Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája




Minden jog fenntartva.
© 2005-2025.
Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció
Vissza
Hozzászólások listája

A hozzászólások időben csökkenő sorrendben olvashatók egymás alatt, vagyis a legfelső a legfrissebb. Hozzászólást küldeni egy állomáshoz az állomás saját oldalán is lehet.
A hozzászólás mellett lehetősége van mindenkinek saját képét feltölteni az állomáshoz. Várjuk mindenkitől szeretettel saját készítésű képeit!


Előző Első    ... [ 410 ] [ 411 ] [ 412 ] [ 413 ] [ 414 ] [ 415 ] [ 416 ] [ 417 ] [ 418 ] ...   Utolsó Következő

Homokszentgyörgy    pumpolini, 2011.01.21 19:11.58 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
"...Homokszentgyörgy kisvasútjának története
2009.07.20. Kaposvár-Barcs (Kaposmérő-Középrigóc)

Az Uglyai Faipar Rt. 1942-ben épített 600 mm-es nyomközű iparvasutat Homokszentgyörgytől Dénesmajoron és Szélestó-erdőn át Cukortópusztáig, hogy azzal a gróf Széchenyi Margit és Móric tulajdonában volt erdőségek kitermelt faanyagát el tudják szállítani. A kisvasút kb. 4,5-5 km hosszú (összesen 5734 vfm-es) volt, 7-9 kg/fm-es sínszálakból épült. A vonal a Kaposvár - Barcs vasútvonal homokszentgyörgyi megálló-rakodóhelyéről indult, onnan - rövid szakaszon a MÁV-pályával párhuzamosan - északi, később nyugati, északnyugati irányba haladt (részben uradalmi utak mentén, részben uradalmi területeken kanyargott).

„A vonal a MÁV megálló-rakodóhely területét elhagyva, az uradalmi dűlőút mellé fordul és mintegy 500 m. hosszban, annak jobboldalán észak felé vezet. Utóbbi út keresztezése után nyugati, majd északi irányba fordulva a 10/11. szelv. között gr. Széchenyi Mór uradalmának területére lép. Ezen, - részben uradalmi utak mentén, részben uradalmi földeken - bal, illetve jobbirányú ívekkel ismételten irányt változtatva, - nagyjából északi irányba halad, a 49. szelvénynél éri el a kitermelendő erdőt és annak szélét követve az 50+66 szelv.-nél ér véget. A vasút végső szakasza ideiglenes munkapálya jellegű, mely az erdőkitermelésnek megfelelően áthelyezhető, illetve meghosszabbítható.”

Egy 1943-as jegyzőkönyvből

Mozdonyszín Homokszentgyörgyön épült. Mindössze 4 db kitérő került beépítésre Homokszentgyörgyön és Cukortópusztán. „Mozdonyként a kezdettől 1943-ig egy Orenstein és Koppel gyártmányú MD-2 típusú dízel dolgozott, amelyre házilag készített bódé került. 1943-tól egy 25 HP-s (lóerős) iker kétcsatlós gőzös üzemelt. Mindkét mozdony esetében lóvontatású üzem is létezett időszakosan, szükség szerint.” (KBK-Füzetek XXXV-XXXVI., Marton Zsolt: A Homokszentgyörgyi Kisvasút)

A kisvasút, mint az erdőbirtokok tartozéka, 1945-ben a földreform keretei közt kincstári tulajdon lett. Háborús rombolás nem érte. 1947. január 3-tól elvileg Magyar Állami Erdőgazdasági Üzemek (Mállerd) kezelésébe került, ám a történet nem volt ilyen egyszerű: 1948. február 13-án a volt tulajdonosok és a vasutat átvenni szándékozó Mállerd, illetve a helyiek képviselői és egyéb szervezetek összeültek, hogy rendezzék a vasút tulajdonjogát. A Mállerd igényt tartott a vasútra, mert állításuk szerint szükségük volt rá a kitermelendő fa szállításához, az Uglyai Faipar Rt. viszont nem akarta odaadni vasútját: arra hivatkoztak, hogy már nincs is mit kitermelni onnan, a vasút csak részben épült az erdőtulajdonosok területén, saját költségükön létesítették, s hogy az ideiglenes jelleggel épült vonalat joguk van fölszedni és a síneket elszállítani. A Dénesmajorban frissen földhöz jutottak képviseletében megszólaló frissen megalakult Homokszentgyörgyi Földmíves Szövetkezet azonban azt szerette volna elérni, hogy a vasút tovább működjön, s tulajdonosa lehetőséget biztosítson a szállításra a dénesmajoriaknak. Ezt a Mállerd vállalta. Az Országos és a Megyei Földhivatal úgy találta, hogy a földreformban a vasút is érintett, így annak állami tulajdonba, a Mállerd kezelésébe kell kerülnie.

Az 1948. február 13-i bejárás alkalmával a helyszínen megállapították, hogy az akkor használaton kívüli vasút üzemképtelen. A meglévő jármű- és eszközállományról leltárt is készítettek. Ebből tudhatjuk, hogy a kisvasút gördülőállományát ekkor a következők jelentették: 1 db 25 lóerős, iker kétcsatlós gőzmozdony (600 literes víztartállyal), 14 db favázas forgózsámolyos szállítókocsi, 4 db vasvázas forgózsámolyos szállítókocsi, 3 db használhatatlan rossz kocsi, 1 db pályakocsi (kifogásolhatatlan állapotban szinte semmi sem volt, sok volt a kisebb hiba a járműveken).

Ezt követően már nem valószínű, hogy használták volna a vasutat. 1950. július 3-án a Kaposvári Gazdasági Vasutak Vállalat kezelésébe került. 1950 végén a Homokszentgyörgy MÁV megálló-rakodóhelyen lévő iparvasúti sínmezők felbontására is utasítást adtak. A kisvasút az ezt követő egy-két évben történelemmé vált.

Felhasznált irodalom:
KBK-Füzetek XXXV-XXXVI., Marton Zsolt: A Homokszentgyörgyi Kisvasút
a MÁV Központi Irattár ide vonatkozó dokumentumai

Végezetül szeretnénk elnézést kérni a szűkszavúság és az esetleges képzavarok miatt. Kevés forrásunk is sokmindenről eltérően nyilatkozik, még a pontos építési és felszámolási időpont sem tisztázott. A történet kapcsán is több egymásnak ellentmondó információra akadtunk..."

http://somogyivasutak.hu/
 
Gálosfa    pumpolini, 2011.01.21 19:07.01 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Szép képek és leírás:

http://somogyivasutak.hu/
 
Kápolnásnyék    balazs177, 2011.01.21 17:46.14 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Kár ezért a szép Déli Vasúti épületért!Sajnos már tényleg nagyítóval kell ilyen épületeket keresni az országban.
 
Pilisvörösvár    leszli, 2011.01.21 09:04.46 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Még ezt az általam készített fotót küldöm feltöltésre,ez a Tó utcai viadukt.
 
Pilisvörösvár    leszli, 2011.01.21 08:48.11 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Az előző képen a Kálvária utcai hidat ,a most beküldött képet az Őrhegy utcai hídnál fényképeztem.
 
Nyárilegelő    ROCOman, 2011.01.21 06:26.49 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Ezeken a képeken remekül látszik, hogy inkább megálló rakodóhely, mint állomás. Mi több: Nyári Legelő - Rezéti Duna mh. felirat olvasható a táblán.
 
Pilisvörösvár    leszli, 2011.01.21 00:53.38 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Az esztergomi vasútvonal átépítését
ez évben elkezdik.Három szakaszra osztották.A harmadik szakasz érint bennünket a Solymár-Pumü és Piliscsaba szakasz.Ez egy 12 kilométeres dombvidéki szakasz.A vasúti pálya töltéseken és bevágásokon épült hajdanán 1893 és 1895 között sok kanyarral.200-nál több műtárgyat alagutat,hidakat,aluljárókat felüljárókat,átereszeket,vasúti átjárókat építettek.Ezeket a tervismertető szerint át fogják építeni a majdani villamos felső vezeték építése miatt.Ezek már műemléknek számítanak,ezért meg kell menteni az utókornak.De hogyan?
 
Nyárilegelő    Petrás Bence, 2011.01.20 21:42.06 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Az alábbi oldalakon vannak a fényképes bizonyítékok:

http://old.pte.hu/~uhi/album/item.php?id=47775

http://old.pte.hu/~uhi/album/item.php?id=47776

http://old.pte.hu/~uhi/album/item.php?id=47777

Egyébbként a fényképem a háttérben látszanak azok a teherkocsik, amik akkor a 2. vágányon voltak kiállítva.
 
Kápolnásnyék    SoNa, 2011.01.20 19:44.47 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Az épület bontását már félig elvégezték, a nagyobbik Székesfehérvár felé eső szárnyat már teljesen elbontották. A váró és a vasúti dolgozók helyisége még használatban van. Úgy látszik, egyenlőre csak azt bontották el, amire már nem volt szükség, mivel a szolgálati lakásokban már rég nem lakott senki. Az épület előtt nagy kupac régi pecsétes tégla van halomba rakva, jobbára olvashatatlan feliratúak a 150 éves épület falából kibontott téglák pecsétjei. Az állomás környékén folyó munkálatok szerint úgy tűnik, hogy a vasúti átjárót megszüntető közúti aluljáró pont az épület lebontott szárnya alatt fog elmenni, persze az épületet idővel teljesen eltüntetik, de egyenlőre még nem sietnek ezzel. Az utcai front felől új épület építése látszik az elkerített munkaterületen, talán az új felvételi épület lesz? Ezt nem tudom, mivel kissé távol esik a sínektől. Az állomás még nem halt ki, minden úgy megy, mint régen, még minden meglévő része működik és használják is az utasok, a bontás helye pedig el van kerítve.
 
Szászberek    Traxx, 2011.01.20 16:35.02 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Remélem majd egyszer a vakolatra is sor kerül, mert tényleg szép a falu, szép lehetne ez az épület is. Bár szolgálat nélkül nehéz fenn tartani az állapotát.
Ha már a tábla, nem kötekedés képpen mondom, de a betűket lefesthették volna, alig látszik a felirat.
De legalább erre áldozott a MÁV (nem is keveset).
 
Budaörs    matteo, 2011.01.20 09:46.05 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Még mindig. Egyébként 2003 körül egyszer már mutatott vöröset,mindenki megállt 1-2 perc erejéig,hogy "Most mi van?".
 
Nyárilegelő    ROCOman, 2011.01.20 06:27.41 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Örömmel vennénk valami képi bizonyítékot is. Akár három felkiáltójel nélkül is jöhet...
 
Nyárilegelő    Petrás Bence, 2011.01.19 23:10.37 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Ez állomás!!!
 
Pusztaszabolcs    ROCOman, 2011.01.19 21:58.28 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
"1950 nyarán indultak a Pusztaszabolcs-Paksi HÉV korszerűsítési munkálatai. A kis sugarú íveket átvágták, a 27 km-es Dunapenteléig tartó szakasz fele új nyomvonalra került. Adony és Rácalmás állomások új helyre kerültek, nagyobb vágányhosszal. A munka a forgalom fenntartása mellett folyt. Az új vonalon 1951. december 16-án vették fel a forgalmat." Forrás: Keller László: A hazai vasutak működése és gazdálkodása az első 5 éves terv időszakában (1950-1954) (Vasúthistória Évkönyv, 1998)
 
Salgótarján külső    Train Station, 2011.01.19 21:52.23 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
De az nem volt mindig csúnya.Nézd meg a régi képeket.Szép HÉV szabvány épület volt ott.Ez meg komisz csúnya szocis kinézetű.(Bár ez se lehetett mindig ilyen csúnyácska)
 
Sellye    ROCOman, 2011.01.19 21:42.04 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
1963. augusztus 2-án Sellye-Kétújfalu között a 6691. sz. vonat hat kocsija kisiklott, a vonat négy helyen szétszakadt. A baleset olyan pályarészen következett be ahol 46 db faalj volt féloldalasan kiágyazva folyamatosan. A kiágyazással kapcsolatban az ágyazatcseréhez vágányzárat, sebességkorlátozást nem kértek. A 6691. sz. vonat 30 km/ó helyett 45 km/ó sebességgel haladt rá a kiágyazott pályarészre.
 
Budaörs    ROCOman, 2011.01.19 21:37.35 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Vajon ez még mindig így van? http://totalcar.hu/magazin/kozelet/szellemvasut/?full=
 
Bácsalmás    Train Station, 2011.01.19 21:36.17 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Csodás kisváros.Ha tehetem minden szombaton lejövök és fotózok a pályaudvaron.Remélem újjá éled a szabadkai kapcsolat és több lesz a vonat.Fájó ilyen üresen látni a 7 vágányt.(Bár heti rendszerességgel adnak fel fát illetve nyáron gabonát,ősszel pedig a répakampány idején van teltház Bácsalmáson.)
 
Klárafalva    ROCOman, 2011.01.19 20:58.42 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Klárafalva az 1970 évek végéig háromvágányos állomás volt, akkor szedték fel a harmadik vágányt. Az első vágányt 1997 pedig novemberében bontották el.
 
Szászberek    ROCOman, 2011.01.19 17:56.10 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Nem csak a tető lett felújítva hanem a váróhelyiséget is kimeszelték. Mi több került ki menetrend és a névfelirat is leköltözött a tetőről a falra.
 
Szászberek    Traxx, 2011.01.19 15:20.05 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
elég fura, hogy a tetőt megcsináltatták, de a vakolat meg csak mállik. Azt hittem így elsőre, hogy eladták az épületet.
 
Vértesacsa    kempelen, 2011.01.19 14:57.43 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Az állomásépület "új" tetőt kapott. Nem komplett tetőre kell gondolni, de az a hullámlemez amivel beborították az egész tetőszerkezetet egy darabig még megmenti az összeomlástól és a beázástól azt ami még maradt a belsejéből.
A semminél azért ez így is sokkal többet ér.
 
Szászberek    ROCOman, 2011.01.19 06:54.07 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
A tetőt a MÁV újíttatta fel 2009 januárjában.
 
Nagyicce    BRSC, 2011.01.18 20:58.46 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
A delta vége utáni megszűnt vonal egyik megállója az egykori Kossuth téri megálló. Felavatásakor nagyon szép ünnepséget tartottak.
 
Rákosfalva    BRSC, 2011.01.18 20:51.13 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
A Rákosfalva HÉV megálló épületén volt először neon felirat Budapesten.
 
Szászberek    Traxx, 2011.01.18 20:18.58 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
új tetőt ki csináltatta az épületre?
 
Debrecen    pezsman, 2011.01.18 11:18.09 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Valaki meg tudná mondani hogy melyik két (három?) MD van még üzemben Debrecenben? És a nagykereki személyvonatok mindig MD-k? Köszi.
 
Pilisvörösvár    LepesiZL, 2011.01.18 08:40.33 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Sztem igazad van! De direkt beírtam egy .doc - ba de a gép helyben hagyta az ly - os változatot.
Visszatérve a vonalra, amennyiben teheted utazz végig (Bp.-Nyugati - Esztergom) rajta nagyon szép a táj. Ma még (remélhetőleg már nem sokáig) max. 60 -al mennek a vonatok, lehet nézegetni. Azt vedd vigyelembe, hogy szinte minden napszakban sokan vannak a vonaton.
Érdemes esetleg úgy tervezned az utat, hogy Bp. - Esztergom - Komárom, nem fogsz csalódni.
Üdv.
Lepesi ZL
 
Kápolnásnyék    SoNa, 2011.01.17 19:52.10 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
2011. január 17-én elkezdték bontani Kápolnásnyék vasútállomásának régi felvételi épületét. Ezen a napon már lebontották az egykori szolgálati lakások feletti tetőrészt, ahol az ablakok redőnyei már hónapok óta le vannak húzva. Ottjártamkor már sötétedett, így a készített képek nem túl jó minőségűek, viszont a váróterem és a vasúti dolgozók szobája még üzemel. Az aluljáró építése már igen előrehaladott állapotban van.
 
Almásfüzitő    Macskabagoly, 2011.01.17 19:29.31 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Hógolyózó kalauzok Almásfüzitőnél
 
Előző Első    ... [ 410 ] [ 411 ] [ 412 ] [ 413 ] [ 414 ] [ 415 ] [ 416 ] [ 417 ] [ 418 ] ...   Utolsó Következő