Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


100 Budapest-Szolnok- Debrecen-Nyíregyháza

Budapest-Nyugati (142, 2, 273, 70, 71)
Városligeti elágazás (142)
Zugló (142)
Ferencz József laktanya (142)
Kőbánya-Teher (142)
Kőbánya alsó (142)
Kőbánya-Kispest (142, 150)
Pestszentlőrinc
Szemeretelep
Ferihegy
Vecsés
Vecsés-Kertekalja
Üllő
Hosszúberek-Péteri
Monor
Monorierdő
Pilis
Albertirsa
Ceglédbercel
Ceglédbercel-Cserő
Budai út
Cegléd (140, 945)
Kecskéscsárda
Abony
Paládicspuszta
Szolnok (120, 130, 145, 82, 86)
Szolnok-Alcsi
Szolnok-Alcsi régi (120)
Millér
Szajol (120, 130)
Pusztaszuri
Törökszentmiklós
Barta
Pusztaszakállas
Fegyvernek-Örményes (480)
Turgony
Kisújszállás (102, 482, 927)
Karcagi puszta
Karcag (103)
Apavára
Püspökladány (101, 128)
Kelenc
Kaba (903)
Benedekvölgy
Hajdúszoboszló
Vérvölgy
Ebes
Ondód
Debrecen (105, 106, 107, 108, 109, 110)
Debrecen-Csapókert (110)
Apafa (110)
Pallagpusztai major
Bocskaikert
Hajdúhadház
Téglás
Kismicske
Újfehértó
Császárszállás
Nyíregyháza (100b, 100c, 112, 113, 116, 117)




Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2017

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    Régi képekKéptárHozzászólások


Albertirsa
(Alberti-Irsa)*

állomás
100 Budapest-Szolnok- Debrecen-Nyíregyháza

2010.03.13.
Fotó: Tóth Márton [Pocok]


  Az állomás földrajzi koordinátái:
N47.239999° E19.606813° | N47° 14' 23.99" E19° 36' 24.52"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


Felvételi épület


A mai Magyarország második vasútjaként épült 1847-ben a Magyar Középponti Vasúttársaság Budapest-Cegléd-Szolnok vonala. Ennek típusépülete az Albertirsán is látható, tömegében még teljesen eredeti felvételi épület (homlokzatdíszei már nincsenek meg, tetőszerkezete már újabb), mely Paul Eduard Sprenger császári mérnök tervei szerint épült típusépület.
Az állomásépületet kívül-belül kifestették a 2000. évi felújításkor, ma már azonban ráférne egy újabb. Menetjegykiadás, forgalmi szolgálat van. A személyvonatok ütemes menetrend szerint közlekednek, de a zónázó, illetve gyorsvonatok egy része nem áll meg itt. Ettől függetlenül óránként két vonattal is eljuthatunk ide a Nyugati pályaudvarról.

Egyéb épületek


A felvételi épületen kívül az állomás méretéhez képest meglepően kevés más célú épület van. Egy szabadonálló WC, mely típusterv alapján épült anno, egy üres felvonulási épület és egy használaton kívüli raktár van az állomás területén. Az állomáson részben fedett, magasperonok vannak, melyeket aluljárón át lehet megközelíteni. Ugyancsak az aluljárón keresztül juthatunk át az állomás túloldalára is. Érdekes megoldás, hogy az utcáról akár kerékpárral is lehajthatunk az aluljáróba. A lejáró falait nemrég vakolták újra, így most (még) grafiti mentes. Vajon meddig? A váróterem falait viszont sajnos falfirkák ékítik.

Vendéglátás, kerékpár-megőrző


Egy kocsma is működik az állomás épületében. Közvetlenül a kijárat mellett egy trafik van. Habár a vasút kettészeli a várost, mégsem építettek zajvédő falakat. Csupán betonkerítés választja el a vágányokat az úttól és a házaktól. Az állomás tőszomszédságában parkolót alakítottak ki a személygépkocsival érkezők számára. Kerékpármegőrző szolgáltatást is üzemeltet egy élelmes vállalkozó. Fedett, őrzött helyen hagyhatjuk a drótszamarat, míg megjárjuk a fővárost, ügyes-bajos dolgainkat intézve vagy épp munkába menet. Néhány havi bérlet árát kifizetve egy új kerékpárról mondunk le.

Albertirsa a vonal hétvágányos állomása, melyet 2000-ben a Vecsés-Albertirsa EU-s projekt keretén belül újítottak fel részlegesen. Motoros állítású kitérőket, fényjelzőket, valamint fél- és fénysorompóval biztosított vasúti átjárókat találunk itt az állomás mindkét végén.
A hét vágányból hat vonatfogadó. Az első vágánynak van egy rakodóvágány kiágazása is, ami egy oldalrakodóval kiegészített raktárépülethez vezet. Látszik, hogy egykor jelentős áruforgalmat bonyolítottak itt, bár ma már lakat van a rakodóterületre vezető út kapuján. A kezdőpont felőli oldalon is van egy rakodóterület ütközőbakban végződő vágányokkal, fordulóúttal, de első pillantásra látszik, hogy hosszú ideje nem használták semmire. A MIRSA Rt. (hűtőház) telephelyére vezető iparvágányt már a fák is benőtték itt-ott. (képek és szöveg: Sándor Antal)


Elnevezés
Az állomás (korábbi vagy idegen nyelvű) elnevezései:
- Alberti-Irsa az 1947-es menetrendben így szerepel

Szelvénykő 550




Régi képek - Albertirsa

Albertirsa fővízvételi állomás volt. A képen az eredeti épület látható. (Forrás: Horváth Ferenc: Száz éves a Kiskunfélegyháza-Kiskunmajsa vasútvonal, 1899-1999, Vasúthistória könyvek, 1999.)
 
Vasúti baleset Albertirsa közelében, 1948-ban. (Forrás: Mezei István: A 150 éves magyar vasút 1846-1996.)
 
Albertirsa vasútállomás a vágányok felől egykor. Forrás: korabeli képeslap.
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Alberti vasútállomás egy régi képeslapon.Forrás:korabeli képeslap
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Az állomás felvételi épülete látható a képeslap felső képén.Forrás:korabeli képeslap.
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Albertirsa.Vasúti szálloda.Forrás:korabeli képeslap
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Forrás: https://darabanth.com
  Feltöltötte: Sándor Antal



Képtár - Albertirsa


Fotó: Kovács Viktor
Dátum: 2006.10.

Fotó: Kovács Viktor
Dátum: 2006.10.
Az épület utca felőli homlokzata.
Fotó: Kovács Viktor
Dátum: 2006.10.
Raktárépület az állomáson.
Fotó: Kovács Viktor
Dátum: 2006.10.

Fotó: Kovács Viktor
Dátum: 2006.10.
A felvételi épület a vágányok felől. Előtérben a perontető.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
Utcafront.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
Parkoló az állomás mellett.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
Váróterem és jegypénztárak.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
Az aluljáró.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
Kerékpárok a megőrzőben.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
A kerékpármegőrző tarifái.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
Lejárat a peronokhoz.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
Lejárat az aluljáróba, frissen festve. Vajon meddig marad grafitimentes?
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
Típus WC épület.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
Raktárépület oldalrakodóval.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
Zárt rakodóterület.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
Felvonulási épület az állomáson.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
Pillantás a III. vágányról Budapest felé.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
Pillantás a harmadik vágányról a másik irányba, Szolnok felé.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
Távműködtetésű kapcsolókert.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
Budapest (A vonal kezdőpontja.) felől érkezünk az állomásra.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
Budapest felé.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
Részletek a kezdőpont felőli váltókörzetből: Budapest felé a kijárat irányába tekintünk az első vágány mellől.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
Kezdőpont felőli váltókörzet: szintén Budapest felé tekintünk.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
Szintén a kezdőpont felőli váltókörzet egy részlete.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
Kijárati jelzők a kezdőponton.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
Útátjáró a kezdőponti oldalon.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
Végpont felőli kijárat, vagyis Szolnok felé.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
Szolnokról érkezve az állomásra (végpont felőli váltókörzet).
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
Kijárat Szolnok felé.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
Útátjáró a végponton.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
Az állomás látképe ebből az útátjáróból.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
Szolnok felől érkezve.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
Szolnok felől érkezve a váltókörzetből nyílik a rakodóterület.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
A raktár melletti rakodóterület. Háttérben az oszlopok mögött a felvételi épület látható.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
A rakodóterület.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
Rakodóterület üresen.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
A kezdőponti rakodóterület csonkavágányai.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
Iparvágány a hűtőházhoz.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
A hűtőház.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.10.
Albertirsa éjszaka.
Fotó: vadál attila
Dátum: 2007.01.10.

Fotó: Tóth Márton
Dátum: 2010.03.13.

 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


Tastam
e-mail: tastam.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 29338
2015.03.29. 18:00.45
A képen az állomás kezdőpont (Budapest) felőli váltóállító központja látszik az átépítés időszakában, röviddel a lebontása előtt. Mögötte az M62 001 trappol éppen.

Tastam
e-mail: tastam.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 29335
2015.03.27. 20:56.01
A Czeglédi Közlöny 1930. október 19-iki száma az alábbiakról számol be: "F. hó 11-én 3 órakor Budapestről Cegléd felé haladó tehervonat mindkét mozdonya téves váltóállítás következtében Alberti-Irsa állomáson kisiklott és a csonka vágányról leszaladt. Emberéletben kár nem esett. A kisiklás következtében 3 teherkocsi összetörött. A baleset ügyében a vizsgálat megindult."

Sonaj Ortep
e-mail: petro.janos.kukac.businesstel.hu
Módosított hozzászólás [ROCOman]
elfogadott hozzászólás 17019
2010.04.25. 00:47.33
Albertirsán soha nem üzemelt INTEGRA biztosítóberendezés. Ami itt üzemelt, azt SIEMENS-HALSKE-nak hívták.

almorav
e-mail: volubilis.kukac.citromail.hu
Módosított hozzászólás [ROCOman]
elfogadott hozzászólás 16684
2010.04.06. 16:49.07
Sajnálom, hogy az albertirsai vasútállomás régebbi állapotáról kevés kép maradt meg. Az ötvenes években még meglévő salakozó aknákról, a 4 db vízdaruról és két víztoronyról. Az egyik a Szegváriék lakásánál volt. A víztornyok gépházában lévő szivattyútelepek most ipari műemléket és műremeket képviselnének. Ha valaki ilyen képet találna nagy szolgálatot tenne a képek felrakásával.

Laci
e-mail: veghlaci81.kukac.mailbox.hu
Módosított hozzászólás [ROCOman]
elfogadott hozzászólás 3181
2008.03.06. 19:02.41
Albertirsa állomás felvételi épülete közelről.

Gerulata
e-mail: ward.leonard.kukac.citromail.hu
Módosított hozzászólás [ROCOman]
elfogadott hozzászólás 1187
2007.08.25. 11:55.02
Az állomáson a D70 berendezést '87-ben helyezték üzembe. Előtte Integra berendezés volt az állomás mindkét végén váltóőrházakkal, mint Vecsésen.

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Alsólászló

Alap

Felcsút vasútállomás

Aldebrő

Almásfüzitő felső