána Miskolc-Bánréve-Fülek irányban.Az állomás átadásának orosz nyelvű jegyzőkönyve a birtokomban van!Vasuttörténeti érdekesség!És a közelében német vonat ellen végrehajtott robbantásos partizánakció?!
|
|
Szepsi
husonyiczagabor, 2012.01.17 21:58.30 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az 1944-ben áthelyezett állomásfőnököt Gedőci Jenőnek hívták.Barczikára került szintén állomásfőnöki beosztásba 1944.dec.13-ig
|
|
Fövenypuszta
Chris, 2012.01.17 09:15.49 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
ez a térkép honnan van? mert így könyebb lenne egy kis helybeli kutakodás. mert helyben érdekelnének volt iparvágányok, akár kisvasútiak is. főleg a sárszentmihályi részre esőek, illetve a volt battyán-kálozi kisvasút.
|
|
Fövenypuszta
Kempelen, 2012.01.17 07:19.13 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Biztosan volt valami épület, ahogyan láthatóak a nyomai is amint említetted. Az 1951-es térképen még szép számban láthatóak épületek a megállóhely környékén, ami manapság már egyáltalán nem mondható el a környékről.
|
|
|
Sopron
Balazs177, 2012.01.16 22:13.08 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Vap vap két remek régi képén,a második világháborúban elpusztult utasforgalmi csarnok helyére,1953/54-ben épült,akkor új utasforgalmi épület látható a vágányok,és az utca felől.
|
|
Fövenypuszta
Chris, 2012.01.16 22:01.57 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Ha Szabadbattyán felől haladunk Börgönd fele, kb 2 kilométer után volt a megállóhely. Valami őrház is lehetett ott, mert az alapjai, illetve a pincéje megvan, illetve a vágányhoz vezető lépcső maradványok is. Ha vonatról nézzük, ezek nem látszanak.
|
|
Kaposvár
Magyarnaba, 2012.01.16 10:12.13 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Egy érdekes felvétel került elő az állomás világháborús éveiből. Magyar katonák Kaposváron berakodnak, irány a Donkanyar:
http://kapos.hu/hirek/politika/2012-01-15/egyedulallo_1943-ban_keszult_felvetelt_kutatott_fel_ket_fiatal_kaposvari_tortenesz.html
Érdemes megfigyelni a bizakodó hangulatot, a virágcsokros búcsúztatást, elegáns hölgyeket. Ez éles ellentétben áll 1943 tavaszán a voronyezsi katasztrófát követő hazaérkezéssel, amikor a rokkantakkal, fagyottakkal, szétvert alakulatok túlélőivel érkező vonatokat senki sem várta. Kapuváron például annyira nem volt fogadás, hogy a katonákat már egy állomással korábban leparancsolták a vonatról, nehogy a város közepén váljon mindenki számára nyilvánvalóvá, hogy hogy jártunk a Donnál.
|
|
Szalonna
husonyiczagabor, 2012.01.15 14:23.52 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az 1950-es években/még 1956 is!/ édesapám ezen az állomáson váltókezelőként teljesített szolgálatot,-sokszor Pernyei Guszti bácsi vonali tartalékossal.Gyerekként vasárnaponként ebédet vittem oda, akkor készült egy fénykép rólam az állomási tujafa előtt.A magára hagyott állomáson ez a fa még mindig él pedig vastagon belepte már a mészpor!A 100 éves a Bódva-völgyi vasut c.kiadványban egy fotón Édesapám zászlóval áll az állomás "versenytáblája" előtt.Sajnálom,hogy az akkor készült többi fotó elkallódott.
|
|
Bácsalmás
Train Station, 2012.01.14 22:26.15 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Ha felújításkor nem kerül kamera a Váróterembe,nem érdemes felújítani.
A sok unatkozó ifjú úgy is firkálással tölti el a várakozási időt.
Sajnos itthon már nem érdemes újítani,új járműveket beszerezni mert úgy is tönkre vágják...
Rideg magyar valóság.
|
|
|
Pestszentimre felső
csanyitibor, 2012.01.14 21:32.52 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Szép tiszta a váróterem éjszakára beszokták zárni.
|
|
|
Pestszentimre felső
csanyitibor, 2012.01.14 20:57.22 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Szeretném ha felújítanák-ráférne és szebb lehetne a környezete is. A 60-as és 70-es
években legalább volt forgalma...Ma már elenyésző a szebb napokat látott állomás.
Csányi Tibor volt Pestimrei lakó Mikor még járt az 51-es villamos...
|
|
|
Zalaszentiván
Balazs177, 2012.01.14 12:57.09 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Egy jó kép a régi vízházról:http://indafoto.hu/viztorony/image/10359005-092d3b0e
|
|
Lajtaújfalu
Balazs177, 2012.01.14 11:01.00 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A képeslap bal felső képén a jutagyár látható a vasút egy részletével,a bal alsó képen pedig a vegyi üzem látható,szintén a vasút egy részletével.Forrás:korabeli képeslap
|
|
|
Pelsőc
husonyiczagabor, 2012.01.13 22:29.37 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Ezidáig meg nem erősített forrásból tudom,hogy Pelsőcön állomásfőnökként szolgált egy Burgeti Béla nevezetű vasutas.Őt szolgálati érdekből áthelyezték a barczikai állomásra szintén főnöki beosztásba 1920.ban vagy 1921-ben.Kinek van egy fényképe róla?Ki gyüjtötte össze a Pelsőci főnökök és fűtőházfőnökök névsorát?Kérem jelentkezzen!Nagyon érdekelne az állomás II.világháborús története,hiszen ezen a környéken és a Szilicei fennsíkon az '1..Magyar hadsereg alakulatai,magyar hegyivadászok és a !.4német hegyihadosztály katonái súlyos harcokat vívtak!Biztos van számos ehhez kapcsolódó állomási történet is! Tegyük közkinccsé!!
|
|
Makranc
husonyiczagabor, 2012.01.13 22:17.06 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Makranc megállóhely történetéhez-Sebő Ödön:Az elátkozott zászlóalj c.könyvében van említés és korabeli térkép.Ő a zászóaljával a Gyimes völgyéből /az ezer éves határtól ,30-as őrháztól/ harcolva érkezett Makranc körzetébe.Most állítanak neki szobrot a Gyimesekben!
|
|
Torna
husonyiczagabor, 2012.01.13 22:06.12 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A Kassa -Torna-Sajóecseg-Miskolc útvonalon az 1900-as évek elején gőzmotorkocsik is közlekedtek! Ezek a Tornai fűtőházba voltak állomásítva.A II.világháború idején Torna környékén 6 hétig állt a front,súlyos harcok,-még utcai harcok is voltak,az állomás környéke többször cserélt "gazdát".A Hídvégardó Felőli oldalon a váltókezelői szolgálati helyiséget géppuska fészekké alakították át.Elképzelhető mi maradt az állomásból és a fűtőházból a front után!Az állomásfőnök nem menekült el, egy barczikáról oda helyezett fiatal vasúti főtiszt volt.Ki tud többet jelentkezzen! Ki őriz képeket vagy dokumentumokat ,-adjon hírt!
Köszönettel venném.
|
|
Bácsalmás
akos0629, 2012.01.13 21:31.06 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Személyszállításra leggyakrabban ezt a peront használják.( 3.vágány)
|
|
|
Bácsalmás
akos0629, 2012.01.13 21:27.05 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Névtábla
|
|
|
Radostyán
gyermekkori emlék, 2012.01.13 18:49.54 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Karczag hozzászólásával egyetértve (és a megerősítést megköszönve) most már biztosan állíthatom, hogy két, egymástól független vasútvonalról van szó. A 437a Szabadságrendező pu.-Lyukóbánya-Radostyán vonal történetét eddig nem ismertem, de a másikról (498 Sajószentpéter-Kondó-Harica vonalról) személyes emlékeim vannak. Erről írtam korábbi hozzászólásaimban.
|
|
Tócóvölgy
2Kuvik, 2012.01.13 06:27.57 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
11-én tehervonat ment a házgyári ipari vágányon a gyártól a tócói elágazás (Tiszalök - Füzesabony) irányába! 5 év egyetem alatt (2001-2006) egyszer se láttam ilyet.
|
|
Kastélyosdombó
Ailton, 2012.01.12 19:31.41 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Novemberben volt árverezve az épület, ajánlat nem érkezett rá, kikiáltási ára 1.440.000 Ft volt. Most egyszerűsített eljárásban megvásárolható.
|
|