|
Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája
120 Budapest-Szolnok- Békéscsaba-Lőkösháza-Arad
Budapest-Keleti (1, 150, 273, 80)
Budapest-Józsefváros (150)
Kőbánya felső (273, 80)
Rákos (80)
Rákoshegy
Rákoskert
Ecser
Maglód
Maglódi Nyaraló
Gyömrő
Gyömrő-Tófürdő
Mende
Pusztaszentistván
Sülysáp
Szőlősnyaraló régi
Szőlősnyaraló
Magdolnatelep
Tápiószecső
Szentmártonkáta
Nagykáta
Tápiószentmárton
Farmos
Tápiószele
Tápiógyörgye
Pokoltanya
Újszász (82, 86)
Zagyvarékas (82, 86)
Abonyi út (82, 86)
Szolnok (100, 130, 145, 82, 86)
Szolnok-Alcsi régi (100)
Szajol (100, 130)
Tenyőszállás (130)
Tiszatenyő (130)
Pusztapó
Kétpó
Csugar
Mezőtúr (125, 974)
Nagylapos
Gyomai elágazás (127)
Gyoma (127)
Csárdaszállás
Mezőberény
Murony (129)
Mezőmegyer
Békéscsaba (121, 128, 135, 420, 422)
Szabadkígyós (121)
Kétegyházi tanyák (121)
Kétegyháza (121, 953)
Országút
Bánhidymajor
Lőkösháza (492)
— országhatár —
Mácsa kitérő
Kürtös
Sofronya
Arad (710, 711, 715, 716, 720, 733)
|
|
|
|
Képtár
Országút
2009.03.16.
Fotó: Asztalos Endre [Endre]
A vasút és az Elek - Lőkösháza út keresztezésétől délre, a pálya keleti oldalán állt a Szajol - Arad vonal 74-es őrháza.
"Országút" megálló ennél az őrháznál volt.
A peron Békéscsabáról Lőkösháza felé haladva a pálya balkéz felőli oldalán helyezkedett el.
1951-ben 180 méter hosszú rakodóvágányt létesítettek itt, (a pálya jobb oldalán), amely sajnos csak rövid ideig szolgált, forgalmát 1965 11 01-től megszüntették.
Még egy rendeltetése volt az őrháznak, a ma is funkcionáló önműködő térközbiztosító berendezés 1970-es üzembehelyezéséig, 15-ös számon, vonatjelentő térközőrhelyként működött. (Tehát segítségével Kétegyháza és Lőkösháza állomások között egyszerre nem egy, hanem két vonat tartózkodhatott).
1970 augusztusában átadták a ma is üzemelő ("AS 1078" számú) fénysorompót, a sorompókezelői szolgálatot megszüntették, az őrházat a rálátás biztosítása érdekében elbontották.
1971-ben még majdnem minden személyvonat megállt a megállóban.
Az ekkor már "táblás" megálló személyforgalmát az 1974-es menetrendváltáskor (május 26) szüntették meg.
Sajnos tragikus esemény is fűződik a helyhez, 1979 december 3.-án a 8-as Volán Elek felé tartó autóbuszának vezetője a fénysorompó tilos jelzését figyelmen kívül hagyva a sínekre hajtott, és összeütközött a Lőkösházára közlekedő, ABymot 480 pályaszámú motorkocsi által vontatott személyvonattal. Az autóbusz utasai közül 11-en életüket vesztették.
(Szöveg: Asztalos Endre)
|
|
|