Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


20 Székesfehérvár-Szombathely

Székesfehérvár
Sárpentele
Sárszentmihály
Csór-Nádasdladány
Inota
Várpalota
Pétfürdő
Öskü
Hajmáskér-Újtelep
Hajmáskér (27)
Kádárta (27)
Veszprém (11, 27, 911)
Márkó
Herend
Szentgál
Városlőd
Városlőd-Kislőd
Ajka (919a, 919b, 919c)
Ajka-Gyártelep
Tósokberénd
Kolontár
Devecser
Somlóvásárhely
Tüskevár
Karakószörcsök
Kerta
Boba (25)
Nemeskocs (25)
Celldömölk-Rendező
Celldömölk (10, 25, 919)
Kemenesmihályfa
Tokorcs forgalmi kitérő
Nagysimonyi
Ostffyasszonyfa
Bajti-elágazás (928)
Sárvár (914, 928)
Porpác (16)
Vép (16)
Szombathely (15, 16, 17, 18, 21, 918, 921)

29 Székesfehérvár-Tapolca

Székesfehérvár
Maroshegy (30)
Szabadbattyán (30, 455a, 944)
Alsósomlyó
Polgárdi-Ipartelepek
Polgárdi
Füle
Balatonfőkajár felső
Csajág régi
Csajág (27)
Balatonakarattya
Csittényhegy
Balatonkenese
Fűzfőfürdő
Balatonfűzfő (229o)
Vörösberény-Budatava
Balatonalmádi
Káptalanfüred (911)
Alsóörs (911)
Csopak
Balatonarács
Balatonfüred
Balatonfüred-Hajógyár
Aszófő
Örvényes
Balatonudvari
Fövenyes
Balatonakali-Dörgicse
Zánka-Erzsébettábor
Zánka-Köveskál
Balatonszepezd felső
Balatonszepezd
Szepezdfürdő
Révfülöp
Balatonrendes
Ábrahámhegy
Badacsonyörs
Badacsonytomaj
Badacsony
Badacsonylábdihegy
Badacsonytördemic-Szigliget
Nemesgulács-Kisapáti
Tapolca (226, 26, 30b)

30 Budapest-Székesfehérvár- Nagykanizsa

Budapest-Déli (1, 40)
Budapest-Kelenföld (1, 40)
Albertfalva
Budafok (40)
Kastélypark
Nagytétény
Tétényliget
Érd alsó
Tárnok
Martonvásár
Baracska
Pettend
Kápolnásnyék
Velence
Velencefürdő
Gárdony
Agárd
Dinnyés
Ódinnyés
Börgöndpuszta
Székesfehérvár
Maroshegy (29)
Sóstelep
Szabadbattyán (29, 455a, 944)
Kiscséripuszta
Polgárdi-Tekerespuszta
Lepsény (27, 49)
Balatonaliga
Balatonvilágos
Gamásza
Szabadisóstó
Szabadifürdő
Siófok-Tisztviselőtelep
Aranypart
Siófok (35)
Balatonszéplak felső
Balatonszéplak alsó
Zamárdi felső
Zamárdi
Szántód
Balatonföldvár
Balatonszárszó
Balatonszemes
Balatonlelle felső
Balatonlelle
Balatonboglár felső
Balatonboglár
Jankovich-telep
Fonyódliget
Fonyód (36)
Bélatelep
Alsóbélatelep
Balatonfenyves felső
Balatonfenyves
Balatonfenyves alsó
Máriahullámtelep
Máriaszőlőtelep
Balatonmáriafürdő
Balatonberény (37)
Balatonszentgyörgy (30b, 37, 924)
Vörs
Sávoly
Sávoly-Tőzegtelep
Zalakomár
Zalaszentjakab
Nagyrécse
Nagykanizsa (17, 60)

44 Pusztaszabolcs-Székesfehérvár

Pusztaszabolcs (40, 42)
Zichyújfalu
Seregélyes-Szőlőhegy
Seregélyes
Börgönd (45, 944)
Székesfehérvár

45 Sárbogárd-Székesfehérvár

Székesfehérvár
Börgönd (44, 944)
Belsőbáránd
Bodakajtor-Felsőszentiván
Aba-Sárkeresztúr
Sárkeresztúr
Sárszentágota
Felsőkörtvélyes
Sárbogárd (40, 46)

5 Székesfehérvár-Komárom

Székesfehérvár
Szárazrét
Moha
Moha-Rakodó (935a)
Fehérvárcsurgó
Bodajk (934a)
Csókakő
Mór (934)
Sövénykút
Bakonysárkány
Kisbér (13)
Ászár
Ászár-Keményítőgyár
Tárkány-Csép
Nagyigmánd-Bábolna
Csémpuszta
Szőny-Déli
Komárom (1, 4, 635)

906 Bicske-Székesfehérvár

Bicske (1)
Felcsút
Felcsút vasútállomás
Vértesboglár
Vértesacsa
Vereb
Lovasberény
Pátka
Csala
Pákozd
Székesfehérvár




Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2024

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    Régi képekKépek a netrőlKéptárHozzászólások


Székesfehérvár
(Székesfejérvár, Stuhlweißenburg)*

állomás
20 Székesfehérvár-Szombathely
29 Székesfehérvár-Tapolca
30 Budapest-Székesfehérvár- Nagykanizsa
44 Pusztaszabolcs-Székesfehérvár
45 Sárbogárd-Székesfehérvár
5 Székesfehérvár-Komárom
906 Bicske-Székesfehérvár

Fotó: Tóth Márton [Pocok]


  Az állomás földrajzi koordinátái:
N47.183215° E18.424574° | N47° 10' 59.57" E18° 25' 28.46"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


Székesfehérváron a Déli Vasút épített elsőként vasutat, Budapest-Székesfehérvár-Nagykanizsa vonalán 1861-ben indult meg a forgalom. A vasúttársaság az állomáson a felvételi épülethez csatlakozó fa utasfogadó csarnokot is emelt a vágányok fölé.

1930-ban vasbeton szerkezetű perontetőrendszert kapott, tervezője Ney Ákos, a Déli Vasút jeles építésze.

A felvételi épület a második világháborúban megsemmisült, a mai felvételi épületet 1951-ben épült, Kelemen László építész tervei alapján.



Elnevezés
Az állomás (korábbi vagy idegen nyelvű) elnevezései:
- Székesfejérvár az 1901-es nyári menetrendben így szerepel
- Stuhlweißenburg korabeli Déli Vasút menetrendben alternatívaként így tüntették fel

Szelvénykő 0 A Székesfehérvár-Komárom vonal kezdőpontja.
Szelvénykő 670 Budapest Déli-Nagykanizsa-Pragerhof vonal
Szelvénykő 0 A Székesfehérvár-Celldömölk vonal kezdőpontja
Szelvénykő 501 Bicske-Székesfehérvár vonal
Szelvénykő 0 A Székesfehérvár-Pusztaszabolcs vonal kezdőpontja.
Megnyitás dátuma 1860.06.01.




Régi képek - Székesfehérvár

Székesfehérvár új a II. világháború után épült felvételi épülete egy korabeli felvételen.
  Feltöltötte: Kovács Viktor

Székesfehérvár vasútállomása egy korabeli képeslapon a gyönyörű fa perontetővel (küldő: Gyimesi Lajos)
 
A második világháború bombázásaiban elpusztult felvételi épületet látjuk ezen a képeslapon az utca felől (forrás: Domokos Mátyás Saly Noémi Környei Anikó: A régi Magyaroszág képeslapokon Osiris kiadó 2003.)
 
Korabeli képeslap
  Feltöltötte: Czuczor Péter

Székesfehérvár régi, a Déli Vasút által emelt felvételi épülete. Forrás: korabeli képeslap
  Feltöltötte: Kővári Balázs

A Déli Vasút vonatfogadó csarnoka. Forrás: profila.hu korabeli képeslap
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Székesfehérvár állomás Déli Vasút által emelt felvételi épületének a bővítés előtti képe látható a képeslap bal felső kockáján. A kép jobb felső kockáján pedig az állomás vonatfogadó csarnoka látható. Forrás: profila.hu korabeli képeslap
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Székesfehérvár állomás régi felvételi épületének főbejárata. Forrás: korabeli képeslap
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Ez a felvétel is 1958-59-ben készült a székesfehérvári vasútállomás előtt. Beküldő: Tóth Gézáné Glócz Vilma.
 
Székesfehérvár. Forrás: http://fortepan.hu/?view=query&lang=hu&q=vas%C3%BAt&x=10&y=6
  Feltöltötte: Sándor Antal

Székesfehérvár. A vonatfogadó csarnok és az indóház utcafronti részlete látható ezen a korabeli képeslapon. Forrás: http://kepeslapmuzeum.mbit.hu
  Feltöltötte: Sándor Antal

Székesfehérvár impozáns felvételi épültének város felőli képe egykor. Forrás: http://www.profila.hu/
  Feltöltötte: Sándor Antal

Az indóház belseje. Forrás: korabeli képeslap.
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Székesfehérvár állomás felvételi épülete látható a képeslap bal felső képén.Forrás:korabeli képeslap
  Feltöltötte: Kővári Balázs

A város felöli oldal.
Forrás: http://egykor.hu/szekesfehervar/szekesfehervari-vasutallomas/1977
 
A felvételi épület utasváró csarnoka.
  Forrás: http://egykor.hu/szekesfehervar/szekesfehervari-vasutallomas/...

Székesfehérvár Vasútállomás
  http://axioart.com/index.php?op=live_item&id=484023
Feltöltötte: Szente-Varga Domonkos

Székesfehérvár vasútállomás,az átépített főbejárattal.Forrás: korabeli képeslap
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Az állomás a vonatfogadó csarnokkal.Forrás:korabeli képeslap
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Székesfehérvár. Forrás:http://postcards.arcanum.hu
  Feltöltötte: Sándor Antal

Székesfehérvár. Forrás:http://postcards.arcanum.hu
  Feltöltötte: Sándor Antal

Székesfehérvár. A vasútállomás város felőli oldala fiákerekkel. Forrás:http://postcards.arcanum.hu
  Feltöltötte: Sándor Antal

Székesfehérvár. A vonatfogadó csarnok. Forrás:http://postcards.arcanum.hu
  Feltöltötte: Sándor Antal

Székesfehérvár. A vonatfogadó csarnok belülről. Forrás:http://postcards.arcanum.hu
  Feltöltötte: Sándor Antal

Forrás: Magyar Rendőr
 

 

 

 

 

  Forrás: http://img.index.hu/imgfrm/8/9/3/4/IMG_0000178934.jpg
Feltöltötte: Sándor Antal
Dátum: 1956.

Forrás: http://postcards.hungaricana.hu/
  Feltöltötte: Sándor Antal
Dátum: 1904.03.22.

Székesfehérvár állomása az 1960-as években az új épülettel és a bauxitbetonból épült perontetőkkel, a vágányok felett átívelő "irányítótoronyból" fotózva. Forrás: Facebook, Székesfehérvári irányítótorony emlékcsoport
  Feltöltötte: Vekker András
Dátum: 1960.

Székesfehérvár régi perontetői, 1927-ben épültek. Forrás: Index Fórum, Székesfehérvár és környéke topic, Hajoapo hozzászólása
  Feltöltötte: Vekker András
Dátum: 1927.

Székesfehérvár állomás a 60-as évek végén, a Püspök-kúttal (jelenleg a Piac téren van). Forrás: Index fórim, Székesfehérvár és környéke topoc, Xoghad hozzászólása
  Feltöltötte: Vekker András

A II-es torony a 60-as években. A gyalogos felüljáró lépcsője a járműjavító felől nincs beépítve, a 78-as váltó jelzője a IV-V vágányok közötti peronba van beépítve. A jelzők a régi jelzési rendszernek megfelelőek: egy vörös, három zöld fénnyel.
Forrás: Index fórum, Székesfehérvár és környéke topic, Xoghad hozzászólása
  Feltöltötte: Vekker András

Székesfehérvár vasútállomás
  Feltöltötte: Sebestyén Bence
Dátum: 1943.

Takarodó úti átjáró még a béke években!
Forrás:kepkonyvtar.hu
  Feltöltötte: Magyar László



Képtár - Székesfehérvár

Pillantás a kezdőpont felé a gyalogos felüljáróról.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2007.03.04.
Pillantás az állomásra a felüljáróról. Balra a fűtőház.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2007.03.04.
Fűtőházi csendélet.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2007.03.04.
Magyarország egyedülálló állítóközpontja
Fotó: Cseke Zoltán
Dátum: 2010.04.01.
Az állomás város felőli főbejárata.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2010.08.06.
Az Újszőny-Székesfehérvár vasútvonal megnyitásának 125. évfordulóján 1985-ben leleplezett emléktábla a felvételi épület vágányok felőli oldalán.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2010.08.06.
A II. Világháborúban hivatásuk teljesítése közben életüket vesztett székesfehérvári mozdonyvezetőknek állított emléktábla a felvételi épület vágányok felőli oldalán.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2010.08.06.
A Buda-Kanizsa vonal megnyitásának 125.évfordulóján,1986-ban leleplezett emléktábla a felvételi épület vágányok felőli oldalán.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2010.08.06.
A Székesfehérvár-Börgönd-Pusztaszabolcs vasútvonal megnyitásának 100.évfordulóján,1986-ban leleplezett emléktábla a felvételi épület vágányok felőli oldalán.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2010.08.06.
A Bicske-Székesfehérvár vasútvonal megnyitásának 100.évfordulóján,1998-ban leleplezett emléktábla a felvételi épület vágányok felőli oldalán.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2010.08.06.
Az állomás felvételi épületének város felőli oldala.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2010.08.06.
A felvételi épület vágányok felőli képe,a kezdőpont felől nézve.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2010.08.06.
A felvételi épület vágányok felőli képe,a végpont felől nézve.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2010.08.06.
Az 1950-es évek munkásjeleneteit szocialista-realista stílusban ábrázoló ólomüveg ablak a felvételi épület vágányok felé néző homlokzatán.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2010.08.06.
Az 1950-es évek felfogásában készült dombormű a felvételi épület város felőli főbejáratának bal oldalán.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2010.08.06.
Az 1950-es évek felfogásában készült dombormű a felvételi épület város felőli főbejáratának jobb oldalán.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2010.08.06.
Az 1950-es évek felfogásában készült falfestmény az állomás nagy utascsarnokában.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2010.08.06.
Az 1950-es évek felfogásában készült falfestmény az állomás nagy utascsarnokában.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2010.08.06.

Fotó: Gombaszögi Róbert
Dátum: 2010.08.08.

Fotó: Gombaszögi Róbert
Dátum: 2010.08.08.

Fotó: Gombaszögi Róbert
Dátum: 2010.08.08.

Fotó: Gombaszögi Róbert
Dátum: 2010.08.08.
Székesfehérvár.
Fotó: Nagy László
Dátum: 2010.11.09.
Székesfehérvár.
Fotó: Nagy László
Dátum: 2010.12.19.
Székesfehérvár állomás korabeli biztosító berendezés elrendezési rajza. Forrás:http://public.omikk.bme.hu/mee/fajlok/1905-205-228.pdf

Frissítés: 2022. VI. 14-én 16.53-kor éppen itt érhető el: https://dokutar.omikk.bme.hu/collections/mee/fajlok/1905-205-228.pdf
Fotó: Kebelei György
https://dokutar.omikk.bme.hu/collections/mee/fajlok/1905-205-228.pdf

Fotó: Tóth Márton
Fotó: Fűzy-Molnár Zoltán.
Dátum: 2014.05.27.
Fotó: Fűzy-Molnár Zoltán.
Dátum: 2014.05.27.
Székesfehérvár átépítése 2015. februárjában
Fotó: Vekker András
Dátum: 2015.02.
Székesfehérvár - ideiglenes peronok
Fotó: Vekker András
Dátum: 2015.02.
Az ideiglenes pénztár és WC
Fotó: Vekker András
Dátum: 2015.02.
Az épülő Fehérvári pályaudvar.
Fotó: Nagy László
Dátum: 2015.12.09.
.....és az alakuló gyalogos felüljáró
Fotó: Nagy László
Dátum: 2015.12.10.
A végső búcsú az irányítótoronytól a civil megemlékezés napján jött el: trombitaszó, versek, felszólalások közepette zajlott a torony 2016. Május 10-ről 11-re virradó éjjel kezdődött bontása.
Fotó: Gál Marcell
Dátum: 2016.05.11.
Korszerű FLIRT motorvonatok Székesfehérvár új építésű peronján.
Fotó: Gál Marcell
Dátum: 2016.05.07.
Felújított állomás
Fotó: Szántai Zsolt
Dátum: 2016.11.19.

Fotó: Szántai Zsolt
Dátum: 2016.11.19.

Fotó: Szántai Zsolt
Dátum: 2016.11.19.

Fotó: Szántai Zsolt
Dátum: 2016.11.19.
Székesfehérvár repülőtér - Szárazrét - stb felé
Fotó: Szántai Zsolt
Dátum: 2016.07.09.
Szergejék
Fotó: Szántai Zsolt
Dátum: 2016.07.09.
Felújított aluljáró.
Fotó: Szántai Zsolt
Dátum: 2016.07.09.
Dinnyés felé
Fotó: Szántai Zsolt
Dátum: 2016.07.09.
A néhai II. számú állítóközpont helyénél zajvédő fal épül.
Fotó: Gál Marcell
Dátum: 2016.11.21.
Pusztaszabolcsi személy
Fotó: Szántai Zsolt
Dátum: 2018.02.11.
A felvételi épület 2024 márciusban.
Fotó: Iváncsics Roland
Dátum: 2024.03.05.


Képek a netről - Székesfehérvár

Az elbontott váltóállító torony nemrég még ideiglenes műemléki védelmet élvezett.
http://img.index.hu/imgfrm/3/5/0/5/IMG_0013703505.jpg
[Tárolt változat]
A dokumentum második oldala.
http://img.index.hu/imgfrm/3/5/1/2/IMG_0013703512.jpg
[Tárolt változat]
Ilyen volt.
http://www.szekesfehervar.hu/_user/0/Image/0000Gergo_2013/majus/vasut03.jpg
[Tárolt változat]
 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


cd196
e-mail: david.capras.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 33532
2022.06.14 16:53.13
Sajna a bizt.beres rajz linkjét szétkefélték a dicső rendszergizdák, de megtaláltam valahogy:
https://dokutar.omikk.bme.hu/collections/mee/fajlok/1905-205-228.pdf
innen: public.omikk.bme.hu/mee/

mohai_unoka
e-mail: e-mail:szeleczkypancsi.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 31998
2019.01.19 18:35.30
Székesfehérvárt 1944 szept. 19-én 21óra 25 perckor kezdték bombázni az angolszászok. Ez volt az első bombatámadás. Rakk Kálmán volt a rendelkező forgalmi szolgálattevő. Ő intézkedett, és utolsónak hagyhatta el az állomás területét. Gyűrűs bunker volt a menedék, 2 ajtóval, 2 bejárattal. A külső ajtót már a bomba csapta rá. A vészkijáraton tudott kimenekülni. A második bombázás a névnapján,1944. okt.13-án éjjel történt. Már nem volt bunker, Kovács Antal külsős kollégával biciklire pattantak, a Széchenyi utcai aluljáró alá menekültek. Az rájuk szakadt, de szerencsére életben maradtak.
Az állomást 1945-től építették újjá a háborús rombolások után. Bebrics Lajos államtitkár a kérdezte, ki volt itt forgalmi szolgálattevő a bombázások alatt. Rakk Kálmán. Erre azt mondta, rendben, van, derék gyerek, hogy megmaradt. Mivel a maga idejében bombázták le az állomást, az újjáépítés alatt itt lesz a helye. Mert ismer mindent, ismeri a régi vezetékrendszert, az alépítményeket. Forgalmista lesz. Később, mint helyettesfőnök, vezénylőtiszt, sőt egy évig állomásfőnök lett, míg el nem készült az új állomásépület 1952 aug. 20-ra. Utána a vágányzat lett újjáépítve. 1954. jan.01-én adták át az új biztosító berendezést, a modern vágányfoglaltságot mutató biztosító berendezést. Akkor azt mondta Bebrics miniszter: egy budapesti állomásfőnökséget kap, mivel kitöltötte a rombolás, de most már az újjáépítés időszakát is.

KeilDavid87
e-mail: keil.david87.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 31747
2018.09.02 18:05.13
Székesfehérvárra érkező vonat

KeilDavid87
e-mail: keil.david87.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 31746
2018.09.02 18:04.32
Székesfehérvár vasútállomása

cd196
e-mail: david.capras.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 31542
2018.05.08 14:24.23
Bár a komáromi vonal kezdőpontja is, de nem az épületnél kezdődik annak a szelvényezése.
http://mosz.co.hu/news/1410/Kozlekedesi_Hatarozmanyok-BUDAPEST-2008.pdf
A bejárat Moha felől 0+31 volt (2008-ban), 160. o.
Lehet, ez DV-s szokás – az MNYV meg a hévek pedig épülettől (esetleg a MÁV megvariálta).
Megfontolandó a többi DV-s szelvényezés felülvizsgálata.

A jelző jele is külön érdekes: Av Moha felől.

Érdemes lenne a (térben és időben) teljes hálózat szelvényezéstörténetét összeszedni, pl. John Howardnak vannak jó hozzászólásai az Indexen, vele kellene leülni. Anyagilag támogatom a dolgot.

A másik két 0 kezdőpont stimmelhet.

A jelzők jele a fenti KH-ból:
A Lovasberény felől
B, C Buda felől (így mondták a szégyenteljesen eltűnt toronyban, a hívójele is B)
D Börgönd

Av Moha
Bv Sárszentmihály
Cv, Dv Szabadbattyán

Ennek simán még a VES érkezésével lehet alapja, passz. Máshol volt vagy van ilyen?

Régebbi rajz: http://web.archive.org/web/20180421134448if_/http://allomasok.uw.hu/

cd196
e-mail: david.capras.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 31222
2017.11.14 12:06.05
„Railwayman
e-mail: railwayman.kukac.gmail.com elfogadott hozzászólás 25867
2013.02.08. 00:46.55
Minden tiszteletem a váci főépítészé, amit ír máshol is igaz:

KULTÚRÁNK MEGŐRZÉSE ÉS/VAGY MODERNIZÁCIÓ
a váci vasútállomás épületeinek bontása és elsivárítása kapcsán

Talán minden magyar hallott már róla, ha nem, most tudat(osít)om, hogy az első hazai gőzüzemű vasútvonal 1846-ban létesült Vác és Pest között, az első villamosított vasútvonal pedig 1911-ben Vác és Gödöllő között. Ezek ipartörténeti események és alkotások, melyekre minden magyar büszke lehet(ne). A vasútvonalak és állomások ránk maradt jeles tárgyi emlékeit, épületállományát megőrizni, védeni, továbbhagyományozni kötelességünk.

Miért? Mert történelmünk, kultúránk jeles tárgyi emlékei, melyek nélkül szegényebbek lennénk, nemcsak szellemileg, anyagilag is. Ezen építmények nemzetvagyonunk részei. Ezeket károsítani, tönkretenni, megsemmisíteni őrültség, egyben nemzetellenes tett.

Gondolkozzunk! A súlyos beteget meggyógyítjuk – legalábbis mindent elkövetünk ennek érdekében – és nem megöljük! Építményeinket, örökségünket miért pusztítjuk el?!

A több mint másfél évszázados vasúttörténetünk kezdeti időszakából nem sok maradt ránk, de százévesnél régebbi épületek még akadnak. Ezek állapota – a múlt és a jelen rendszernek is köszönhetően – erősen avult, leromlott. Ha a rendszeres karbantartásokat, esetenkénti nagyjavításokat elvégeztük volna, most nem itt tartanánk. De ezek még most is menthetők, helyreállíthatók, használhatók, hasznosíthatók. Nem igaz, hogy a helyreállításuk nem rentábilis. Ez az épületállomány rendbe hozva még legalább további száz évet bír. Új épületeinkről vajon elmondhatjuk-e ezt?

De az alapkérdés az, hogy kötelességünket hajlandók vagyunk-e teljesíteni, kultúránk jelentős tárgyi emlékeit – elpusztításuk helyett – megmenteni, megőrizni, továbbörökíteni.

Elpusztítani valamit természetesen egyszerűbb, könnyebb, olcsóbb, mint megmenteni, helyreállítani. De a pusztítás végleges, nem lehet visszacsinálni, meg nem történtté tenni!

Hazánk régi, történelmi épületállományának szinte már szisztematikus bontása mind a mai napig tart és úgy tűnik, ez a folyamat megállíthatatlan. A bontásban anyagilag érdekelt a tulajdonos – legyen az állam, önkormányzat vagy magánszemély –, az építésztervező, aki a várható munka reményében szó nélkül kiszolgálja a megbízót, és a hatóság is, aki minderre áldását adja – lásd a bontási engedélyek tömegét.

Minden valamirevaló építésznek, de laikusnak is tudnia kell(ene), hogy alap nélkül nincs felépítmény, még szájbarágósabban: múlt nélkül nincs jövő, csak jelen.

Nem értem, hogy a büszke magyar miért szégyelli múltját, miért írtja, pusztítja kultúrája még meglévő épített örökségét, nap mint nap, ma is (csak nem a pénzért, feledve, hogy magyar?). Ezt tenni, ebben részt venni öngyilkosság. Az a nép, nemzet, melynek nincs identitástudata, fogytán épített öröksége, múltjának emlékei, sőt irtja azokat, halálra van ítélve.

Visszatérve Váchoz, azt a tájékoztatást kaptam a MÁV vezérigazgatóságán, hogy az állomás épületei – az állomás-, a pályafenntartás- és laktanyaépület kivételével – bontásra kerülnek az új, „racionális”, P+R parkolós, modernizált állomás kialakítása érdekében. Terv szerint látványban egy letarolt, 2-300 parkolós, csenevész csemetefákkal beültetett sivár terület lenne, melyet az új perontetők, le-följárók és liftházak oldanak valamelyest.

Nem értem, hogy e ”bontásérett” épületek eddig miért nem kaptak kellő figyelmet, odafigyelést; országos műemléki, vasúti vagy legalább helyi védettséget. Nem modernizálás-, fejlődésellenes vagyok, hanem örökségvédő. A modernizálás, a fejlesztés és az örökségvédelem nem egymásnak ellentmondó fogalmak. Ésszerű kompromisszumra, megoldásra kell(ene) törekednünk és nem „a múltat végképp eltörölni.”

Ehhez kérem támogatásukat, segítségüket, Magyarország és Vác érdekében.

Budapest-Vác, 2013. január 30.

Tisztelettel,

Rainer Péter
Vác mb. főépítésze”

ROCOman
e-mail: antal.sandor67.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 31191
2017.10.15 12:20.51
Az Index.hu cikke az irányítótorony bontásáról:
http://index.hu/mindekozben/poszt/2016/05/11/bontjak_a_fehervari_vasutallomas_iranyitotornyat/

Gothpaladinus
e-mail: Gothpaladinus.kukac.Gmail.com
elfogadott hozzászólás 30530
2016.11.03 01:37.59
Egy kisfilm a néhai állítóközpontról: https://www.youtube.com/watch?v=2ynTdtiQxoY

Hofer
e-mail: petrbence.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 29599
2015.08.08 10:21.21
Itt forgatták 1972-ben az Utazás Jakabbal című film egyes jeleneteit.

davesz
e-mail: elek.pista.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 28020
2014.03.30 15:22.50
A felvételi épület nem lesz átalakítva, mivel műemlékvédelem alatt áll. Megmarad 1954-es formájában. Rajta kívül minden át lesz alakítva, sajnos a Magyarországon egyedülálló, vágányok fölé épült irányítótornyot elbontják, nem sikerült védelem alá venni...

Balazs177
e-mail: balazs177.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 27808
2014.02.10 19:02.42
Az állomás oldalán még nem szerepel az állomás eredeti Déli Vasúti német nyelvű neve.Szabadbattyán állomás oldalán lévő régi menetrendben szerepel a "Stuhlweißenburg"név!

davesz
e-mail: elek.pista.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 27805
2014.02.10 13:48.11
A most kezdődő nagy felújításnál a felvételi épület át lesz alakítva?

Zsolt80
e-mail: gigant80.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 27484
2013.12.10 22:07.27
És egy másik fotó 2013. nyaráról.

Zsolt80
e-mail: gigant80.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 27483
2013.12.10 22:05.18
Egy jó fotó Fehérvárról: a Bz Komáromból érkezett délelőtt 09.53. - kor, a Púpos Győrbe ment a Siófoki vonaton Győr - Székesfehérvár között dolgozott 2013. nyarán.
A fotót a 2013. évi nyári menetrend kezdete előtti napon készült. A Púpos az 1. vonalon ment volna, de az árvíz miatt Kelenföld - Székesfehérvár - Komárom - Győr útvonalon gépmenetben haladt.

Zsolt80
e-mail: gigant80.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 26771
2013.07.02 18:57.15
Rosszul van írva a szelvény az egyik vonalnál: a 45. Sárbogárdi vonal kezdőpontja Börgöndön van, Székesfehérváron a 44. Székesfehérvár - Pusztaszabolcs vonal kezdőpontja van.

prozak01
e-mail: prozak01.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 24199
2012.06.09 22:15.50
Omlásveszély (!)

prozak01
e-mail: prozak01.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 24198
2012.06.09 22:14.59
Szocreál

prozak01
e-mail: prozak01.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 24197
2012.06.09 22:13.46
Egy héttel ezelőtti (06.02) képek: az állomásépület hátsó homlokzata

Koltai Tamás
e-mail: tamaskoltai75.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 23699
2012.04.17 19:45.07
1999. és 2002 között éltem és dolgoztam ebben a városban. Amikor tehettem mindíg kilátogattam az állomásra. 2000-ben adták át az utazóközönség részére a felújíott vasútállomás épületét. Vonattal bonyolítottam le az utazást Mátészalkára. Van egy néhány állomáson, azaz az állomásról készült fotóm, igaz filmes géppel készült.

Utember
e-mail: hungaricum86.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 22710
2011.12.28 14:14.20
kempelen!Nagyon köszönöm az infót!

Kempelen
e-mail: kempelenmatyi.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 22695
2011.12.26 23:10.19
Szia!
A 62-es főút nemrég átadott felüljárójától, egészen Székesfehérvár vasútállomás bejáratáig kicserélik a pályát és új alépítményre kerül az egész. A pálya nagyobb ívben fordul rá az M7-es autópálya felüljárójára, amint a mellékelt fényképen látható.

Utember
e-mail: hungaricum86.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 22693
2011.12.26 17:40.00
Sziasztok!
Bocsi de valaki meg tudná esetleg mondani vagy magyarázni a következőt???:
Még december elején autóval utaztam Pestre,és ahogy Fehérvár határában jártam a vasúti felüljárón ahonnan egész jól be látni a Fehérvár-Budapest vasútvonalat nekem úgy tűnt vagy tűnik mintha egy harmadik vágányt is építenének a már két meglévő mellé!!Mivel úgy volt hogy a felújítás Fehérvárt nem érinti nem értem hogy akkor most mi is a szitu.???Ha valaki tud valamit kérlek írja meg mert az amit ott csinálnak az egy harmadik vágánynak készül ráadásul már a zúzott kő ágyazat is meg van!!Hát előre is köszi minden kedves vasútbarátnak.
Továbbá mindenkinek sikerekben gazdag boldog új esztendőt kívánok!!!

V43 3201
e-mail: nyikus.katka.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 18938
2010.09.15 15:00.24
Elkezték a vágányhálózatot felújítani amiráfér már a bizberre is hiszen egy majdnem 70 évesberendezés van ott.

siofok35
e-mail: siofok35.kukac.c2.hu
elfogadott hozzászólás 18587
2010.08.23 14:53.08
http://www.fortepan.hu/_photo/display/2513.jpg Az új épületről készült régi kép.

Train Station
e-mail: mav_usgyi.kukac.citromail.hu
Módosított hozzászólás [ROCOman]
elfogadott hozzászólás 18326
2010.07.27 12:00.30
Tessék választani!
FLIRT: Budapest-Déli Pu.
V43: Veszprém.
Desiro: Balatonfüred.
2010.07.26.

petike10024
e-mail: bauer.peter.kukac.freemail.hu
Módosított hozzászólás [ROCOman]
elfogadott hozzászólás 18317
2010.07.26 17:58.56
A Nagykanizsáig közlekedő Árpád különvonat 2010.07.26.

Veszprém27
e-mail: veszprem27.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 17529
2010.06.01 17:50.47
Elnézést július 4-re gondoltam.Aznap 1 különvonat lesz, utána következő napon indul meg a forgalom.

Veszprém27
e-mail: veszprem27.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 17488
2010.05.30 18:46.48
Az 5-ös számú,Székesfehérvár-Komárom vasútvonalon június 4-étől a személyforgalom újra indul.

Selkath
e-mail: vasutas1.kukac.invitel.hu
elfogadott hozzászólás 16379
2010.03.11 18:29.59
Azt tudja-e valaki, hogy az emeleti részre miért tilos a felmenetel? Mert csak ott a nagy erkély és kész. Szegeden a galériás részt is használhatják az utasok, Fehérváron miért nem?

Egyébként sírni tudnék, hiszen nincs már a 45-ösön személyforgalom, de sokat jártam haza Sárbogárdra a fősuliból! Néha még MD-vel (!) is. De nem baj, előbb-utóbb úgyis Fehérvárra költözöm, szeretem ezt a várost! :)

Lennon15
e-mail: kispiros093.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 14770
2009.12.13 20:31.19
Az utolsó előtti komáromi személyvonat.

ranbo
e-mail: ranbo.kukac.t-email.hu
elfogadott hozzászólás 13422
2009.09.01 12:40.20
SK torzított helyszínrajzom (jelenleg a nem hivatalos,de aránylag aktuális) az eredeti rajzok és személyes bejárás alapján. Sajnos a XXI-től XXIV-g nem tudom a Hh.-t.

kempelen
e-mail: krkatonka.kukac.t-online.hu
elfogadott hozzászólás 12180
2009.06.26 21:02.14
A mai nosztalgia menetről bő egy órája készült...

zsolesz
e-mail: zsolt.ilias.kukac.velvet.hu
elfogadott hozzászólás 11324
2009.05.11 11:49.22
Székesfehérvár

Dávid
e-mail: violadavid.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 11141
2009.04.27 15:30.27
Egy gyönyörű eső utáni panoráma az állomásról. A kép 2008.július 14.én készült.

Dávid
e-mail: violadavid.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 11140
2009.04.27 15:25.43
Gyorsvonat érkezett az állomásra. A vonat a Balaton északi partján és Szombathelyen át Bécsbe, közlekedett(a bécsi kocsikat itt Székesfehérváron kapcsolták a többihez, nem Budapesten). A kép 2008.július 10.én.

Erik777
e-mail: eriq678.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 9989
2009.02.16 00:30.29
A facsarnok sajnos már itt sincs meg, mint ahogy Nagykanizsán sem, pedig mennyit érne most.
Ez az új állomás nekem nem nagyon tetszik a győrivel együtt.

Dávid
e-mail: violadavid.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 6233
2008.09.02 12:49.58
Az állomás főcsarnoka belülről. Nagyon szép!!!

Regarder
e-mail: regarder.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 4765
2008.06.17 03:02.07
Mindig elég sokat, legalább negyed órát kell várakoznunk ezen az állmáson, plusz a mozdonycsere (a Balaton északi partjára járunk), de nem bánom, jó itt elidőzni kicsit, van egy kellemes feelingje ennek a hatalmas állomásnak.

Regarder
e-mail: regarder.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 4764
2008.06.17 02:59.56
"Székesfehérvár, Székesfehárvár...!" Mindig mosolyt csal az arcunkra amikor egymás után 2-szer bemondják az állomás nevét érkezéskor. :DD

Tenk Ferenc
e-mail: tenk.ferenc.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 3943
2008.04.24 20:37.37
Kicsi húzzza a nagyot

veghy
e-mail: veghlaci81.kukac.mailbox.hu
elfogadott hozzászólás 3184
2008.03.06 21:41.52
Állomás bejárat

Tóth Gézáné Glócz Vilma
e-mail: tothgezane.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 1841
2007.11.29 13:01.25
Ez a felvétel is 1958-59-ben készült a székesfehérvári vasútállomás előtt.

Tóth Gézáné Glócz Vilma
e-mail: tothgezane.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 1840
2007.11.29 12:58.59
A következő felvétel is 1958-59-ben készült a székesfehérvári vasutállomás előtt.

Tóth Gézáné Glócz Vilma
e-mail: tothgezane.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 1839
2007.11.29 12:56.50
Kedves Szerkesztők! Nagy öröm volt nézni a régi felvételeket. Én Fehérváron születtem, gyerekeskedtem. Nagyon örülök, ha régi, a fiatalságom idején, vagy előbb készül képeket találok. Én a fehérvári vasútállomás elől készült felvételeket küldöm el, melyeket annakidején a férjem készített. Tisztelettel Tóth Gézáné Veszprémből

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Szabadfalu

Szeged-Tisza

Maroshegy

Szabadifürdő

Szeghalom