Ercsi
Németh János, 2011.01.23 18:29.26 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Tudja valaki hogy meg van-e még az állomás mellett volt segédtiszti tanfolym épülete? Ami régen a kivasút épülete volt.Valamikor régen 1974-ben ott tanultam.Eseleg valakinek van-e képe róla? Kösz.
|
|
Budapest-Déli
balazs177, 2011.01.23 13:57.14 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Tényleg kár,hogy csak ez a kisebb épületrész maradt meg az egykori igazgatósági épületből.Azt esetleg tudja valaki,hogy a Déli Vasút levéltára is ebben az épületben volt e?Csak annyit hallottam róla egyszer,hogy ez a levéltár valamikor megsemmisült és a Déli Vasút magyar adatai,feljegyzései odavesztek.Sajnos máig nagy űrt hagyva a vasúttörténészeknek.
|
|
Tokod
Faragó Ferenc, 2011.01.23 13:39.15 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Sziasztok!
Nem tud valaki információkat a régi sárisápi vonalról? Mert nagyon jó lenne ha végre újra lenne ott vonat...
|
|
Felsőtárkány-Fűtőház
ROCOman, 2011.01.23 11:56.45 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Jegyzőkönyv a Felsőtárkányi Állami Erdei Vasút tervezett átépítéséről: http://www.125-126.atw.hu/
|
|
Dorog
ROCOman, 2011.01.23 10:03.25 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Egy, az állomással foglalkozó honlap: http://tar001.fw.hu/vonal_3/dorog_elveszett.htm
|
|
Délegyháza
ROCOman, 2011.01.23 09:50.27 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Délegyháza vágányhálózati rajza, kb. az 1970-es évek elején.
|
|
|
Veresegyház
ROCOman, 2011.01.23 09:25.38 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A G5 Mozgókép Műhely gondozásában egy film is megjelent a vonalról, "Volt egyszer egy kismuki..." címmel.
|
|
Tajó
Ailton, 2011.01.23 00:17.10 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
írjál a MÁV Ingatlankezelőnek, ők meg tudják mondani, ha az övék, ha nem akkor végső esetben Földhivatal.
|
|
Martonvásár
balazs177, 2011.01.22 19:17.08 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Valaki esetleg tudja,hogy mikor bontották el az állomás régi Déli Vasúti felvételi épületét,és miért kellett újat építeni?
|
|
Budapest-Déli
Central, 2011.01.22 17:53.57 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az infót,hogy ez az épület a Déli Vasút egykori igazgatósági épülete a következő linkről vettem:http://www.omm.hu/tortenet.htm
Egyébként nagyon valószínű,hogy ez a rózsaszínű épület tényleg a régi képen látható nagy igazgatósági épület egy megmaradt szekciója.Az épület osztása,nyílászárói teljesen erre utalnak.
|
|
Sóstógyógyfürdő
Zsolesz, 2011.01.22 17:16.06 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A vonal "szüneteltetése" az idiotizmus egy újabb magyar mérföldköve! Nem látják a Sóstógyógyfürdőben és a hozzá kapcsolódó vonalban rejlő lehetőségeket?
|
|
Újkótaj
Zsolesz, 2011.01.22 17:08.18 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Ha "egyes illetékeseknek" volna egy milligrammnyi eszük a hasznosításra, akkor az ilyen kisvasutak élhetnének és virágozhatnának.
|
|
Kőszeg
Zsolesz, 2011.01.22 16:44.07 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Ja, igen...A téglagyár! Közúton szállít, tehát nem neki kell a vasúti szállítás. Őszi forgalomban néhány kocsi gabonát szállítanak a vonalon. Egyik nap éjszaka megy Kőszegre 2-3 üres kocsi a kiszolgáló menettel, következő éjszaka rakottan bemegy Szombathely-Rendezőbe. Ez talán még egyszer-kétszer eljátszódik egy évben, de aztán tényleg ennyi a "teherforgalom."
|
|
Nyárilegelő
Petrás Bence, 2011.01.22 16:41.41 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Néha egy-két rövidke tehervonat, vagy a Pft.-s vonat szokta itt bevárni a személyt.
|
|
Kőszeg
Zsolesz, 2011.01.22 16:37.43 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A Szombathely-Kőszeg vasútvonalon nincs teherforgalom! Kivéve akkor, ha megrendelnek nagy ritkán egy oda-vissza kiszolgáló menetet. Ez a gyakorlatban ÉVENTE talán egy-két, maximum három vonatpárt jelent.
|
|
Szombathely-Rendező
Zsolesz, 2011.01.22 16:24.45 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Légoltalmi figyelőhely! Köszönöm, hogy kijavította a tévedésemet!
|
|
Budapest-Déli
ROCOman, 2011.01.22 15:22.47 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Kebelei György második képe mellett ez a tény, mármint, hogy a MÁV Tervezőintézet épülete, olvasható. Ophoven Jenő sajnos nem regisztrált felhasználónk, így ebben nem tudok segíteni. Ha olvassa az oldalt, bizonyára kapcsolatba lép önnel.
|
|
Tarjánpuszta
Marec, 2011.01.22 15:05.29 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
egyik kedvenc állomásom sokat utazok errefele...
|
|
Budapest-Déli
Barcza László, 2011.01.22 13:45.56 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A kép aláírása sajnos téves azért kérem kicserélni. A MÁVTI épületét mutatja, s nem a Déli vasút üzletvezetőségi épületét. Ophoven jenő képe pontos. Az állításomat helyszinrajzzal tudom bizonyítani. A volt üzletvezetőségi épületből csak egy földszintes " barak" áll jelenleg is a MÁVTI éléület mellett. Ophoven jenővel szeretnék kapcsolatba kerülni mert április 1 én lesz a pályaudvar 150 éves
|
|
Tajó
Icus, 2011.01.22 11:11.08 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Ha valaki tudja kinek a tulajdona az állomás épület? Kérem jelezze
|
|
Nyárilegelő
ROCOman, 2011.01.22 07:22.10 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az ez évi érvényes menetrend szerint ezen a megállóhelyen semmilyen vonat nem áll meg, ergo vonatkeresztezés sincs.
|
|
Kazincbarcika
apyd, 2011.01.21 23:38.31 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Szerettem itt dolgozni, örömmel gondolok az itt eltöltött hat évre
|
|
Nyárilegelő
Petrás Bence, 2011.01.21 23:00.56 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Azért néha van itt vonatkereszt. A kisvasút egyik útvonalleírásában forgalmi kitérőként van feltüntetve.
|
|
Godisa
SoNa, 2011.01.21 21:14.21 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Szerintem az épület nem MÁV III. osztályú, hanem HÉV II. osztályú típusterv alapján épült.
http://www.vasutallomasok.hu/tphev-o.php?osz=2
|
|
Okorág-Kárászpuszta
Nagy Ferenc, 2011.01.21 20:36.11 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A hatvanasévek közepén én Kárászpusztáról, míg többen Okorágról jártunk Sellyére gimnáziumban.A hatvanas évek elején nagyon sok élőállatot vagoníroztak be az állomáson és szállitották Nyugat-Európában.Nagyon forgalmas vasutállomás volt.Sajnos Okorág is Kárászpuszta is az enyészeté vált azóta. Nagyon egyetértek Gonda Renátóval.T.Nagy Ferenc
|
|
Zalalövő
pumpolini, 2011.01.21 19:30.44 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A 22-es vonal átadási dátuma:
"...22. Körmend - Zalalövő (22,3 km) 1907. 06. 25.."
http://somogyivasutak.hu/
|
|
Almásfüzitő
pumpolini, 2011.01.21 19:26.50 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A 4. vonal átadási dátuma:
"...4. [Esztergom -] Esztergom-Kertváros - Almásfüzitő [- Komárom] (37,3 km) 1891. 11. 28. .."
http://somogyivasutak.hu/
|
|
Sellye
pumpolini, 2011.01.21 19:22.45 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az 1. hozzászóláshoz egy utolsó menetrendi részlet:
"Utoljára személyvonattal a 62-esen - 2007. március 3.
38126-os számú vonat 38121-es számú vonat
Km Érk. Ind. Km Érk. Ind.
0 Sellye 15:52 0 Villány 17:57
4 Csányoszró 15:58 15:58 10 Beremendi Cementmű 18:07 18:07
8 Nagycsány 16:02 16:02 12 Nagyharsány 18:10 18:11
11 Vajszló 16:06 16:07 19 Siklós 18:18 18:19
16 Sámod 16:16 16:16 20 Siklósi szőlők 18:21 18:21
21 Kémes 16:31 16:32 21 Máriagyűd 18:23 18:24
24 Drávacsepely 16:41 16:41 26 Harkány 18:29 18:30
28 Kovácshida 16:54 16:55 30 Kovácshida 18:35 18:36
32 Harkány 17:00 17:01 34 Drávacsepely 18:49 18:49
37 Máriagyűd 17:06 17:07 37 Kémes 18:58 18:59
38 Siklósi szőlők 17:09 17:09 42 Sámod 19:14 19:14
39 Siklós 17:11 17:12 47 Vajszló 19:23 19:24
46 Nagyharsány 17:19 17:20 50 Nagycsány 19:28 19:28
48 Beremendi Cementmű 17:23 17:23 54 Csányoszró 19:32 19:33
58 Villány 17:33 58 Sellye 19:39.."
http://somogyivasutak.hu/
|
|
Kadarkút
pumpolini, 2011.01.21 19:14.50 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Helyszínrajz:
http://somogyivasutak.hu/cikkepek/kadarkut_nehai_iparvasutjai/kicsi_kadarkuti_iparvasut.png
http://somogyivasutak.hu/
|
|
Homokszentgyörgy
pumpolini, 2011.01.21 19:11.58 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
"...Homokszentgyörgy kisvasútjának története
2009.07.20. Kaposvár-Barcs (Kaposmérő-Középrigóc)
Az Uglyai Faipar Rt. 1942-ben épített 600 mm-es nyomközű iparvasutat Homokszentgyörgytől Dénesmajoron és Szélestó-erdőn át Cukortópusztáig, hogy azzal a gróf Széchenyi Margit és Móric tulajdonában volt erdőségek kitermelt faanyagát el tudják szállítani. A kisvasút kb. 4,5-5 km hosszú (összesen 5734 vfm-es) volt, 7-9 kg/fm-es sínszálakból épült. A vonal a Kaposvár - Barcs vasútvonal homokszentgyörgyi megálló-rakodóhelyéről indult, onnan - rövid szakaszon a MÁV-pályával párhuzamosan - északi, később nyugati, északnyugati irányba haladt (részben uradalmi utak mentén, részben uradalmi területeken kanyargott).
„A vonal a MÁV megálló-rakodóhely területét elhagyva, az uradalmi dűlőút mellé fordul és mintegy 500 m. hosszban, annak jobboldalán észak felé vezet. Utóbbi út keresztezése után nyugati, majd északi irányba fordulva a 10/11. szelv. között gr. Széchenyi Mór uradalmának területére lép. Ezen, - részben uradalmi utak mentén, részben uradalmi földeken - bal, illetve jobbirányú ívekkel ismételten irányt változtatva, - nagyjából északi irányba halad, a 49. szelvénynél éri el a kitermelendő erdőt és annak szélét követve az 50+66 szelv.-nél ér véget. A vasút végső szakasza ideiglenes munkapálya jellegű, mely az erdőkitermelésnek megfelelően áthelyezhető, illetve meghosszabbítható.”
Egy 1943-as jegyzőkönyvből
Mozdonyszín Homokszentgyörgyön épült. Mindössze 4 db kitérő került beépítésre Homokszentgyörgyön és Cukortópusztán. „Mozdonyként a kezdettől 1943-ig egy Orenstein és Koppel gyártmányú MD-2 típusú dízel dolgozott, amelyre házilag készített bódé került. 1943-tól egy 25 HP-s (lóerős) iker kétcsatlós gőzös üzemelt. Mindkét mozdony esetében lóvontatású üzem is létezett időszakosan, szükség szerint.” (KBK-Füzetek XXXV-XXXVI., Marton Zsolt: A Homokszentgyörgyi Kisvasút)
A kisvasút, mint az erdőbirtokok tartozéka, 1945-ben a földreform keretei közt kincstári tulajdon lett. Háborús rombolás nem érte. 1947. január 3-tól elvileg Magyar Állami Erdőgazdasági Üzemek (Mállerd) kezelésébe került, ám a történet nem volt ilyen egyszerű: 1948. február 13-án a volt tulajdonosok és a vasutat átvenni szándékozó Mállerd, illetve a helyiek képviselői és egyéb szervezetek összeültek, hogy rendezzék a vasút tulajdonjogát. A Mállerd igényt tartott a vasútra, mert állításuk szerint szükségük volt rá a kitermelendő fa szállításához, az Uglyai Faipar Rt. viszont nem akarta odaadni vasútját: arra hivatkoztak, hogy már nincs is mit kitermelni onnan, a vasút csak részben épült az erdőtulajdonosok területén, saját költségükön létesítették, s hogy az ideiglenes jelleggel épült vonalat joguk van fölszedni és a síneket elszállítani. A Dénesmajorban frissen földhöz jutottak képviseletében megszólaló frissen megalakult Homokszentgyörgyi Földmíves Szövetkezet azonban azt szerette volna elérni, hogy a vasút tovább működjön, s tulajdonosa lehetőséget biztosítson a szállításra a dénesmajoriaknak. Ezt a Mállerd vállalta. Az Országos és a Megyei Földhivatal úgy találta, hogy a földreformban a vasút is érintett, így annak állami tulajdonba, a Mállerd kezelésébe kell kerülnie.
Az 1948. február 13-i bejárás alkalmával a helyszínen megállapították, hogy az akkor használaton kívüli vasút üzemképtelen. A meglévő jármű- és eszközállományról leltárt is készítettek. Ebből tudhatjuk, hogy a kisvasút gördülőállományát ekkor a következők jelentették: 1 db 25 lóerős, iker kétcsatlós gőzmozdony (600 literes víztartállyal), 14 db favázas forgózsámolyos szállítókocsi, 4 db vasvázas forgózsámolyos szállítókocsi, 3 db használhatatlan rossz kocsi, 1 db pályakocsi (kifogásolhatatlan állapotban szinte semmi sem volt, sok volt a kisebb hiba a járműveken).
Ezt követően már nem valószínű, hogy használták volna a vasutat. 1950. július 3-án a Kaposvári Gazdasági Vasutak Vállalat kezelésébe került. 1950 végén a Homokszentgyörgy MÁV megálló-rakodóhelyen lévő iparvasúti sínmezők felbontására is utasítást adtak. A kisvasút az ezt követő egy-két évben történelemmé vált.
Felhasznált irodalom:
KBK-Füzetek XXXV-XXXVI., Marton Zsolt: A Homokszentgyörgyi Kisvasút
a MÁV Központi Irattár ide vonatkozó dokumentumai
Végezetül szeretnénk elnézést kérni a szűkszavúság és az esetleges képzavarok miatt. Kevés forrásunk is sokmindenről eltérően nyilatkozik, még a pontos építési és felszámolási időpont sem tisztázott. A történet kapcsán is több egymásnak ellentmondó információra akadtunk..."
http://somogyivasutak.hu/
|
|