Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


120 Budapest-Szolnok- Békéscsaba-Lőkösháza-Arad

Budapest-Keleti (1, 150, 273, 80)
Budapest-Józsefváros (150)
Kőbánya felső (273, 80)
Rákos (80)
Rákoshegy
Rákoskert
Ecser
Maglód
Maglódi Nyaraló
Gyömrő
Gyömrő-Tófürdő
Mende
Pusztaszentistván
Sülysáp
Szőlősnyaraló régi
Szőlősnyaraló
Magdolnatelep
Tápiószecső
Szentmártonkáta
Nagykáta
Tápiószentmárton
Farmos
Tápiószele
Tápiógyörgye
Pokoltanya
Újszász (82, 86)
Zagyvarékas (82, 86)
Abonyi út (82, 86)
Szolnok (100, 130, 145, 82, 86)
Szolnok-Alcsi régi (100)
Szajol (100, 130)
Tenyőszállás (130)
Tiszatenyő (130)
Pusztapó
Kétpó
Csugar
Mezőtúr (125, 974)
Nagylapos
Gyomai elágazás (127)
Gyoma (127)
Csárdaszállás
Mezőberény
Murony (129)
Mezőmegyer
Békéscsaba (121, 128, 135, 420, 422)
Szabadkígyós (121)
Kétegyházi tanyák (121)
Kétegyháza (121, 953)
Országút
Bánhidymajor
Lőkösháza (492)
— országhatár —
Mácsa kitérő
Kürtös
Sofronya
Arad (710, 711, 715, 716, 720, 733)




Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2024

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    Régi képekHozzászólások


Pokoltanya

megszűnt megállóhely
120 Budapest-Szolnok- Békéscsaba-Lőkösháza-Arad
 

Ezt az állomást még nem fényképeztük le. Küldj be egy fényképet róla!.

  Az állomás földrajzi koordinátái:
N47.3110514° E19.9982141° | N47° 18' 39.78" E19° 59' 53.57"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


Pokoltanyán az 1860-as években a Györgyey-család létesített majorságot.
Az uradalmi központ mezőgazdasági termelésre rendezkedett be.
Előbb az áruszállítás, majd a személyforgalom igényelte megállóhely kialakítását.
Az uradalom és a körülötte kialakuló tanyavilág nagy mennyiségű terményt értékesített
melynek szállítása a korabeli útviszonyokat figyelembe véve csak vasúton volt
lehetséges. Györgyey Illés a Magyar Királyi Kereskedelemügyi Minisztériumhoz 1892-ben
nyújtott be kérelmet a birtokán létesítendő keskeny nyomközű iparvasút és vasúti kitérő
ügyében. A kérvény jóváhagyását követően megépült a lóvontatású iparvasút, valamint
a Rákos-Újszász-Szolnok vonalból kiágazó kitérő. A közel 6km hosszú keskenynyomtávú
vasút Abony irányából érkezve Pokoltanyán át közelítette meg a kétvágányú nagyvasúti
vonalrészt, majd Újszásznak kanyarodva, azzal párhuzamosan végződött egy ugyancsak
kétvágányú állomásban. Az iparvasúton szállított termény zöme cukorrépa volt.
Az iparvasút és a kitérő fenntartásának költségei az uradalom mindenkori birtokosát
terhelték. A megálló rakodóhely biztosítását a váltókra szerelt reteszelő berendezés,
illetve a pálya mellett elhelyezett alakjelzők szolgálták.
A II. világháborúban az Újszász és Tápiógyörgye közötti pályarész súlyosan
megrongálódott. A vonalat csak egy vágánnyal építették újjá. Az iparvágányt is rendbe
hozták, ám a krónikus sínhiány miatt csak Újszász irányából kapott váltót a 325m hosszú
csonkavágány. A háború után az iparvasút és a kitérő a Hatvani Cukorgyár kezelésében
volt. Az 50-es években pedig a Komlótermelő és Termeltető Mezőgazdasági Vállalat
használatába került, melynek jogutódja az Újszilvási Állami Gazdaság lett.
Magához a megállóhelyhez a 45. és a 45a. sz. őrház tartozott. Az őrházak a nagyvasút
Tápió folyó felőli oldalán álltak. A Tápiógyörgyéhez közelebb eső épület szolgálati
őrhelyet, várótermet, pincét és egy szoba-konyhás lakást foglalt magában, míg a másik
csupán szolgálati lakás volt. Mögötte a sínektől távolabb gazdasági épület húzódott.
A megállóhely mellett Tápiógyörgye felé haladva csapórudas sorompóval biztosított
vasúti átjáró szolgálta a tanyavilág forgalmát. Pokoltanyán az egyszemélyes jegykiadó
és sorompóőri szolgálatot váltásban látták el. A megállóhely a XX. század derekán élte
virágkorát. Az itt élők kényelmét bolt, kocsma. mázsaház, stb. biztosította.
A tanyavilágból a tagosítás, illetve a villamosítás elmaradása miatt a hatvanas években
indult meg az elvándorlás. Előbb a megszűnő áruforgalom, majd a lecsökkent
utasforgalom miatt a kisvasutat számolták fel 1962-ben, majd 1965-ben sor került
a kitérő elbontására is. 1973-ban a rendkívül gyér utasforgalom miatt megszüntették
a jegykiadást. 1979-ben megépült Tápiógyörgye és Újszász között a második sínpár is.
Ezzel egyidejűleg megszűnt a személyforgalom is az egykori megállóhelyen, nevét az
1980/81-es menetrendben már nem találjuk. (A Faluújság Tápiógyörgye című lap
2011. márciusi számában Németh Csaba tollából megjelent írás nyomán összeállította:
Sándor Antal. Köszönet Szűcs Gergelynek a cikk beküldéséért.)






Régi képek - Pokoltanya

Pokoltanya
  Feltöltötte: Faltusz Csaba

Pokoltanya régen
  Feltöltötte: Faltusz Csaba

Pokoltanya
  Feltöltötte: Faltusz Csaba

Pokoltanya vasúti megállóhely. Beküldő: Németh Csaba.
 
Kocsis Miklós vasúti alkalmazott Pokoltanyán a megállóhely épülete előtt. Beküldő: Németh Csaba.
 
A 20-as számú őrház Pokoltanya mellett. Beküldő: Németh Csaba.
 
A 45b. szolgálati lakás Pokoltanya mellett. Beküldő: Németh Csaba.
 

  Feltöltötte: Faltusz Csaba


 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


Adani12345
e-mail: a.dani0227.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 33500
2022.04.27 23:41.41
Videó az egykori megállóról és a csatlakozó kisvasútról
https://www.youtube.com/watch?v=lBZw_OwiRjI

Nem sok nyom maradt, de a töltés azért még kivehető meg az épületek helye

Bene László
e-mail: bene.kukac.med.unideb.hu
elfogadott hozzászólás 32194
2019.07.01 15:16.24
Ismertem az allomást. Gyerekkorom egy része oda köt. Kocsis Miklós és Varga Béla a szüleim jó baratái voltak. Pokoltanyán első látásra nincsen semmi, mégis valami izgalomba hozza az embert ha ott jár. Ez valószínűleg a történetéből és a hozzáfűzött mondákból - Hét vezér, Megyeri kanyar, Sós út, Rózsa Sándor, amiből valami valószínűleg igaz is - fakad, amiknek az ott élő emberek tudatt alatt megpróbáltak ill. meg akarnak felelni.

VGábor
e-mail: visnyeigabor.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 32096
2019.04.11 09:34.59
Nagyapám Szilva Gábor dolgozott itt egykor mint bakterológus, 60-as évek végén lehetett kb.
Sajnálom, hogy ezt a tanyát kinyírták, elég nyugodt hely lehetett.

korpi41
e-mail: korponayl.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 31825
2018.10.07 11:58.20
1962-es légifelvétel:
http://www.fentrol.hu/hu/legifoto/33652?r=1&c=2227181.5904815:5992731.3964905:8

A szolgálati hely földrajzi koordinátái:
47.3110514, 19.9982141

Számított szelvényadat: 696

Szûcs Gergely
e-mail: szgergely.kukac.pr.hu
elfogadott hozzászólás 27513
2013.12.17 19:16.57
A képek egyikén látható 45/b szolgálati lakás mellett laktunk,a vasút másik oldalán.az 1963-as,és az 1969-es árvíz idején ebbe a lakásba telepítettek bennünket a víz elől,ugyanis a tanyánkat elöntötte a víz. Akkor Varga Béla és családja lakott ott,náluk laktunk kb. két hétig. Ők később Tápiógyörgyén vettek házat. Jól ismertem a másik képen látható Kocsis Miklóst is,ők a megálló közvetlen szomszédjában lévő lakásban laktak. A megállóval egyben lévő lakásban Varga Józsefék laktak,három lányával együtt jártam iskolába pokoltanyára(Marika,Kati, Zsuzsa) ők újszászra mentek lakni.

lánya
e-mail: olaherzsi.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 27195
2013.10.01 07:46.45
Nekem a nagypapám lakott Pokoltanyán . Őcsak gyalogosan ment Tápiógyörgyére .

Szûcs Gergely
e-mail: szgergely.kukac.pr.hu
elfogadott hozzászólás 20643
2011.03.12 19:53.15
Az állomás épületről is van fényképem.

Szûcs Gergely
e-mail: szgergely.kukac.pr.hu
elfogadott hozzászólás 20642
2011.03.12 19:42.02
a pokoltanyai megálló melletti tanyák egyikén születtem illetve éltem 1976-ig.

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Pókaszepetk

Póhamara

Poljana

Poljanka

Poltár