Portelek
Kõvári Anna, 2011.12.31 14:19.47 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Köszönöm a fotókat! Jó volt végignézni! Sajnálom, hogy megszűnt a jegypénztár!!!
Kővári Anna
|
|
Kiskunfélegyháza
Giovanni, 2011.12.30 18:27.14 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A kiskunfélegyházi állomás férfi wc-jét nagyon szépen felújították! Most a nőin a sor! Bízzunk benne hogy a mélyen tisztelt "látogatók" nem teszik tönkre egyéb falfirkákkal és az ülőkéket sem törik le! Most már nem az állomás szégyene és reméljük, sokáig ilyen szép és tiszta marad! Köszönjük az illetékeseknek a felújítást! :-)
|
|
Csömödér ÁEV
ROCOman, 2011.12.30 15:01.09 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Sok szép kép a kisvasútról: http://www.vlaki.com/Photos/vgallery.php?CountryID=036&StationID=31
|
|
Tiszacsege
ROCOman, 2011.12.30 09:45.29 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Tiszacsege vasútállomása régen és ma: http://www.tiszacsege.info/?p=2331 Szikora Imre egykori állomásfőnök fotói.
|
|
Királyrét
ROCOman, 2011.12.30 09:39.54 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A Királyréti Erdei Vasút honlapja: http://kisvasut-kiralyret.hu/
|
|
Kaposmérő
keil janos, 2011.12.29 18:48.04 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Régebben kérdezte valaki a légkondik minek vannak,nagy meglepetés ért mert valami berendezéseket hűtenek vele
|
|
Mahóca
ROCOman, 2011.12.29 13:39.56 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A mahócai szárnyvonal rövid története: http://varboitelkesek.lapunk.hu/?modul=oldal&tartalom=1029890
|
|
Lillafüred
ROCOman, 2011.12.29 13:09.52 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Egy sokkal bővebb leírás a LÁEV történetéről: http://laev.uw.hu/index.php?menu=history2.php
|
|
Szeghalom
KeriPetya, 2011.12.29 11:32.33 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az utasok számára nyilvános illemhely férfi része... egy kis múlt.
|
|
|
Budapest-Déli
Balazs177, 2011.12.28 20:55.37 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A pályaudvart az Alkotás utcai villamosvágányokkal összekötő vágányt még ma is használják,vagy csak stratégiai célból hagyták meg?
|
|
|
Csorvás
_dp_, 2011.12.28 20:30.06 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
És egy utolsó kép a település felől
|
|
|
Csorvás
_dp_, 2011.12.28 20:27.25 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az állomás várótermes oldala
|
|
|
Csorvás
_dp_, 2011.12.28 20:24.10 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Néhány kép az átalakítás előtti állomásról.Nekem ebben a formában jobban tetszett.
|
|
|
Szentlőrinc
samu, 2011.12.28 16:30.48 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Ezen az állomáson dolgozom 5.éve váltókezelőként.Miket Csilla írt még ma is helytállóak.Egy kis helyesbítés ha nem haragszotok:Az egyik képhez az van írva hogy két vonat áll ott.Eleje a sellyei vége a barcsi vonat a 3.-ik vágányon.Nos az nem a 3.-ik hanem a 4.-ik vágány!A 3.-ik csonkavágány a magasperonban végződik.Szép napot mindenkinek :-)
|
|
Ipolyszög
ROCOman, 2011.12.28 15:47.56 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Köszönjük szépen az észrevételt. Intézkedem a megálló felvételéről.
|
|
Ipolyszög
sinszeg97, 2011.12.28 15:24.00 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Balassagyarmat felé van még egy megállóhely:Égerláp. A 2011-2012 es menetrendben benne van,de a vonatok nem állnak meg.
|
|
Székesfehérvár
Utember, 2011.12.28 14:14.20 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
kempelen!Nagyon köszönöm az infót!
|
|
Pellérd
Train Station, 2011.12.28 11:48.43 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A kerékpárút által érintett híd a Pécsi-víz felett ível át,mely a 63-as (Pécs-Harkány) vonal hídja volt.
|
|
Debrecen
Tóth László, 2011.12.28 01:13.20 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A 3006-os MD-ét én vezettem az utolsó előtti két útján...
Az MD az egyik kedvenc tipusom volt.
Beo. gépek: a 3038-as, azt követte a 3031-es Kb. hat évig vezettem ezt a tipust.
Tóth Laszló mv.
|
|
Tabdi
Taurus1116, 2011.12.27 22:44.24 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A pálya Budapest felé
|
|
|
Tabdi
Taurus1116, 2011.12.27 22:43.10 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A megállóhely 2011 őszén.
|
|
|
Dunaföldvár
Bohir, 2011.12.27 16:46.53 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Újjáéledés, vagy vergődés Dunaújváros alatt. Dunaföldvár már nem érhető el vonattal. hajdan három irányból érkeztek ide a vonatok. Nagy hiba és ki tudja milyen loby (bár sejtésem van) állt mögötte,hogy a vasúti síneket rekord idő alatt visszafordíthatatlanul felszedték Dunaföldvár - Solt között Ami egy stratégiai és alternatív útvonalként is szolgált
Aki foglalkozik, vagy egyszerűen van véleménye a fent említett vonallal kapcsolatban írjon! Várom hozzászólását és ha van fényképeit.
|
|
Kecskemét Rávágytér
ROCOman, 2011.12.27 15:16.38 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az egykori végállomás épülete jól beleillik a vonalon található többi épület sorába. Valaha igen jelentős forgalmat tudhatott magáénak nem utolsó sorban kedvező elhelyezkedése miatt. (Forrás: Kisvasutak végnapjai című film.)
|
|
|
Kecskemét Rávágytér
ROCOman, 2011.12.27 15:10.51 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Ezen a térképrészleten még látható egykor hol végződött a vonal. (Forrás: Kisvasutak végnapjai című film.)
|
|
|
Kecskemét Rávágytér
ROCOman, 2011.12.27 15:09.07 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Ezen a térképrészleten már csak Kecskemét alsó nagyvasúti állomással van kapcsolat. (Forrás: Kisvasutak végnapjai című film.)
|
|
|
Kecskemét Rávágytér
ROCOman, 2011.12.27 15:05.58 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az egykori végállomás helyén lakótelep épült. (Kép: Google Earth)
|
|
|
Kecskemét alsó
ROCOman, 2011.12.27 12:42.48 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az állomás rendelkezett kisvasúti kapcsolattal is melyet 1980-ban szüntettek meg.
|
|
Törökfái
ROCOman, 2011.12.27 11:49.33 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az állomás egykor a Fehértó nevet viselte. A mellékelt képkocka a "Kisvasutak végnapjai" című filmből származik. Homályosan de olvasható a név az épületen.
|
|
|
Gyöngyös felső
ROCOman, 2011.12.27 09:59.10 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Régebben létezett kapcsolat a nagyvasúttal. Gyöngyös felső megállóhelynél volt egy kitérő, melynek vágánya a temető mellett, majd egy jobbos ív után, mögötte haladt egészen a nagyvasúti rakodóig.
|
|
Bácsalmás
ROCOman, 2011.12.27 08:55.49 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A Bácsalmási GV vázlatos története:
(Forrás: http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=115006015&t=9011033)
A Bácsalmás-Sörházmajor közötti lórévasút 1926-ban épült 600 mm nyomtávolsággal. A kisvasút felépítményébe 7 kg/fm súlyú, 7 méter hosszú sínszálak kerültek beépítésre, mintegy 3000 db. A háború előtti időkből sajnos csak ennyit tudunk.
A háború után 1948. XII. hóban a kisvasút vonala mentén élők úgy döntöttek, hogy hozzájárulnak a kisvasút újraindításának költségeihez, a támogatás mértéke 35%. Kikötés, hogy a vonalat át kell „gombolni” 760 mm nyomtávolságra, hogy a későbbiekben össze lehessen kötni a Szegedi Gazdasági Vasúttal (az ekkor még nincs államosítva).
Bács-Kiskun Vármegye közgyűlése jóváhagyja a tervet.
1949-ben a kisvasút a Békéscsabai GVNV kezelésébe kerül, mely a megmaradt anyagokat lerovancsoltatja, lista 1949. IV .29-ei dátummal:
- Fővágány 10 000 vfm, 7 kg
- Mellékvágány 420 vfm, 7 kg
- Váltó 20 db, 7 kg
- Külső/belső laposheveder 5820/5820 db
- Sínszeg 54 000 db
- Talpfa 13 500 db
- Útátjáró 13 db
- Vágányhídmérleg házzal, 5x4x3 m, 1 db
- Lóré, vasvázas, 2 tg. fékes, pőre, 6 db
- Lóré, vasvázas, 2 tg. fékezetlen, pőre, 1 db
- Lóré oldal és faváz kerék nélkül, 1-1 db
- Lóré faváz kerékkel, 7 db
- Lóré kerékpár, 5 db
A Sörházmajor-Kunbaja vonalszakasz építési engedélyét a KM 7898/IV/57-6/1950. iratszámmal adja ki. Az új pálya a régi folytatásaként, annak 93+00 szelvénypontján kezdődik. A felépítménybe már 9.25 kg/fm súlyú sínszálak kerülnek lengő illesztéssel, akác és tölgy talpfákra szegezve, melyek aljtávolsága 59 cm lett. Az új szakasz legkisebb ívsugara 60 méter.
1950. X. 7-én az átépített és az új szakasz műtanrendőri bejárását megtartották, majd 18-án megindulhatott a korlátozott közforgalom.
1954. V. 1-én a vonatokat a 3801-3899 számtartományban számozzák.
Az 1958. VI. 30-tól érvénybe lépő GVI menetrendfüggelékből a GVI 4 sz. Bácsalmás-Kunbaja vonalára vonatkozó adatok: A Bácsalmás-Kunbaja vonal a II. számú terhelési szakaszba tartozik, Bácsalmásról indulva 11 ezrelék a legnagyobb emelkedő, visszaútban 10 ezrelék. A vonalon a GV 3700 és GV 5700 s. motormozdonyok 53 tonnás, míg a GV 4500 s. mozdonyok 33 tonnás vonatokat továbbíthatnak. Ekkor a vonatok számozása a 601-699 számtartományba esik. A pálya megengedett tengelynyomása 2,7 tonna, a legnagyobb sebesség 15 km/h.
A GV Üzemfőnökséget a MÁV 1962. I. 1-jén 00:00 órakor megszüntette. A Bácsalmási Állami Gazdaság vezetői és dolgozói egyedülálló módon azonban nem akarták, hogy a szívükhöz nőtt kisvasút elpusztuljon, ezért az ÁG átvette az üzemeltetést. Emiatt 1962. VII. 17-én és 18-án egyesített közigazgatási és műtanrendőri bejárást tartottak. A pálya ekkor:
- 10 464 vfm fővonal
- 518 vfm mellékvágány
- 27 db váltó
Az Üzemfőnökség tulajdonában van:
- 1 398.5 vfm 9.3 kg vasaljas repvágány
- 1 792 vfm 9.3 kg faaljas repvágány
- 132 vfm 7 kg vasaljas repvágány
- 1 188 vfm 7 kg faaljas repvágány
A Pft. tulajdonában van:
- 505 vfm 7 kg vasaljas repvágány
- 1 db sínhajlító gép
- 1 db nyomtáv és túlemelés mérő mérce
- 1 db pályakocsi
- 1 db hajtóka
A kisvasút végleges leállásáról és pusztulásának körülményeiről még nem került elő adat.
Az 1964/1965 menetrend még feltünteti a kisvasutat, a helyiek honlapja szerint 1964-ben szűnt meg a személyszállítás.
A vontatási és kocsiszolgálat története:
Amikor a GV 1950-ben megindult, mindössze a GV 210 psz. R35 Hoffer mozdony állt szolgálatba. Ennek teljesítménye a feladathoz kevés volt, így 1954-ig az államosított Mezőhegyesi Cukorgyár gőzmozdonyai csühögtek Bácsalmás és Kunbaja között. A GV 30, 31 és 32 psz. kétcsatlós lokomotívokat 1953-ban az új szállítású GV 324 psz. C50 mozdony egészítette ki.
A Bácsalmási Állami Gazdaság belső forgalmát kezdetben lovakkal, majd később a GVI-től bérelt, vagy átadott dieselmozdonyokkal látták el, pl. GV 3414 (B26 tipus), vagy GV 1411 (MD40 tipus).
A MÁV általi leállításkor a GV 4508, GV 3772 és GV 5722 psz. mozdonyok voltak ide állomásítva. Az öt tonnás gép itt maradt, a két héttonnás pótlására pedig a szintén megszüntetett Gyulai kisvasút GV 3733 psz. motormozdonya érkezett meg (I. 18-án).
A csekély személyforgalom mindössze egy négytengelyes kocsit igényelt, a Bak 43 psz. személyvagont megörökölte az ÁG. 1959-ben érkezett Sárospatakról a MÁV B 202 psz. személyvagon, ő igencsak elcsodálkozhatott a szántóföldek, ligetek, szikesek és majorok között döcögve, hiszen pályafutását a Fővárosban kezdte, mint FVV 5419 psz. villamos!
A teherforgalom mindvégig az R lórék vállán nyugodott, a legkomolyabb tehervagon 1958-ban érkezett a GVI kisújszállási műhelyéből, ő volt a GV Ga 10013 psz. fedett teher.
A MÁV 1962. I. 15-én az alábbi járműveket adta át az ÁG-nak:
- 1 db személykocsi (GV Bak 43)
- 1 db teherkocsi (GV G 17006)
- 4 db fékes GV R lóré
- 17 db fékezetlen GV R lóré
- 2 db fékes GV Ubn csille
- 4 db fékezetlen GV Ubn csille
- 4 db ÁG pályaszámú R lóré
A járművek 1964 utáni sorsa egyelőre ismeretlen.
|
|