Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


100 Budapest-Szolnok- Debrecen-Nyíregyháza

Budapest-Nyugati (142, 2, 273, 70, 71)
Városligeti elágazás (142)
Zugló (142)
Ferencz József laktanya (142)
Kőbánya-Teher (142)
Kőbánya alsó (142)
Kőbánya-Kispest (142, 150)
Pestszentlőrinc
Szemeretelep
Ferihegy
Vecsés
Vecsés-Kertekalja
Üllő
Hosszúberek-Péteri
Monor
Monorierdő
Pilis
Albertirsa
Ceglédbercel
Ceglédbercel-Cserő
Budai út
Cegléd (140, 945)
Kecskéscsárda
Abony
Paládicspuszta
Szolnok (120, 130, 145, 82, 86)
Szolnok-Alcsi
Szolnok-Alcsi régi (120)
Millér
Szajol (120, 130)
Pusztaszuri
Törökszentmiklós
Barta
Pusztaszakállas
Fegyvernek-Örményes
Turgony
Kisújszállás (102, 482, 927)
Karcagi puszta
Karcag (103)
Apavára
Püspökladány (101, 128)
Kelenc
Kaba (903)
Benedekvölgy
Hajdúszoboszló
Vérvölgy
Ebes
Ondód
Debrecen (105, 106, 107, 108, 109, 110)
Debrecen-Csapókert (110)
Apafa (110)
Pallagpusztai major
Bocskaikert
Hajdúhadház
Téglás
Kismicske
Újfehértó
Császárszállás
Nyíregyháza (100b, 100c, 112, 113, 116, 117)

480 Fegyvernek-Örményes - Tiszabő

Fegyvernek-Örményes
Örményes gépállomás
Örményes kétárok
Szapárfalu középmajor
Szapárfalu
Fegyvernek vásártér
Fegyvernek szabadságtelep
Fegyvernek piactér
Fegyvernek Tópart
Tiszabő szigori
Tiszabő terményraktár




Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2017

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    Régi képekKéptárHozzászólások


Fegyvernek-Örményes
(Fegyvernek)*

állomás
100 Budapest-Szolnok- Debrecen-Nyíregyháza
480 Fegyvernek-Örményes - Tiszabő

2011.03.12.
Fotó: Tóth Márton [Pocok]


  Az állomás földrajzi koordinátái:
N47.194404° E20.557638° | N47° 11' 39.85" E20° 33' 27.49"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


A vonal építését a Magyar Középponti Vasút kezdte meg majd az 1848-49-es szabadságharcot
követően a Tiszavidéki Vasút fejezete be.
A forgalom Szolnok és Debrecen között 1857. november  25-én indulhatott meg.
Az állomás Örményes település északi szélén helyezkedik el. A nevében szereplő Fegyvernek
innen mintegy öt kilométerre található. Sok más településtől eltérően az állomáshoz vezető
út nem Vasút út, hanem Kolozsvári út névre hallgat. Maga az állomás hatvágányos.
Forgalmi szolgálat, menetjegykiadás, váróterem van. A vágányok között keskeny, emelt szintű
peronokat találunk, megközelítésük a vágányokon átjárva lehetséges. A felvételi épület
előtt néhány személygépkocsi parkolására van hely. A kijárattól jobbra, pár lépésnyire van
a postahivatal és a buszmegálló. Autóbusszal a Jászkun Volán járataival folytathatjuk
utunkat. A felvételi épület a Tiszavidéki Vasút tervei alapján, romantikus stílusban épült.
Műemlék, mely helyi védettséget élvez. Az állomás mindkét végén található egy-egy
váltóállító torony, a törökszentmiklósiak ikertestvérei. A váltók vonóvezetékes állításúak,
a biztosítóberendezés fényjelzős. A kezdőponti oldalon van egy fél- és fénysorompóval
biztosított átjáró. A vonalat 1970-ben villamosították. A felvételi épületen kívül találunk
még itt számos egykor szolgálati, ma már magánlakást, oldalrakodót, a kezdőponti végen
homlokrakodót, két nagy nyílt rakodóterületet, élőállat rakodót és Pft. raktárat is.
A vonatforgalom nagy, hisz a Szolnokot Debrecennel összekötő vasútvonal az úgynevezett
V. számú helsinki folyosó része. Árufeladás is van, elsősorban gabona (búza, kukorica és
árpa), köszönhetően az ÁTI Depo közraktározási Zrt. helyi telepének. A raktárnak ugyan
van iparvágánya, mégis az állomáson rakodnak. Egykor persze a mainál lényegesen nagyobb
volt itt az áruforgalom A környező termelőszövetkezetek terményei és élőállat vonatszám
hagyta el az állomást. A BITUNOVA telephelyére is rendszeresen érkeztek bitument szállító
tartálykocsik. Mára sajnos mindez már a múlté. Csakúgy, mint a ’69-ben felszámolt Tiszabőre
járó kisvasút, melynek nyoma sem maradt.
Az állomás átépítése, modernizálása a NIF tervei szerint 2014-ben kezdődik. Megújul a pálya,
a felsővezeték, új peron épül, új állomási biztosító berendezést telepítenek, kiépül
az ETCS L2, valamint felújítják a felvételi épületet is.
(képek és szöveg Sándor Antal 2010. szeptember)


Elnevezés
Az állomás (korábbi vagy idegen nyelvű) elnevezései:
- Fegyvernek az 1947-es menetrendben így szerepel

Szelvénykő 1315




Régi képek - Fegyvernek-Örményes

Az állomás egy korabeli képeslapon.
 
Fegyvernek állomás felvételi épülete látható a képeslap felső képén.Forrás:korabeli képeslap
  Feltöltötte: Kővári Balázs

A ma a postának helyet adó épület egykoron a képeslap felső képén. Forrás: post-card.hu
  Feltöltötte: Sándor Antal



Képtár - Fegyvernek-Örményes

A felvételi épület vágányok felőli képe I. A TVV V. rendű indóháza.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
A felvételi épület vágányok felőli képe II.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
A felvételi épület utcafronti képe.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
Bejárat a felvételi épületbe.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
Az állomás előtti tér a parkolóval és az út egy részletével.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
A Posta épülete az állomás tőszomszédságában. Egykor ez is vasútüzemi épület volt.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
A buszmegálló. A fák mögött a felvételi épület húzódik meg. Fegyvernek, Kuncsorba, Örményes és Tiszabő településekre utazhatunk innen autóbusszal.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
A felvételi épületbe belépve balra a jegypénztárat találjuk jobbra pedig az előtéren át a vágányokhoz juthatunk.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
Az előtér egyben a váróterem is.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
A III. vágány peronján állva a vonal kezdőpontja (Szolnok) irányába tekintünk.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
A III. vágány peronján állva a vonal végpontja (Debrecen) irányába tekintünk.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
Az állomásépülettől balra a kezdőpont irányában találjuk a kézi működtetésű kapcsolókertet.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
A kapcsolókert mellett a bokrok és fák sűrűjében pedig a mellékhelyiségek épületét.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
A kezdőpont irányába lépdelve egy rakodóterületet láthatunk az I. vágány mellett.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
Hátrapillantva az I. és a II. vágány kapcsolatát biztosító kitérőket láthatjuk.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
Egy másik nagy burkolt rakodóterület van a VI. vágány mellett is az előbbivel átellenben.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
A rakodóterület szélén egy közúti hídmérleg is van.

Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
A rakodócsonka kiágazása a VI. vágányból a végén egy homlokrakodót találunk.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
Az említett homlokrakodó. Mellette a kezdőponti váltóállító torony épülete áll.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
A kezdőponti váltóállító torony.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
Az épület egy kicsit közelebbről. Gyakorlatilag egy típusépülettel van dolgunk amin semmi sem változott építése óta.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
Az épület alápincézett. Mellette a szokásos kitűzhető jelzőeszközök. A képet nézve az embernek az az érzése támad, hogy mitvisz kutya bármikor előbújhat a házából, hogy elcsenje a bakter jelzőzászlóját.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
A torony visszajelentő pultja.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
A torony biztosítóberendezése a váltóállító tárcsákkal.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
A torony ablakában állva ilyen látvány tárul elénk miközben Debrecen felől egy gyorsvonat halad át az állomáson.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
Fél- és fénysorompóval biztosított útátjáró az állomás kezdőponti végén.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
Az útátjáróban állva Szolnok felé tekintünk. Balra az ÁTI Depo raktárépületei. Méretes vízszák van a 4-es sz. kitérő előtt.
Fotó: Sándor Antal
Az ÁTI Depo iparvágányai I.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
Az ÁTI Depo iparvágányai II. Gyakorlatilag minden adott az áruforgalomhoz, illetve annak vasúti kiszolgálásához és mégsem folyik itt rakodás.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
Kezdőponti váltókörzet I.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
Kezdőponti váltókörzet II.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
Kezdőponti váltókörzet III.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
Az átmenő fővágányok sínjei 54 kg/fm-esek.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
Alakjelző árboccsonkja.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
A felvételi épülettel szemben a vágányok túloldalán áll ez a raktárépület.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
A VI. vágány váltója.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
A VI. vágány siklasztósaruja jármű megfutamodás ellen.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
Az állomás területét itt is elhagyhatjuk. A felsővezeték tartó oszlop mellett a jól megszokott nyomóskút.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
Egy jellegtelen tároló épület. Annyira csúf, hogy az már szinte szép.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
Ez pedig egy szabvány kút volt egykor.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
A végpont irányába haladva az I. vágány mellett egy oldalrakodót láthatunk. Háttérben a Posta, illetve néhány korábban vasúti épület áll. Ez utóbbiak ma már magánlakások.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
A rakodón állva az egyik,...
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
... illetve a másik épület látképe.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
Az oldalrakodó és az élőállat rakodó közt félúton van az autóbusz forduló.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
Az élőállat rakodó. Bizony ezt is régen tapodták már a jószágok utoljára.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
Az I. vágány száz évesnél idősebb sínszálakat tartalmaz.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
Még egy vízzsák. Ezúttal a III. vágány peronjának végénél.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
A BITUNOVA telephelye.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
S az oda befutó vágány. A kép jobb szélén a végponti váltóállító torony épülete.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
Az I. vágányt is siklasztósaru biztosítja. Háttérben a BITUNOVA telephelyére vezető iparvágány váltója.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
A végponti váltóállító torony az egyik,...
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
... majd a másik irányból nézve. Társával együtt műemléki védettséget kellene élvezniük.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
Nehéz betelni vele. Minél tovább nézi az ember, annál több, eleink...
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
... célszerű és mégis szépen kivitelezett megoldását fedezheti fel a türelmes szemlélő.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
A torony visszajelentő pultja.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
A váltóállító tárcsák a biztosítóberendezéssel.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
A lezárási táblázat az állomás vágányhálózati rajzával.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
A szélfogó mesteri asztalosmunka.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
A lánckamra is megkapó látvány.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
Annak bizonyítéka, hogy van itt árufeladás. Az elszóródott árpa kihajtott a vágányok között.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
A Jászkun Volán Rt. autóbusza épp megfordul.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
A forgalmi szolgálattevő munkahelye. A sarokban a szeneskályha finom meleget ad hideg téli napokon.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.
A helyiek az állomásépületet műemlékként kezelik. Erről tanúskodik ez a szép fatábla.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.09.25.

Fotó: Tóth Márton
Dátum: 2011.03.12.
A felújított felvételi épület átadás előtt
Fotó: Fekete László
Dátum: 2014.11.14.
Fegyvernek-Örményes
Fotó: Hajósi József
Dátum: 2016.04.01.

 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


Z11
e-mail: zoli011.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 29875
2015.12.10. 14:20.59
2015.

pumpolini
e-mail: liqui.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 20753
2011.03.27. 18:43.15
"...a fegyvemeki és a karcagi állomás 1857-ben épült..."

Cseh Géza: Adalékok Jász-Nagykun-Szolnok megye vasúti fővonalainak kiépítéséhez

ZsGy
e-mail: zsilinszky.gyula.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 20738
2011.03.26. 16:52.15
Pontosítások az előzőekhez képest: Fegyvernek "nagy-állomás" neve csak valamikor a 60-as években bővült ki Örményessel. (Örményes az 50-es években jóindulattal is csak tanya-központként létezett.)Fegyvernek állomását az alföldi pusztában valóságos oázissá tették az 1. vágány és a felvételi épület között álló hatalmas gledicsia-fák. Ezeket a villamosításkor vágták ki. A kisvasút a menetrendben 380-al volt jelölve, nem 480-al. (bizonyíték az 1956-os vasúti térkép) A kisvasúti személyvonatok jellemző összeállítása C50 motormozdony+2-3 Bak típusú kocsi. Fegyverneken vonalfőnökség nem, csak üzemfőnökség működött.

Zsilinszky Gyula
e-mail: gyula.zsilinszky.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 20696
2011.03.18. 20:05.04
Ildikónak üzenem, hogy az 50-es,60-as években nagyon sokat utaztam a Fegyvernek-"nagyállomás" és Fegyvernek-piactér között. A kisvonat a 9 km-es távot többszöri megállással, összesen 33 perc alatt tette meg.A mozdonyok C50-es, kéttengelyes gépek voltak, a személykocsik pedig középajtós, 4 tengelyesek; sajnos most a típusukat nem tudom, de az biztos, hogy az 50-es években gyártották a II.-III.rendű kisvasutakra. (A hegyközi, bodrogközi, Békéscsaba és Kecskemét környéki hosszabb hálózatokon lényegesen nagyobb 4-tengelyes személykocsik jártak.)
A kisvasút szinte minden Budapest-Debrecen közötti (és ellenkező irányú) személyszállító vonathoz biztosított csatlakozást, többségében rövid átszállási idővel.
A leghosszabb várakozási idő 40-60 perc volt, naponta 1-2 csatlakozás esetében. A kisvonatok többsége 2-3 kocsis volt, ritkábban 4 kocsis, de ezzel a C50-esek már nehezen indultak el. Az üzembe-helyezéskor még szedett-vedett volt a járműállomány, kezdetben kéttengelyes személy- és teherkocsik is voltak. Hétvégéken néha annyi utas volt, hogy nem fértek fel a fért fel mindenki a kisvonatra. Egyszer, az 50-es évek elején, ilyen alkalommal, a vonatszemélyzet a kéttengelyes, rövid kis paklikocsiban, a darabárú mellé szorított be minket), mint ismerős vasutas családot. A fegyvernek-tiszabői kisvasút vonalfőnöke Geleji bácsi volt, aki korábban Tápiószelén forgalmistaként szolgált apám állomásfőnöksége alatt.
ábban 4

Ildikó
e-mail: tormaildiko8.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 18288
2010.07.22. 15:46.38
Szeretnék bármilyen információt, írást vagy képet kapni valakitől, akinek van valamilyen emléke az 1950-60-as években Fegyvernek-Örményes vasútállomás és Fegyvernek településközpont között közlekedő kisvonatról. Köszönöm szépen!

atis
e-mail: kissattila975.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 13962
2009.10.12. 21:09.29
Innen kisvasút járt Tiszabőre!69'-ig..

Gyõri János
e-mail: gyori.janos.kukac.dunaweb.hu
elfogadott hozzászólás 746
2007.05.23. 11:34.42
I.őrhely jelzőállitó pultja.

Gyõri János
e-mail: gyori.janos.kukac.dunaweb.hu
elfogadott hozzászólás 745
2007.05.23. 11:30.24
II.őrhely biztositó berendezése.

Gyõri János
e-mail: gyori.janos.kukac.dunaweb.hu
elfogadott hozzászólás 744
2007.05.23. 11:25.35
Fegyvernek-Örményes állomás felvételi épülete.

Gyõri János
e-mail: gyori.janos.kukac.dunaweb.hu
elfogadott hozzászólás 743
2007.05.23. 11:17.00
Fegyvernek-Örményes forgalmi iroda blokkos rendelkező készülék és nyiltvonali térközviszajelentő pultja.

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Felsőgöd

Felsőgalla

Fehérvárcsurgó

Fehérgyarmat

Felsőjánosfa