Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


100 Budapest-Szolnok- Debrecen-Nyíregyháza

Budapest-Nyugati (142, 2, 273, 70, 71)
Városligeti elágazás (142)
Zugló (142)
Ferencz József laktanya (142)
Kőbánya-Teher (142)
Kőbánya alsó (142)
Kőbánya-Kispest (142, 150)
Pestszentlőrinc
Szemeretelep
Ferihegy
Vecsés
Vecsés-Kertekalja
Üllő
Hosszúberek-Péteri
Monor
Monorierdő
Pilis
Albertirsa
Ceglédbercel
Ceglédbercel-Cserő
Budai út
Cegléd (140, 945)
Kecskéscsárda
Abony
Paládicspuszta
Szolnok (120, 130, 145, 82, 86)
Szolnok-Alcsi
Szolnok-Alcsi régi (120)
Millér
Szajol (120, 130)
Pusztaszuri
Törökszentmiklós
Barta
Pusztaszakállas
Fegyvernek-Örményes (480)
Turgony
Kisújszállás (102, 482, 927)
Karcagi puszta
Karcag (103)
Apavára
Püspökladány (101, 128)
Kelenc
Kaba (903)
Benedekvölgy
Hajdúszoboszló
Vérvölgy
Ebes
Ondód
Debrecen (105, 106, 107, 108, 109, 110)
Debrecen-Csapókert (110)
Apafa (110)
Pallagpusztai major
Bocskaikert
Hajdúhadház
Téglás
Kismicske
Újfehértó
Császárszállás
Nyíregyháza (100b, 100c, 112, 113, 116, 117)




Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2024

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    Régi képekKéptárHozzászólások


Abony

állomás
100 Budapest-Szolnok- Debrecen-Nyíregyháza

A felvételi épület 2022 januárban.
2022.01.23.
Fotó: Iváncsics Roland [IRHZ]


  Az állomás földrajzi koordinátái:
N47.173179° E20.01606° | N47° 10' 23.44" E20° 0' 57.81"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


Felvételi épület


Az állomáson ma is az eredeti felvételi épületet találjuk, mely a vonal 1847-es átadásakor Wilhelm Paul Eduard Sprenger császári mérnök tervei szerint épült típusépület. Ugyanilyen épületeket emeltek a vonal más állomásain (Vecsés, Albertirsa és Monor.) is. Az épület falán emléktábla hirdeti, hogy a vonalat 1847 szeptember 1-jén, Széchenyi István jelenlétében nyitották meg. Van egy emléktáblája Baross Gábornak, a vasminiszternek is. A nemdohányzó váróterem ajtaja zárva, berendezése nincs. A felvételi épület egyik szárnya ma magánlakás.

Állomás


A vasútvonal közvetlenül a település déli szélén húzódik, itt található az állomás is.
A személyforgalom jelentős, elsősorban ingázók veszik igénybe a vasutat. Forgalmi szolgálat és korlátozott időtartamú menetjegykiadás van. Közvetlenül a kijárat előtt találjuk a buszmegállót, illetve balra van egy kisebb P+R parkoló is. A kerékpárral vonathoz érkezők is el tudják helyezni járműveiket.
Maga az állomás a 2006 decemberében befejeződött átépítés után négyvágányos lett. Korszerű betonaljas, fűthető, motoros kitérőket és számítógép vezérlésű fényjelzős biztosítóberendezést telepítettek. Az állomás mindkét végén fény- és félsorompóval biztosított vasúti átjáró van. A vágányok között emeltszintű peronokat találunk, melyeken a máshol is megszokott vékony sárga vonallal elválasztott vörös rész jelzi a biztonsági sávot.
A 400 méter hosszú peronok megközelítése aluljárón át lehetséges ahol a lépcsők mellé rámpát is építettek. Az aluljáró falait itt-ott falfirkák ékítik. A peronokon üvegezett esőbeállókat, padokat, szemétgyűjtőket és órát is találhatunk. A két átmenő fővágány a II. és a III. között az utak mellől jól ismert szalagkorlát tölti be a biztonsági kerítés funkcióját. Érdekes, hogy csak az állomás kezdőponti részén emeltek zajvédő falat. A másik oldalon megmaradt az eredeti, mára már kissé romos téglakerítés.

Egyéb épületek


Az állomásépületen kívül néhány kisebb építményt találunk még itt. Van egy kis pavilon, rajta rozsdás „Utasellátó” táblával, egy romos élőállat rakodó, két kisebb Pft. szertár, biztosítóberendezési épület, mérlegház, illetve egy különálló kis épületben a WC-ket helyezték el. A raktárépületet már korábban lebontották, helyére autóbusz fordulót tervezetek, de ezzel még adós a helyi önkormányzat.
A felvételi épület mindkét oldalán van egy-egy nyílt rakodóterület, melyekből csak egyet használnak rakodásra. A rakodó csonkákat motoros működtetésű siklasztósarukkal biztosították.

Iparvágányok, ipartelepek


Az állomással szemközt lévő ócskavas telepről adnak fel kéthetente árut. A végponti oldalon van egy iparvágány kiágazás a volt Agrokémia Ipartelepre (Egykoron a szépemlékű József Attila MGTSZ.), ahol műtrágyát gyártottak. Évek óta nem használják, bár a felújítás során ide is telepítettek tolatásjelzőt, amire semmi szükség nincs. Az iparvágány villamosított volt, de a felsővezetéket már ellopták. (képek és szöveg: Sándor Antal 2009. április)

Autóbusz kapcsolat


Abony vá. megállóhelyről (az állomásépület mögül) az alábbi célállomásokra indulnak a Volánbusz Zrt. járatai (2008. december 14-től érvényes menetrend szerint.):
Abony Kossuth tér, Cegléd* aut. áll, Cegléd* kórház.
A Jászkun Volán Zrt. járatai pedig (2009. december 13-tól érvényes menetrend alapján):
Szolnok* aut. áll., Abony Kossut tér.
A csillaggal jelölt településekre vonattal is el lehet jutni.






Régi képek - Abony

Az 1847-ben megnyílt Pest-Szolnok vonalon P. E. Sprenger császári mérnök tervei alapján épültek az állomásépületek. Egyik jeles példája Abony. A felvétel fél évszázaddal később készült. (Forrás: Mezei István: A 150 éves magyar vasút 1846-1996 MÁV Rt. Vezérigazgatósága.)
 
Abony vasútállomás épülete látható a képeslap bal alsó képén. Forrás: profila.hu korabeli képeslap.
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Abony felvételi épületének utcafrontja egy korabeli fényképen. A P+R parkoló ma is ott van ahol egykoron a lovaskocsik várakoztak. Forrás: http://mukomu.lapunk.hu/tarhely/mukomu/galeria/210073.jpg
  Feltöltötte: Sándor Antal

Abony állomás egy korabeli képeslapon. Forrás: http://www.bedo.hu/
  Feltöltötte: Sándor Antal

Abony vasútállomás
  http://axioart.com/index.php?op=live_item&id=518127
Feltöltötte: Szente-Varga Domonkos



Képtár - Abony


Fotó: Kovács Viktor
Dátum: 2007.06.

Fotó: Kovács Viktor
Dátum: 2007.06.
A felvételi épület utca felőli oldala
Fotó: Kovács Viktor
Dátum: 2007.06.
Baross Gábor emléktáblája az állomáson
Fotó: Kovács Viktor
Dátum: 2007.06.
Utcafront I.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
Utcafront II. P+R parkolóval.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
A felvételi épület a vágányok felől nézve.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
Jegypénztárak. A sarokban nyilvános telefon.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
A váróterem belülről.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
Kijárat a vágányokhoz.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
Bejárat a pénztárakhoz a felvételi épület vágányok felőli oldalán.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
Lejárat az aluljáróba.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
Aluljáró.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
Pillantás a II. vágány peronjáról a vonal kezdőpontja, Budapest Nyugati pályaudvar felé.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
Pillantás a II. vágány peronjáról a vonal végpontja, Szolnok felé.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
Kerékpártároló a felvételi épület mellett.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
Távműködtetésű kapcsolókert a felvételi épület mellett.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
Biztosítóberendezési épület.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
A WC épülete.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
Élőállat rakodó igencsak romos állapotban.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
Már a fák is kinőttek benne.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
Bejárat az élőállat rakodó mellett.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
Pályakocsi raktár.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
Egy kis trafik épülete. A rozsdás tábla felirata: "UTASELLÁTÓ".
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
Bejárat a rakodóterületre.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
A volt közúti mérleg.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
A rakodóterület homlokrakodóval.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
A rakodóterület a másik irányból nézve.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
Útátjáró a végponton.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
Pillantás a végponti útátjáróból a nyílt vonal felé.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
Végponti váltókörzet I.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
Végponti váltókörzet II. Iparvágány kiágazás a végponti oldalon.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
Az iparvágány itt folytatódik...
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
...és ide fut be.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
Az állomási vágányokkal párhuzamosan egy földút fut.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
A peronon állva ez a kép tárul a szemünk elé.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
A homlokrakodóhoz vezető csonkavágány kiágazása az I. vágányból.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
Az állomás kezdőponti oldalán a vágányok ívben fekszenek.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
Útátjáró a kezdőponti oldalon.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
Pillantás a kezdőponti útátjáróból a nyílt vonal felé.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
Kezdőponti váltókörzet I.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
Kezdőponti váltókörzet II.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
Kezdőponti váltókörzet III.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
Kezdőponti váltókörzet IV.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
Váltófűtő transzformátor a kezdőponti oldalon.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
Térképészeti jel a felvételi épület falán.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
Emléktáblák a felvételi épület falán.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
Személyvonat érkezik Budapest Nyugati pályaudvarról a IV. vágányra.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.
A forgalmi szolgálattevő munkahelye.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.04.19.

Fotó: Tóth Márton
Dátum: 2010.03.13.
A felvételi épület 2022 januárban.
Fotó: Iváncsics Roland
Dátum: 2022.01.23.

 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


Tastam
e-mail: tastam.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 25344
2012.11.17 09:24.34
Adalék az állomás történetéhez: http://www.miabonyunk.hu/cikkek/2011/03/28/Vonatkatasztrofa_Abonyban

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Abonyi út

Alsóbélatelep

Alsóboldogfalva

Alsóboldva

Abos