Dunaföldvár
Bohir, 2011.12.27 16:46.53 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Újjáéledés, vagy vergődés Dunaújváros alatt. Dunaföldvár már nem érhető el vonattal. hajdan három irányból érkeztek ide a vonatok. Nagy hiba és ki tudja milyen loby (bár sejtésem van) állt mögötte,hogy a vasúti síneket rekord idő alatt visszafordíthatatlanul felszedték Dunaföldvár - Solt között Ami egy stratégiai és alternatív útvonalként is szolgált
Aki foglalkozik, vagy egyszerűen van véleménye a fent említett vonallal kapcsolatban írjon! Várom hozzászólását és ha van fényképeit.
|
|
Kecskemét Rávágytér
ROCOman, 2011.12.27 15:16.38 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az egykori végállomás épülete jól beleillik a vonalon található többi épület sorába. Valaha igen jelentős forgalmat tudhatott magáénak nem utolsó sorban kedvező elhelyezkedése miatt. (Forrás: Kisvasutak végnapjai című film.)
|
|
|
Kecskemét Rávágytér
ROCOman, 2011.12.27 15:10.51 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Ezen a térképrészleten még látható egykor hol végződött a vonal. (Forrás: Kisvasutak végnapjai című film.)
|
|
|
Kecskemét Rávágytér
ROCOman, 2011.12.27 15:09.07 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Ezen a térképrészleten már csak Kecskemét alsó nagyvasúti állomással van kapcsolat. (Forrás: Kisvasutak végnapjai című film.)
|
|
|
Kecskemét Rávágytér
ROCOman, 2011.12.27 15:05.58 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az egykori végállomás helyén lakótelep épült. (Kép: Google Earth)
|
|
|
Kecskemét alsó
ROCOman, 2011.12.27 12:42.48 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az állomás rendelkezett kisvasúti kapcsolattal is melyet 1980-ban szüntettek meg.
|
|
Törökfái
ROCOman, 2011.12.27 11:49.33 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az állomás egykor a Fehértó nevet viselte. A mellékelt képkocka a "Kisvasutak végnapjai" című filmből származik. Homályosan de olvasható a név az épületen.
|
|
|
Gyöngyös felső
ROCOman, 2011.12.27 09:59.10 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Régebben létezett kapcsolat a nagyvasúttal. Gyöngyös felső megállóhelynél volt egy kitérő, melynek vágánya a temető mellett, majd egy jobbos ív után, mögötte haladt egészen a nagyvasúti rakodóig.
|
|
Bácsalmás
ROCOman, 2011.12.27 08:55.49 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A Bácsalmási GV vázlatos története:
(Forrás: http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=115006015&t=9011033)
A Bácsalmás-Sörházmajor közötti lórévasút 1926-ban épült 600 mm nyomtávolsággal. A kisvasút felépítményébe 7 kg/fm súlyú, 7 méter hosszú sínszálak kerültek beépítésre, mintegy 3000 db. A háború előtti időkből sajnos csak ennyit tudunk.
A háború után 1948. XII. hóban a kisvasút vonala mentén élők úgy döntöttek, hogy hozzájárulnak a kisvasút újraindításának költségeihez, a támogatás mértéke 35%. Kikötés, hogy a vonalat át kell „gombolni” 760 mm nyomtávolságra, hogy a későbbiekben össze lehessen kötni a Szegedi Gazdasági Vasúttal (az ekkor még nincs államosítva).
Bács-Kiskun Vármegye közgyűlése jóváhagyja a tervet.
1949-ben a kisvasút a Békéscsabai GVNV kezelésébe kerül, mely a megmaradt anyagokat lerovancsoltatja, lista 1949. IV .29-ei dátummal:
- Fővágány 10 000 vfm, 7 kg
- Mellékvágány 420 vfm, 7 kg
- Váltó 20 db, 7 kg
- Külső/belső laposheveder 5820/5820 db
- Sínszeg 54 000 db
- Talpfa 13 500 db
- Útátjáró 13 db
- Vágányhídmérleg házzal, 5x4x3 m, 1 db
- Lóré, vasvázas, 2 tg. fékes, pőre, 6 db
- Lóré, vasvázas, 2 tg. fékezetlen, pőre, 1 db
- Lóré oldal és faváz kerék nélkül, 1-1 db
- Lóré faváz kerékkel, 7 db
- Lóré kerékpár, 5 db
A Sörházmajor-Kunbaja vonalszakasz építési engedélyét a KM 7898/IV/57-6/1950. iratszámmal adja ki. Az új pálya a régi folytatásaként, annak 93+00 szelvénypontján kezdődik. A felépítménybe már 9.25 kg/fm súlyú sínszálak kerülnek lengő illesztéssel, akác és tölgy talpfákra szegezve, melyek aljtávolsága 59 cm lett. Az új szakasz legkisebb ívsugara 60 méter.
1950. X. 7-én az átépített és az új szakasz műtanrendőri bejárását megtartották, majd 18-án megindulhatott a korlátozott közforgalom.
1954. V. 1-én a vonatokat a 3801-3899 számtartományban számozzák.
Az 1958. VI. 30-tól érvénybe lépő GVI menetrendfüggelékből a GVI 4 sz. Bácsalmás-Kunbaja vonalára vonatkozó adatok: A Bácsalmás-Kunbaja vonal a II. számú terhelési szakaszba tartozik, Bácsalmásról indulva 11 ezrelék a legnagyobb emelkedő, visszaútban 10 ezrelék. A vonalon a GV 3700 és GV 5700 s. motormozdonyok 53 tonnás, míg a GV 4500 s. mozdonyok 33 tonnás vonatokat továbbíthatnak. Ekkor a vonatok számozása a 601-699 számtartományba esik. A pálya megengedett tengelynyomása 2,7 tonna, a legnagyobb sebesség 15 km/h.
A GV Üzemfőnökséget a MÁV 1962. I. 1-jén 00:00 órakor megszüntette. A Bácsalmási Állami Gazdaság vezetői és dolgozói egyedülálló módon azonban nem akarták, hogy a szívükhöz nőtt kisvasút elpusztuljon, ezért az ÁG átvette az üzemeltetést. Emiatt 1962. VII. 17-én és 18-án egyesített közigazgatási és műtanrendőri bejárást tartottak. A pálya ekkor:
- 10 464 vfm fővonal
- 518 vfm mellékvágány
- 27 db váltó
Az Üzemfőnökség tulajdonában van:
- 1 398.5 vfm 9.3 kg vasaljas repvágány
- 1 792 vfm 9.3 kg faaljas repvágány
- 132 vfm 7 kg vasaljas repvágány
- 1 188 vfm 7 kg faaljas repvágány
A Pft. tulajdonában van:
- 505 vfm 7 kg vasaljas repvágány
- 1 db sínhajlító gép
- 1 db nyomtáv és túlemelés mérő mérce
- 1 db pályakocsi
- 1 db hajtóka
A kisvasút végleges leállásáról és pusztulásának körülményeiről még nem került elő adat.
Az 1964/1965 menetrend még feltünteti a kisvasutat, a helyiek honlapja szerint 1964-ben szűnt meg a személyszállítás.
A vontatási és kocsiszolgálat története:
Amikor a GV 1950-ben megindult, mindössze a GV 210 psz. R35 Hoffer mozdony állt szolgálatba. Ennek teljesítménye a feladathoz kevés volt, így 1954-ig az államosított Mezőhegyesi Cukorgyár gőzmozdonyai csühögtek Bácsalmás és Kunbaja között. A GV 30, 31 és 32 psz. kétcsatlós lokomotívokat 1953-ban az új szállítású GV 324 psz. C50 mozdony egészítette ki.
A Bácsalmási Állami Gazdaság belső forgalmát kezdetben lovakkal, majd később a GVI-től bérelt, vagy átadott dieselmozdonyokkal látták el, pl. GV 3414 (B26 tipus), vagy GV 1411 (MD40 tipus).
A MÁV általi leállításkor a GV 4508, GV 3772 és GV 5722 psz. mozdonyok voltak ide állomásítva. Az öt tonnás gép itt maradt, a két héttonnás pótlására pedig a szintén megszüntetett Gyulai kisvasút GV 3733 psz. motormozdonya érkezett meg (I. 18-án).
A csekély személyforgalom mindössze egy négytengelyes kocsit igényelt, a Bak 43 psz. személyvagont megörökölte az ÁG. 1959-ben érkezett Sárospatakról a MÁV B 202 psz. személyvagon, ő igencsak elcsodálkozhatott a szántóföldek, ligetek, szikesek és majorok között döcögve, hiszen pályafutását a Fővárosban kezdte, mint FVV 5419 psz. villamos!
A teherforgalom mindvégig az R lórék vállán nyugodott, a legkomolyabb tehervagon 1958-ban érkezett a GVI kisújszállási műhelyéből, ő volt a GV Ga 10013 psz. fedett teher.
A MÁV 1962. I. 15-én az alábbi járműveket adta át az ÁG-nak:
- 1 db személykocsi (GV Bak 43)
- 1 db teherkocsi (GV G 17006)
- 4 db fékes GV R lóré
- 17 db fékezetlen GV R lóré
- 2 db fékes GV Ubn csille
- 4 db fékezetlen GV Ubn csille
- 4 db ÁG pályaszámú R lóré
A járművek 1964 utáni sorsa egyelőre ismeretlen.
|
|
Székesfehérvár
Kempelen, 2011.12.26 23:10.19 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Szia!
A 62-es főút nemrég átadott felüljárójától, egészen Székesfehérvár vasútállomás bejáratáig kicserélik a pályát és új alépítményre kerül az egész. A pálya nagyobb ívben fordul rá az M7-es autópálya felüljárójára, amint a mellékelt fényképen látható.
|
|
|
Egervár
söci, 2011.12.26 21:30.11 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Amikor elmentünk az egri várba láttuk hogy a peron olyan mint a járda mert bevezet a várba.
|
|
Székesfehérvár
Utember, 2011.12.26 17:40.00 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Sziasztok!
Bocsi de valaki meg tudná esetleg mondani vagy magyarázni a következőt???:
Még december elején autóval utaztam Pestre,és ahogy Fehérvár határában jártam a vasúti felüljárón ahonnan egész jól be látni a Fehérvár-Budapest vasútvonalat nekem úgy tűnt vagy tűnik mintha egy harmadik vágányt is építenének a már két meglévő mellé!!Mivel úgy volt hogy a felújítás Fehérvárt nem érinti nem értem hogy akkor most mi is a szitu.???Ha valaki tud valamit kérlek írja meg mert az amit ott csinálnak az egy harmadik vágánynak készül ráadásul már a zúzott kő ágyazat is meg van!!Hát előre is köszi minden kedves vasútbarátnak.
Továbbá mindenkinek sikerekben gazdag boldog új esztendőt kívánok!!!
|
|
Sopron-Déli
Central, 2011.12.26 11:53.39 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A bevezető szövegben"Az 1867-ben kiépülő Győr-Sopron-Ebenfurth vonatl (GySEV) másik állomást épített a városban, az a mai Sopron nagyállomás."A helyes évszám 1876.
|
|
Olad
Dõry István, 2011.12.26 10:30.08 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Szombathely felé tekerve megérkezünk a Paragvári utcához, de egyébként a vasútállomásig kényelmesen el lehet jutni a nyomvonalon. Olad irányába sajnos rögtön a híd után a "kerékpárút" elkanyarodik a Perint patak menti gátra, így a régi vasúton való továbbjutást csak a fanatikus vasútbarátoknak ajánlanám, mert csak egy bozótos ösvény vezet tovább, az is megszakad az új elkerülő út miatt (bár onnan legalább van kerékpárút). Íme a járható rész egy szakasza befele. Valójában nincs kiépítve, de sokan használják, mint kerékpárút, mert jó irányba megy.
|
|
|
Olad
Sanya, 2011.12.25 20:02.23 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A képeken látható kerékpár út meddig lett megépítve ? Ki tud róla.
Hajdanán, kiképzés alatt lévő HATÁRŐR újoncok itt mentek menetgyakorlatra.
1974-ben én is részt vettem egy erre haladó menetgyakorlaton.
Akkor még a nyomvonal melleti lakótelep még nem volt meg építve.
|
|
Sopron
Central, 2011.12.25 11:48.40 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az új állomásépület terveit Szántó Gyula, a GyESEV építésze készítette, az épületet 1977-ben adták át. A tervező építész neve helyesen:Szánthó Gyula.Azonkívül a vasúttársaság nevében egy e betűvel kevesebb van!
|
|
Sopron
Central, 2011.12.25 11:42.04 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Itt is helytelenül 1977 szerepel a párhuzamos vágány megszüntetésének időpontjaként.A helyes évszám 1953.
|
|
Harka
Central, 2011.12.25 11:35.27 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Íme egy szövegrész az Ez a vonat elment című könyvből,ami bizonyítja,hogy az 1953-as évszám a helyes,nem pedig az 1977-es!
|
|
|
Sóstógyógyfürdő
ROCOman, 2011.12.24 19:11.19 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
1969.08.01-ig a vágányok Nyíregyháza belterületén vezettek. Az új nyomvonal a nagyvasút záhonyi vonalával párhuzamos. A jelenlegi felvételi épületet 2004-ben adták át.
|
|
Harka
Central, 2011.12.24 13:29.41 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A bevezető szövegben lévő írás"A párhuzamosan futó pályát 1977-ben szüntették meg, azóta egyvágányú pálya köti össze Harka és Sopron állomást. Ekkor vált Harka elágazó állomássá"helytelen,mert a párhuzamos pályát Berbits Lajos miniszter helyszíni szemlét követő rendelkezése értelmében 1953-ban szüntették meg,megsértve vele a trianoni békeszerződést is,amiért Ausztria akkor diplomáciai jegyzékben tiltakozott,de ennek nem sok foganatja lett!Ez a szöveg sajnos téves dátummal szerepel a forrásként megjelölt honlapon is!
|
|
Kralován
11ZOLI1, 2011.12.22 16:05.42 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Kralován állomáson lévő Kandúr (ZSSK Cargo) 742 233 mozdony.
Forrás:http://www.benbe.hu/gallery/szlovakia/pic99_noframe_hun.php
|
|
Szeged-Tisza
Magyarnaba, 2011.12.21 19:51.29 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Ma Szeged-Tisza teherpályaudvaron három Eas kocsi rakodott be. Nem tudom, hogy a bontási tevékenység részeként vagy normál üzemben.
|
|
Szombathely
ZazA, 2011.12.20 00:52.29 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Nincs esetleg valakinek magáról az épületről tervrajza? Modellezéshez kellene, nagyon hálás lennék a segítségért.
|
|
Porpác
Sanya, 2011.12.19 19:40.42 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Balazs 177-nek.
Sok sok elképzelés után egy "Lobby" érdekeltség végett lett meg valósítva ez a nyomvonal.
|
|
Porpác
Sanya, 2011.12.19 19:37.17 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Személyvonat érkezik Hegyeshalom felől,
mellette tehervonat várakozik az indulásra
|
|
|
Répcevis
Sanya, 2011.12.19 16:46.57 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Centrál:
Köszönöm az információt.
Azon a képen ahol a kút látható az sajnos már nem az eredeti.
Hajdanán amikor létezett a vasút, egy kerekes kút szolgálta a vízvételezési lehetőséget.
|
|
Hatvan
szander, 2011.12.19 16:24.26 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Hatvani bizber d70
|
|
|
Répcevis
Central, 2011.12.19 14:32.19 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az egykori állomás előtt lévő kerékpárút a locsmándi határátkelőhöz vezet,igaz nem nyíl egyenesen.
|
|
Kőszeg
Central, 2011.12.19 14:26.26 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A http://hu.wikipedia.org/wiki/Sopron%E2%80%93K%C5%91szeg-vas%C3%BAtvonal szerint Kőszeg és Rőtfalva között a teherforgalom még 1960-ban is megvolt.Akkor ezek szerint a határmenetben Rőtfalva felé közlekedő tehervonatokat csak menesztéssel hatalmazták fel az indulásra?Melyik forgalmi utasítás vonatkozott az itt közlekedő vonatokra?A magyar,vagy az osztrák?Ebben az egykori határmenetben magyar,vagy német nyelven ment az engedélykérés szövege?
|
|
Chernelházadamonya
Dálnoki csaba, 2011.12.19 13:14.25 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Itt töltöttem gyermekkorom első 13 évét. Borzalmas nézni ezt az ostoba rombolást.
|
|