Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


100 Budapest-Szolnok- Debrecen-Nyíregyháza

Budapest-Nyugati (142, 2, 273, 70, 71)
Városligeti elágazás (142)
Zugló (142)
Ferencz József laktanya (142)
Kőbánya-Teher (142)
Kőbánya alsó (142)
Kőbánya-Kispest (142, 150)
Pestszentlőrinc
Szemeretelep
Ferihegy
Vecsés
Vecsés-Kertekalja
Üllő
Hosszúberek-Péteri
Monor
Monorierdő
Pilis
Albertirsa
Ceglédbercel
Ceglédbercel-Cserő
Budai út
Cegléd (140, 945)
Kecskéscsárda
Abony
Paládicspuszta
Szolnok (120, 130, 145, 82, 86)
Szolnok-Alcsi
Szolnok-Alcsi régi (120)
Millér
Szajol (120, 130)
Pusztaszuri
Törökszentmiklós
Barta
Pusztaszakállas
Fegyvernek-Örményes (480)
Turgony
Kisújszállás (102, 482, 927)
Karcagi puszta
Karcag (103)
Apavára
Püspökladány (101, 128)
Kelenc
Kaba (903)
Benedekvölgy
Hajdúszoboszló
Vérvölgy
Ebes
Ondód
Debrecen (105, 106, 107, 108, 109, 110)
Debrecen-Csapókert (110)
Apafa (110)
Pallagpusztai major
Bocskaikert
Hajdúhadház
Téglás
Kismicske
Újfehértó
Császárszállás
Nyíregyháza (100b, 100c, 112, 113, 116, 117)




Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2024

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    Régi képekKéptárHozzászólások


Pilis

állomás
100 Budapest-Szolnok- Debrecen-Nyíregyháza



  Az állomás földrajzi koordinátái:
N47.279401° E19.537141° | N47° 16' 45.84" E19° 32' 13.7"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


Felvételi épület


A felvételi épületet a Magyar Középponti Vasút építette, de nem típusterv alapján. Jellegében nem sokat változott, bár mai külseje dísztelen, s helyenként össze is firkálták. Alatta pince húzódik. A két váróterem elég lehangoló látványt nyújt.

Az állomásról általában


Pilis a vonal hatvágányos, jelentős személyforgalmat lebonyolító állomása. A város viszonylag közel fekszik Budapesthez. A vasút gyakorlatilag megfelezi a települést.
Az állomáson motoros állítású kitérőket és fényjelzőket találunk. Mindkét végén fél- és fénysorompóval biztosított vasúti átjáró van.
Valaha itt is karosjelzők és csapórudas sorompók voltak. Az állomás mindkét végén volt őrház is. Mára ezeknek nyomuk sem maradt. Forgalmi szolgálat és menetjegykiadás van. A felvételi épületen, a biztosítóberendezés konténerépületein és a két Pft. raktáron kívül nincs más vasúti célú épület, bár
egyéb építményt (bútorraktár, TüzÉp telep és egy az építés során félbehagyott raktár) találunk még az első vágány mellett. A felvételi épülettel átellenes oldalon helyenként foghíjas, romos betonkerítés
határolja az állomást.
A nagy személyforgalmat mi sem bizonyítja jobban, hogy az állomásépület mindkét végéhez toldottak egy-egy Büfét, s ezeken kívül még az épületben is üzemel egy. A vágányok között sínkoronánál valamivel magasabb, keskeny, aszfaltozott peronok vannak.
Az első vágányt csak rakodás céljára használták, a többi azonban alkalmas vonatfogadásra. Az átmenő fővágányok a III. és a IV. vágány. Az I. vágányból egy rövid csonkavágány ágazik ki közvetlenül a felvételi épület mellett, amihez oldal- és homlokrakodó tartozik.
A VI. vágányon egy pályafenttartási csonka-, egy iparvágány és a két katonai célú rakodó csonkavágány kiágazás van. Legalább tizenöt éve nem használták egyiket sem. Sűrű bozótos és magas fű borítja őket a rozsdán felül. Az iparvágány hosszan húzódik a házak között egy földút mellett. Először egy volt sertéshizlaldába, majd azon át egy fűrésztelepen keresztül, egy volt Polgári Védelmi raktárbázisba fut be. Árufeladás, teherforgalom egyáltalán nincs, s nem is lehet hisz, mind az I., mind a VI. vágány ki van zárva a forgalomból. A rakodóterületeket leginkább parkolóként használják az autóval érkezők.
Érdekes, hogy sok más állomással ellentétben itt nem ún. keresztmezős a felsővezeték rendszer, hanem két oldalkarral ellátott oszlopokat telepítettek a vágányok közé. Valószínűleg az egyszerűbb kivitelezhetőség és az anyagtakarékosság lehet a háttérben. Nem helyi sajátosság, hisz máshol is akad rá példa, hogy a gyalogosok keresztül-kasul járnak át a vágányokon.

Felújítás


Az állomást hamarosan átépítik és modernizálják. Ennek keretében aluljárót és zajvédő falakat is építenek, megszüntetve ezzel a vágányokon való közlekedést. Képeink az átépítés kezdete előtt, 2008. augusztus végén készültek. Az átépítés közbeni, és annak befejezése után, a mai állapotról a Képriportok rovatban találhatók fotók. (képek és szöveg: Sándor Antal)


Autóbusz kapcsolat


Pilis vá. buszmegállóból az alábbi célállomásokba indulnak a Volánbusz Zrt. járatai (2009. dec. 13-tól érvényes menetrend alapján):
Felsőnyáregyháza ált. isk., Szentimretelep aut. ford.
A szintén nem túl messze (200m-es környezetben) található Monorierdő, Autós Csárda megállóhelyről pedig a következő célállomásokra:
Dabas* kaszinó, Monor* aut. áll., Nyáregyháza Mátyás K. u., Nyáregyháza Nyári P.u., Nyáregyháza aut. ford., Pilis kh., Újlengyelaut. ford.
A csillaggal jelölt településekre vonattal is el lehet jutni.

Szelvénykő 479

Képriportok, cikkek

Célegyenesbe ért Pilis állomás felújítása
2009.08.01 19:32 - Sándor Antal
Az utolsó simításokat végzik Pilis állomáson. Befejezték a vágányok, váltókörzetek átépítését, kész az aluljáró, illetve a peronok, valamint a biztosítóberendezés is. Mindössze a liftek beszerelése maradt még hátra. Az eredeti...





Gyorsjelentés Pilis állomás felújítási munkálatairól
2008.11.01 16:01 - Sándor Antal
2008 október 25-én tartott gyors helyszínbejárás eredményei alapján elmondható, hogy az állomás rekonstrukciós munkái jó ütemben haladnak. Elbontásra került az I., II. és a III. vágány, a felvételi épület mellől az oldalrakodó, illetve...









Régi képek - Pilis

Pilis állomás mozaikképeslapon
  Dátum: 1903.

Pilis állomás és felvételi épülete
  Dátum: 1913.

Az állomás egy régi képeslapon. Forrás: profila.hu.
  Feltöltötte: Sándor Antal



Képtár - Pilis


Fotó: Kovács Viktor
Dátum: 2006.09.

Fotó: Kovács Viktor
Dátum: 2006.09.
Sínszál az állomáson 1873-as évszámmal, Resitza felirattal
Fotó: Kovács Viktor
Dátum: 2006.09.

Fotó: Kovács Viktor
Dátum: 2006.09.

Fotó: Kovács Viktor
Dátum: 2006.09.

Fotó: Kovács Viktor
Dátum: 2006.09.
Vasút felőli oldal
Fotó: Kovács Viktor
Dátum: 2007.
Utca felőli oldal
Fotó: Kovács Viktor
Dátum: 2007.
A felvételi épület a vágányok felől
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
A felvételi épület alatt pince van
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Utcafront
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Az egyik Büfé a felvételi épület mellett és a volt ivókút.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Emléktábla a felvételi épület falán
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
A személypénztár ablaka. Jobbra az ajtón át a vágányokhoz jutunk.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
A biztosítóberendezés konténerépülete
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Hirdetmény a személypénztárral szemben a falon. Hamarosan kezdetét veszi az állomás rekonstrukciója
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Mellékhelyiségek
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Az egyik váróterem belülről
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
A másik váróterem
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Medvecsapás
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Oldal- és homlokrakodó az I. vágány rövid csonkavágánya mellett.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
A rakodó a másik oldalról nézve
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Itt lehet ki- és bekapcsolni az I. vágány felsővezetékének táplálását.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
A rakodóterület a felvételi épület mellett
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Az oromfal részlete
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Tetőrészlet
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Bútorraktár az I. vágány mellett
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
A TüzÉp telep az I. vágány mellett.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
A felvételi épülettel átellenes oldalon betonkerítés húzódik
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
A forgalmi szolgálattevő munkahelye. DOMINO 70V típusú egyközpontos vonatvágányutas váltó- és vágányfoglaltság ellenőrzéses biztosítóberendezés.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
A kapcsolókert itt még kézi működtetésű.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Az állomás képe a kezdőpont (Budapest) felé tekintve. Körülbelül az állomás közepén állunk.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Pillantás a nyílt vonal (Szolnok) felé a végponti útátjáróban állva.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Az állomás képe a végponti útátjáróból nézve.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Az első vágány kiágazása a végponti oldalon. Jobbra az egyik Pft. raktár, mögötte a biztosítóberendezés konténerépülete.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
A VI. vágány kiágazása a végponti oldalon. Háttérben a felvételi épülettel szemben lévő Pft. raktár. A kép bal szélén a gazban a Pft. csonka húzódik.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Kezdőponti váltókörzet I.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Kezdőponti váltókörzet II.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Pillantás a nyílt vonal (Budapest) felé a kezdőponti útátjáróban állva.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Az I. vágány kiágazása a kezdőponti oldalon. A végponti oldalhoz hasonlóan itt is siklasztósaruval biztosított. A felsővezeték feszültségmentes és földelt.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
A katonai rakodócsonkák kiágazása a VI. vágányból.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Katonai rakodócsonka I.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Katonai rakodócsonka II.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
A Pft. csonka kiágazása a VI. vágányból a felvételi épülettel szemben.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
A VI. vágány mellett kábelcsatorna húzódik.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Az iparvágány kiágazása a VI. vágányból.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Az iparvágány a házak között folytatódik.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Tolatásjelző az iparvágány mellett. Háttérben a felvételi épület.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Az iparvágányt helyenként teljesen visszahódította a természet. A kép a vágánytengelyben állva készült.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Útátjáró az iparvágányon
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Az iparvágány egy volt sertéshizlaldába fut be, majd folytatódik a fűrésztelepen keresztül.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Magtár az iparvágány mellett
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Az iparvágány a fűrésztelep kapuja alatt bukkan fel ismét.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Az iparvágány erre folytatódik. A fűrésztelep kapujának háttal állunk.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Az iparvágány a raktárak között egy ütközőbakban végződik.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Az iparvágány vége.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.26.
Pft. raktár a felvételi épület mellett.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Pft. raktár a felvételi épülettel szemben.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
A 16-os váltó a VI. vágányon a 475. számú szelvénykő mellett.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Átjáró a vágányokon a felvételi épülettől balra.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Útátjáró a kezdőponti oldalon.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Útátjáró a végponti oldalon.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.30.
Az állomás vágányhálózati rajza átépítés előtt és után. Forrás: http://www.nif.hu (küldő: Sándor Antal)
Dátum: 2008.08.30.
Állomás épület
Fotó: Timár Géza
Dátum: 2011.03.18.
Állomás épület
Fotó: Timár Géza
Dátum: 2011.03.18.
Pilis Állomás
Fotó: Timár Géza
Dátum: 2011.03.18.
Peron
Fotó: Timár Géza
Dátum: 2011.03.18.
Lift
Fotó: Timár Géza
Dátum: 2011.03.18.

Fotó: Fűzy-Molnár Zoltán
Dátum: 2014.08.31.
Fotó: Fűzy-Molnár Zoltán
Dátum: 2014.08.31.
Fotó: Fűzy-Molnár Zoltán
Dátum: 2014.08.31.
Fotó: Fűzy-Molnár Zoltán
Dátum: 2014.08.31.

 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


Timár Géza
e-mail: weisertourist.kukac.upcmail.hu
elfogadott hozzászólás 20668
2011.03.15 23:28.39
Ez régi kép. Már fel van újítva. Sajnos arról nincs kép.

laci
e-mail: jacika.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 14221
2009.11.03 14:56.53
nagyon szép lett az új állomás

Gerulata
e-mail: ward.leonard.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 13362
2009.08.30 19:56.50
Venezia Simplon-Orient-Expressz 20 perces tartózkodása az állomáson.

siofok35
e-mail: siofok35.kukac.c2.hu
elfogadott hozzászólás 9756
2009.02.07 22:18.09
Elég lehangoló a váróterem tényleg, viszont igazán értékes, gyönyörű, ősi padok vannak benne! Reméle, felújításkor ezeket hagyják meg. Érdekes, hogy sok újabb, szocreál állomásépületben is ilyen régi, csigás padok vannak.

Takács Krisztián
e-mail: taki11117.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 9201
2009.01.15 10:31.53
Egész jó a kép a Pilisi állomásról de van vele egy kis baj vele az hogy mikor lesz kész a lépcsős része mert a hogy látom még mindig csinálják az egészet.És már majd nem négy hónapja csinálják és ugy látom hogy még sok munka van vele.

Gerulata
e-mail: ward.leonard.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 8532
2008.12.25 07:52.47
Kellemes Karácsonyi Ünnepeket Kívánok!

Gerulata
e-mail: ward.leonard.kukac.cotromail.hu
elfogadott hozzászólás 7980
2008.11.21 19:02.20
Mentek az igazgatóságból, hogy átadják a Kecskemét-Kiskunfélegyháza szakaszt.

kukac
e-mail: dsarah90.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 7974
2008.11.21 02:00.56
Kiskunfélegyházára? Mikor és miért járt Kiskunfélegyházán Flirt?

Gerulata
e-mail: ward.leonard.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 7967
2008.11.20 20:51.30
A 3-as Flirt áthalad kb 10:30-kor, s halad tovább Kiskunfélegyházára.

Gerulata
e-mail: ward.leonard.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 6253
2008.09.02 20:45.43
Az átépítés csak a vágányokra ill. peronokra fog kiterjedni. Tervbe van véve, hogy új felvételi épület lesz, de ez még nagyon távlati remélem.

Gerulata
e-mail: ward.leonard.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 1088
2007.08.09 20:24.46
Sziasztok. Itt az ország második D70V biztosítóberendezése. Állítólag az állomáson Polacsek (kulcsazonosító v. kulcsrögzítő)berendezés volt, közös kijárati jelzőkkel.

Gerulata
e-mail: ward.leonard.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 360
2007.02.14 13:13.56
Rajzaim az állomásról!

Gerulata
e-mail: ward.leonard.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 359
2007.02.14 13:09.50
Sziasztok! Jó kis állomásépület, amely két szempontból is különleges. 1. A Magyar Középponti Vasút típustervsorozatától eltérő felvételi épület. 2. D70V biz.-ber. üzemel az állomáson, amelyből még Szabadbattyán állomáson van még egy az országban.

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Palotailva

Pleternica

Pilisjászfalu

Pestszentlőrinc-Kavicsbánya

Pilisvörösvár