Sashalom
Bamboo, 2010.09.16 21:36.59 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Útátjáró felújítás. Ekkor tették be a gumielemeket az aszfalt helyett. (Pétervári Dávid)
|
|
|
Sashalom
Bamboo, 2010.09.16 21:33.34 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Még amikor működött az újságos és lehetett jegyet venni nála! (Pétervári Dávid)
|
|
|
Sashalom
Bamboo, 2010.09.16 21:31.11 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Régebben még fordítás is volt itt! Mára már nem lehet bemenni mozdonnyal sem. (Szabó Zoltán)
|
|
|
Szák-Szend
Tavi Rózsa, 2010.09.16 20:21.17 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Jó hogy van itt régi fotó a régi állomás épületéről. A naygypapám, Pernyeszi Ferenc itt élt gyerekkorában, 1910-1925 között. Az édesapja volt az állomásvezető. Aztán Pápára, majd Bpestre költöztek. Nekem rengeteget mesélt a gyerekkori élményeiről.
|
|
Sárvár
Sanya, 2010.09.16 19:54.10 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Sárvár állomás egykori állítóközpont a páros oldalon. A kijáró vonat Zalabér-Batyk irányába közlekedik. Forrás Ganz motorkocsik című könyv.
|
|
|
Lepsény felső
vorilaci, 2010.09.16 08:10.00 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A fotó egy részlet az 1956-os menetrendből. Ez és a megelőző hozzászólások alapján a megállóhely egykori léte hitelesnek tekinthető.
|
|
|
Székesfehérvár
V43 3201, 2010.09.15 15:00.24 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Elkezték a vágányhálózatot felújítani amiráfér már a bizberre is hiszen egy majdnem 70 évesberendezés van ott.
|
|
Martonvásár
Forrest, 2010.09.15 00:35.59 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Kedves tothgabi!
Köszönöm a reagálást a hozzászólásomra. Azóta már elég sok idő eltelt... Nem lehet tudni, hogy mikor lesz készen az állomás? Már nagyon jó lenne...
|
|
Petneháza
raps, 2010.09.14 21:32.13 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az egykoron az állomáson lévő épületet lebontották.
|
|
Nyírkarász
raps, 2010.09.14 21:31.25 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az egykori kétszintes állomásépület áll. Bár a nyílászárók felújításra szorulnának, de maga az épület statikailag megfelelő állapotú.
|
|
Gyulaháza
raps, 2010.09.14 21:30.05 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az egykori állomásépület áll. Jelenleg fűrészüzemként funkcionál.
|
|
Anarcs
raps, 2010.09.14 21:28.57 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az egykori állomás épület még áll. Tudomásom szerint lakják.
|
|
Vitézipuszta
pumpolini, 2010.09.14 15:12.49 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Pesti János: Baranya megye földrajzi nevei
"...1912-ben megépült a vasút, s azóta Vitézipusztának az a része, amelyen keresztülmegy a vasút, ezt a nevet viseli..."
|
|
Szigetvár
pumpolini, 2010.09.14 14:55.00 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Pesti János: Baranya megye földrajzi neve
"...A Szigetvár—Kaposvár szárnyvonalat 1977. jan. 1-én szüntették meg..."
|
|
Mozsgó-Szulimán
pumpolini, 2010.09.14 14:37.33 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Pesti János: Baranya megye földrajzi nevei
"A vasútvonalat 1977. jan. 1-én megszüntették..."
|
|
Almamellék
pumpolini, 2010.09.14 14:28.25 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Pesti János: Baranya megye földrajzi nevei
"...Almamellék vasútállomás Ép. 1901-ben épült, a vasútvonal
1977-ben szűnt meg..."
"...A vasúti töltés itt 1940-ben nagyon megcsúszott..."
Szintén a Fenteb említett műből:
Az ibafai kavicbányáról:
"...Kavicsbánya Az 1900-as években a szigetvári—kaposvári vasút építésekor sok kavicsot szállítottak innen az almamelléki állomás környékére..."
|
|
Szatina-Kishajmás
pumpolini, 2010.09.14 13:34.13 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Pesti János: Baranya megye földrajzi nevei
"... Vasúti aluljáró: 1973-ban adták át a forgalomnak..."
|
|
Máza-Szászvár
pumpolini, 2010.09.14 13:08.08 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Pesti János: Baranya megye földrajzi nevei
"...Rizni vasút: Bánya vasút [Iparvágány] Ipari vasút. Ezen szállították csillékben a szenet a szászvári bányából a Máza-Szászvár vasútállomásra..."
|
|
Kárász-Köblény
pumpolini, 2010.09.14 13:02.14 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Pesti János: Baranya megye földrajzi nevei
"...Liponya-kút: Kárász—Köblény vasiítállomás és környéke. A vasútállomás körül kialakult településrész. Főleg vasúti alkalmazottak lakják..."
|
|
Szalatnak
pumpolini, 2010.09.14 12:49.29 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Pesti János: Baranya megye földrajzi nevei
"...A vasút építkezésekor itt olasz és macedón vendégmunkások laktak. Tetvesek voltak..." -lásd a Mohácsnál leítakat a vonalépítéssel kapcsolatban - a szerk.-
"..Vasútépítés után megcsúszott itt a föld..."
"..Vasútvonal [Dombóvár—Bátaszék vasútvonal] Hatalmas kanyarokat írva éri el Szalatnakot..."
|
|
Vásárosdombó
pumpolini, 2010.09.14 12:40.13 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az őrházat Kutnyánszki-őrházként (Hnt: Vasúti őrház) említi Pesti János: Baranya megye földrajzi nevei című munkája.
|
|
Mohács
pumpolini, 2010.09.14 11:55.53 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Kis kiegészítés a tőrténethez, Mohács vasúti történeti érdekességek.
forrás: Pesti János: Baranya megye földrajzi nevei
Mohács Vasútállomás: A megye első vasútvonalának állomása. Az Első Duna Gőzhajózási Társaság építtette 1856-ban. A szerb név s a régi hivatalos elnevezések erre utalnak! Az első szénszállító vonat 1857. V. 2-án futott be Üszögről (ma: Péosbányarendező). A személyforgalom 1859-ben indult meg vegyes (teher- és személyt szállító) szerelvénnyel. A vasút ipartörténeti érdekessége, az első mozdony a �Mohács" nevet viselte, és 258 lóerős volt. Ezt Csehországból hajóval hozták Mohácsig, de mivel még nem volt meg a vasútvonal, 24 ló vontatta a rossz országúton Üszögre 3 nap alatt. A kisgyulai (belvárdgyulai) dombon még 12 lovat kellett eléje fogni.� �Az 1860-as évek elején is végbemenő partszakadás miatt többször beljebb kellett helyezni a vasúti vágány végpontját
Kisvasút (Lóré): n. Louré 'Pferdebahn': n. Klá Aizdvou 'Kleine Eisenbahn'
Vasútvonal, keskeny vágányú iparvasút. Habsburg Frigyes főherceg építtette 1892�98-ig. Az uradalom, 1945 után a Sátorhelyi ÁG telepeit kötötte össze. Termény-, fa- és személyszállításra használták. Kezdetben lovak, később gőz-, majd Diesel-mozdonyok vontatták a szerelvényeket. A végállomás Erdőfűn volt. A mohácsi vasútállomásra kb. 1956-ig közlekedett. Utána felszedték a síneket.
Főhercegi kisvasút rakodója: Kisvasút álomása É, az iparvasút állomása.
Budai bakterház - Egyes bakteház - Egyes őrház: n. Stácjouvehtdrhüusz 'Stationswächterhaus' 'állomás őrháza' É, számozásáról, fekvéséről (a budai, a szőlőhegyi országúton, az állomás közelében), rendeltetéséről kapta nevét.
Még egy részlet a fentebb említett könyvből:
"...Mohács-Pécs Vasútvonal. 1852�57-ig építette több ezer, köztük olasz, cseh, morva munkás. Fékentartásukra a DGT magánrendőrségetalkalmazott,. A kolerajárvány megtizedelte az építőket, a hercegszentmártoni (ma: Marokhoz tartozik!) temetőben nyugszanak.
Fűtőház: németül. Háccháusz 'Heizhaus' [K16: Maschinen Heizhaus] É, gőzmozdonyok felfűtésére. Használaton kívül!..."
|
|
Zirc
bzsoltie, 2010.09.13 23:26.37 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Márciusban ment el az utolsó bauxitvonat, de fáért akár többször is mennek egy héten Dudarra, ha van rá igény.
|
|
Csikéria
Train Station, 2010.09.13 20:20.34 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
refkov!
Milyen tipusú épület állt Csikérián?Mint a madarasi?Mert szerintem az volt a környéken elterjedve a kisebb állomásokon.
|
|
Bácsalmási vöröserdő
Train Station, 2010.09.13 20:19.17 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
http://www.turizmusonline.hu/cikk/ujra_indulhat_a_szeged_szabadka_baja_vasutvonal/index.php
Remélem megvalósul az elképzelés.Így Bácsalmás 7 vágánya nem állna kihasználatlanul.És a térségnek sem jönne rosszul a vonal megnyitása.
|
|
Kecskemét
pumpolini, 2010.09.13 18:26.44 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Borovszky Samu, Magyarország vármegyéi, Pest–Pilis-Solt-Kiskun monográfia 1910.
Kecskemét állomásairól, vasúti állapotáról
"...A város belterületén van három állomás : Kecskemét pályaudvar, Alsópályaudvar és Máriaváros ; a külterületeken 14 állomás és 16 megállóhely. A város az utóbbi két évtized alatt egy millió koronát költött helyiérdekű vasutakra. Újabban még a következő két h. é. vasút építése van tervbe véve : Kecskemét, Orgovány, Szabadjakabszállás,
Bugacz, Móriczgát, Szánk, Kiskunmajsa, Mérges, Ötömös. Átokháza, Tompa és Szabadka ; továbbá Budapest, Soroksár, Alsónémedi. Bugyi, Felsöpeszérpuszta, Középpeszérpuszta. Középadacspuszta, Dinnyéshalom, Felsővári major, Vágójárás, Kisnyir és Kecskemét között..."
|
|
Kerekegyháza
pumpolini, 2010.09.13 18:20.44 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Borovszky Samu, Magyarország vármegyéi, Pest–Pilis-Solt-Kiskun monográfia 1910.
"...Ebből a szakaszból - Lajosmizse-Kecskemét /a szerk./ - Kisinyirnél ágazik ki a kerekegyházi vonal, melyet egy nappal később, 1905. január 16-án nyitottak meg..."
|
|
Lajosmizse
pumpolini, 2010.09.13 18:16.43 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Borovszky Samu, Magyarország vármegyéi, Pest–Pilis-Solt-Kiskun monoráfia 1910.
"... A Kecskémét—lajosmizsei vonalat 1905. január 15-én helyezték üzembe és így a város - Kecskemét /a szerk./- kettős összeköttetést nyert a fővárossal..."
|
|
Tiszaug
pumpolini, 2010.09.13 18:12.47 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Borovszky Samu, Magyarország vármegyéi, Pest–Pilis-Solt-Kiskun monográfia 1910.
A tiszaugi vona megnyitásáról ír ( 1896. október 3.)
"...Az első helyi érdekű vasút volt a Kecskémét—fülöpszállási, melyet 1895. október 10-én adtak át a közforgalomnak.
A rákövetkező év október 3-án a Kecskemét—tiszaugi vonalat nyitották meg, mely a Tisza felé nyitja meg a közlekedést..."
|
|
Dunapataj
pumpolini, 2010.09.13 18:04.32 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Borovszky Samu, Magyarország vármegyéi, Pest–Pilis-Solt-Kiskun monográfia 1910.
"...A Kunszentmiklós—dunapataji helyi érdekű vasút 1902. október 21-én nyílt meg. Hossza 50 km. Állomásai a következők : Kunszentmiklós-Tass, Szalkszentmárton, Csabony, Dunavecse, Apostag, Dunaegyháza, Solt. Dunatetétlen. Állampuszta, Harta és Dunapitaj. E vonalon 6 vegyesvonat közlekedik naponta..."
|
|